Nowym Swingiem na linii nr 3

infotram
30.10.2014 11:46
Zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej poinformował, że od dziś, tj. od 30 października 2014 r. nowy tramwaj 122Na rozpocznie regularne kursy na linii nr 3. Przypomnijmy, że PESA, wspólnie z bydgoskim magistratem wczoraj zaprezentowały pierwszego Swinga. Przekazujemy na jazy testowe tramwaj typu Swing –powiedział Tomasz Zabokilicki, prezes PESY. Chcemy przekonać się, jak będzie zachowywał się na węższych torach, innych niż te w Warszawie czy Gdańsku. Chcemy też sprawdzić jak ten tramwaj będzie spisywał się na nietypowych wzgórkach bydgoskich. W Bydgoszczy mamy spore wzniesienia. Chcemy wreszcie zobaczyć jakie będą uwagi mieszkańców, po to, aby dostosować optymalnie wnętrze pojazdu do wymagań pasażerów w Bydgoszczy –dodał szef PESY.
Tramwaje podobne to tego, z którego od dziś mogą korzystać bydgoszczanie, pojawią się na trasie linii Tramwajowej do Fordonu. Przypominamy, że w ramach realizacji inwestycji pn. Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon planowany jest zakup 12 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów typu SWING od firmy PESA. Każdy z tramwajów będzie przegubowy, wieloczłonowy i niskopodłogowy. Całkowita liczba miejsc dla pasażerów wynosić będzie 201 osób, liczba miejsc siedzących przeznaczona będzie dla 40 osób, natomiast liczba miejsc stojących dla 161. Każdy tramwaj wyposażony będzie w wysuwaną platformę dla wózków inwalidzkich oraz systemy ogrzewania i klimatyzacji. Każdy tramwaj będzie wyposażony w komplet tablic elektronicznych LCD, automat do sprzedaży biletów, system zapowiedzi głosowych, monitoring wizyjny, system bezprzewodowego (bezpłatnego) dostępu do internetu (wi-fi).  
Pierwszy Bydgoski Swing (foto: bydgoszcz.pl)Pierwszy Bydgoski Swing (foto: ZDMiKP)
Wartość projektu to 437 308 983,67 zł, dofinansowanie w ramach środków europejskich to 209 768 552,18 zł. Termin realizacji inwestycji: 31.12.2015 r. Główna część projektu zakłada budowę kompletnej dwutorowej linii tramwajowej do dzielnicy Fordon o długości 9,5 km. Liczba przystanków tramwajowych to 13 par. Inwestycja zakłada także przebudowę stacji kolejowej Bydgoszcz – Wschód i zintegrowanie jej z linią tramwajową, przebudowę i rozbudowę układu drogowego w korytarzu budowanej linii tramwajowej do Fordonu, montaż nowych urządzeń infrastruktury, w szczególności umożliwiających zasilanie linii tramwajowej w energię elektryczną.
Trasa nowego torowiska rozpocznie się przy ul. Wyścigowej, a zakończy pętlą w okolicach ulic Geodetów i Brzegowej. Jej istotnym elementem będzie licząca 530 metrów długości estakada tramwajowa, przebiegająca nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód. Przy okazji jej budowy powstanie w tym miejscu węzeł przesiadkowy. W ramach inwestycji przebudowanych zostanie aż 14 skrzyżowań, w tym 6 rond, a także dobudowany zostanie odcinek ul. Andersa od ul. Gieryna do ul. Geodetów. Obecnie trwa budowa przejazdów tramwajowych. 1 listopada br. w pełni przejezdne powinno być skrzyżowanie ulic Akademickiej z Rejewskiego. Z końcem miesiąca przejezdna powinna być także ulica Rupniewskiego. Na odcinku ul. Akademickiej pomiędzy Korfantego i Andersa twa przygotowywanie podtorza. Jeszcze w roku bieżącym planowane jest tam ułożenie szyn. Trwa także budowa rond u zbiegu ulic Wyzwolenia-Orląt Lwowskich oraz Geodetów i Andersa. Szereg prac wykonywanych jest na estakadach, między innymi zbrojenie i montaż kolejnych elementów konstrukcji platformy przesiadkowej nad stacją Bydgoszcz Wschód. Na pętli przy Wyścigowej kończy się podwieszanie trakcji i przebudowa ostatniego fragmentu ul. Startowej.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej analizuje utworzenie 2, 3 albo 4 linii łączących Fordon, odpowiednio z pętlami: Kapuściska i Rycerska (2 linie), Wilczak (3. linia) oraz ewentualnie pętlę Las Gdański (4. linia). Wszystkie warianty zostaną jeszcze poddane konsultacjom, m.in. z Radami Osiedli. Dodatkowo przeanalizuje je, pod kątem najbardziej korzystnych potoków pasażerskich, specjalistyczny program komputerowy. Wyniki konsultacji oraz analiz komputerowych staną się podstawą dla ZDMiKP do wydania ostatecznej rekomendacji.
Planowany rozkład jazdy nowego tramwaju
Czwartek 30.10.2014 r. (wyjazd na zmianę popołudniową)
odjazdy z Bałtyckiej: 15:09, 16:01, 16:54, 17:46, 18:34, 19:48, 20:48, 21:48, 22:48, 23:33;
odjazdy z Rycerskiej: 14:41, 15:33, 16:26, 17:18, 18:11, 19:21, 20:16, 21:16, 22:16, 23:10.
Piątek 31.10.2014 r.
odjazdy z Bałtyckiej: 05:10, 06:01, 06:54, 07:46, 08:39, 09:43, 10:33, 11:33, 12:33, 13:31, 14:24, 15:16, 16:09, 17:01, 17:54, 19:04;
odjazdy z Rycerskiej: 05:33, 06:26, 07:18, 08:11, 09:21, 10:11, 11:11, 12:11, 13:03, 13:56, 14:48, 15:41, 16:33, 17:26, 18:41, 19:31.
Sobota – Dzień Wszystkich Świętych 01.11.2014 r.
odjazdy z Bałtyckiej: 06:48, 07:48, 08:44, 09:54, 10:44, 11:44, 12:44, 13:44, 14:44, 15:44, 16:44, 17:44, 18:54, 19:48;
odjazdy z Rycerskiej: 06:16, 07:16, 08:16, 09:31, 10:21, 11:21, 12:21, 13:21, 14:21, 15:21, 16:21, 17:21, 18:31, 19:21.
Niedziela – Dzień Zaduszny 02.11.2014 r.
odjazdy z Bałtyckiej: 06:03, 07:03, 08:03, 08:54, 09:44, 10:54, 11:54, 12:54, 13:54, 14:54, 15:54, 16:54, 17:54, 18:44, 20:03, 21:03, 22:03, 23:03;
odjazdy z Rycerskiej: 05:21, 06:31, 07:31, 08:31, 09:21, 10:31, 11:31, 12:31, 13:31, 14:31, 15:31, 16:31, 17:31, 18:21, 19:31, 20:31, 21:31, 22:31.