Oceń śląskie tramwaje
Tramwaje Śląskie wraz z KZK GOP ogłosiły konkurs na najlepszą modernizacje wagonu tramwajowego. Wypełniając specjalny formularz na stronie http://www.tram-silesia.pl/konkurs/ każdy z pasażerów może oddać swój głos na konkretny pojazd.
Remonty śląskich wagonów przeprowadzane były w dwóch zewnętrznych firmach – Modertrans Poznań i MPK Łódź, a także w Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie Batorym. Różnią się między sobą wyglądem i niektórymi rozwiązaniami technicznymi. Zmodernizowane wagony to:
wykonawca remontu
|
numery wagonów
|
linie, na których kursują
|
Modertrans Poznań
|
535
788
|
21 Sosnowiec – Dąbrowa Górn. 1 Gliwice – Chebzie |
MPK Łódź
|
737
759
782
777,779
|
21 Sosnowiec – Dąbrowa Górn. 15 Katowice –Sosnowiec 13 Katowice –Siemianowice PRZESIĄDŹ SIĘ NA: 19 Bytom
|
ZUR Chorzów
|
791
|
19, 36 Bytom, Chorzów |
Wszystkie zmodernizowane wagony otrzymały nowe, wykonane z tworzyw sztucznych, moduły ściany przedniej i tylnej o nowej stylistyce. Wewnątrz wagonów zamontowano tapicerowane siedzenia i antypoślizgową wykładzinę podłogową. Nowy układ grzewczy oparty jest na systemie termowentylatorów. Zainstalowano również nowe napędy drzwi, które pracują ciszej i spokojniej niż starsze modele oraz posiadają zabezpieczenie przed przypadkowym przytrzaśnięciem pasażera. W kabinach motorniczych wprowadzony nowy pulpit i ogrzewanie. Układ elektryczny w wagonach remontowanych w Poznaniu pozostał bez zmian, zainstalowano jedynie unowocześnione klasyczne układy elektromechaniczne. MPK Łódź zmodernizowało układ napędowy wagonów instalując energoelektroniczne układy tyrystorowe z funkcją rekuperacji (zwrotu) energii elektrycznej do sieci trakcyjnej (podczas hamowania). Układy te dają do 25% oszczędności w zużyciu energii w porównaniu z tradycyjnym napędem. Wszystkie zmodernizowane wagony wyposażono w przetwornice statyczne o zmniejszonej emisji wibracji i hałasu. Również Zakład Usługowo-Remontowy w Chorzowie Batorym wykonał remont kapitalny jednego wagonu. Zakres remontu jest podobny do tego wykonanego w Poznaniu, z tą różnicą, że zdecydowano się pozostawić klasyczny wygląd ściany przedniej i tylnej modernizując jedynie oświetlenie.
Warto głosować. Wielce prawdopodobne jest bowiem, iż opinie internautów będą miały wpływ na wybór firmy, która w przyszłości zmodernizuje kolejne wagony. Do końca 2008 roku Tramwaje Śląskie chcą wyremontować jeszcze 20 pojazdów.