Nowy tabor, monitoring i informacja pasażerska
Kolejne duże inwestycje w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Ponad 57,8 mln zł ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przeznaczonych zostanie na zakup nowych pociągów oraz stworzenie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej i monitorowania przystanków. Projekt będzie realizowany w latach 2012-2016. Całkowity koszt inwestycji to ponad 124,7 mln zł.
–Usprawnienie ruchu w aglomeracjach to wyzwanie nie tylko dla Warszawy, ale dla wszystkich miast europejskich. Poprzez nasze dwie spółki Koleje Mazowieckie i Warszawską Kolej Dojazdową staramy się inwestować w rozwój i poprawę jakości usług przewoźników kolejowych. Wspólnie szukamy dodatkowych źródeł finansowania, w ramach funduszy unijnych czy właśnie funduszu szwajcarskiego. Dziękuję Rządowi Szwajcarskiemu za wsparcie naszych dzłań. Mam nadzieję że spółka WKD sprosta stojącemu przed nią wyzwaniu –powiedział Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.
–Możliwość uczestnictwa w tak dużych projektach to zawsze ogromna przyjemność. W dzisiejszych czasach transport publiczny odgrywa niezwykle ważną rolę. Realizowany przez WKD projekt odpowiada na bardzo konkretne potrzeby podróżnych, którzy chcą szybko i wygodnie dojeżdżać z miejsca zakwaterowania do miejsca pracy. Ważnym elementem transportu publicznego jest jego integracyjność i komplementarność. To ważne by wszystkie jego składniki –pociągi, autobusy, tramwaje, uzupełniały się nawzajem i tworzyły zintegrowany system komunikacyjny. Cieszę się, że województwo mazowieckie i WKD podjęły wyzwanie by poprawić jakość i komfort podróży mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Z przyjemnością będziemy śledzić postępy w realizacji tego projektu –podkreślił Heinz Kaufmann, Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
–Właśnie dobiegają końca ważne dla rozwoju Mazowsza inwestycje. Już wkrótce otwarte zostanie pierwsze na Mazowszu lotnisko regionalne w Modlinie. Już teraz pociągami Kolei Mazowieckich można dojechać na Okęcie. Wkrótce dojazd koleją będzie także możliwy do Modlina. Planujemy bowiem budowę bocznicy kolejowej. Jednym słowem staramy się wspólnie z naszymi spółkami polepszać ofertę transportową i tworzyć komplementarny system transportu publicznego –mówił wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
–Przed naszą spółką stoi niezwykle duże wyzwanie. Zakup dodatkowych sześciu pociągów to tak naprawdę szansa na poszerzenie naszej oferty o dodatkowe polaczenia do Warszawy w godzinach porannych. Dzięki pomocy Rządu Szwajcarskiego nasi pasażerowie będą mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie –zaznaczył Grzegorz Dymecki, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
W ramach projektu Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej zakupionych zostanie 6 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń regionalnych na linii WKD. Oprócz tego na wszystkich stacjach i przystankach pojawią się tablice informacyjne. Natomiast z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w pociągach i na przystankach zainstalowane zostaną kamery.
Projekt zostanie wdrożony w latach 2012-2016. W pierwszym etapie (2013 r.) powstanie system informacji pasażerskiej i monitoringu. Dzięki niemu osoby oczekujące na stacjach i przystankach na przyjazd pociągu będą na bieżąco powiadamiane o czasie ich odjazdów i przyjazdów. Wszystkie te informacje będą przekazywane za pośrednictwem elektronicznych tablic usytuowanych na każdym peronie. System obejmie wszystkie stacje i przystanki kolejowe na linii WKD.
Realizacja drugiego etapu –dostawa nowego taboru kolejowego, jest przewidziana na II połowę 2015 r. Zakupione pociągi obsłużą wszystkie połączenia uruchamiane na linii WKD –tj. z Warszawy przez Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Realizacja tej inwestycji wpłynie na poprawę komunikacji w sześciu gminach (Michałowice, Pruszków, Brwinów, Milanówek, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki) i dwóch dzielnicach Warszawy (Włochy, Ochota). Dla pasażerów oznacza to także większy komfort podróży i poczucie bezpieczeństwa.
Planowane w ramach projektu działania są jednym z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Jako sprawdzony i powszechnie uznawany wzór mogą tutaj służyć systemy komunikacji publicznej Szwajcarii. Dzięki podjętej współpracy WKD zamierza skorzystać z wieloletnich doświadczeń i praktyk wypracowanych w tym kraju.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. Na mocy umowy międzynarodowej, zawartej 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich, z czego niemal połowa (ok. 489 mln CHF, czyli ok. 310 mln euro) przeznaczona będzie na pomoc dla Polski.
Celem szwajcarskiej pomocy jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE, a także różnic na terytorium Polski –pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym. O dofinansowanie projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy mogły starać się instytucje sektora publicznego i prywatnego oraz organizacje pozarządowe. Program obejmuje swoim zasięgiem całą Polskę, przy czym co najmniej 40 proc. środków z całej alokacji zostanie przeznaczonych na wsparcie czterech województw południowo-wschodnich: lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. W ramach współpracy obowiązuje 5-letni okres zaciągania zobowiązań i 10-letni okres wydatkowania, który rozpoczął się 14 czerwca 2007 r., tj. w dniu przyznania pomocy finansowej Polsce przez Parlament Szwajcarski.
Dotychczas przeprowadzono14 konkursów w ramach SPPW, dotyczących m.in. środowiska i infrastruktury, rozwoju regionalnego, ochrony zdrowia, badań naukowych, stypendiów dla naukowców, wsparcia dla organizacji pozarządowych oraz funduszy venture capital. Do 14 czerwca 2012 r., gdy upłynął termin zaciągania zobowiązań, strony polska i szwajcarska podpisały łącznie 58 umów na całkowitą kwotę dostępnej alokacji 489 mln CHF. Tym samym udało się zakontraktować 100 proc. środków przeznaczonych na pomoc dla Polski.
Warszawska Kolej Dojazdowa w celu realizacji przedsięwzięcia złożyła wniosek aplikacyjny w ramach Priorytetu 2: „Środowisko i Infrastruktura”, obszaru tematycznego „Odbudowa, remont, przebudowa i rozbudowa podstawowej infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska”, Cel 3: Poprawa zarządzania, bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności lokalnych/regionalnych publicznych systemów transportowych w ramach naboru wniosków ogłoszonego wiosną 2009 r.