Nowoczesne tramwaje = kolejne innowacje
System klimatyzacji i ogrzewania w przestrzeni pasażerskiejoraz kabinie motorniczego, pokładowy monitoring, audiowizualny systeminformacji pasażerskiej, możliwość korzystania z Internetu bezprzewodowego iładowarek USB, oświetlenie LED, ergonomiczne siedzenia i duże przyciemnianeokna ? to kilka z przykładów wyposażenia nowoczesnego tramwaju. Dużakonkurencja na polskim rynku tramwajowym mobilizuje producentów do ulepszaniaswoich rozwiązań.
Te udogodnienie zauważy każdy pasażer. Nie każdy jednak wie,że obecnie oferowane modele często wyposażone są także w ciekawe rozwiązaniakonstrukcyjne, które zmniejszają pobór prądu i redukują hałas składu.Nowoczesny układ napędowy daje możliwość odzyskiwania energii, która trafia dobaterii akumulatorowych i pozwala tramwajowi przemieszczać się na krótkichodcinkach bez zasilania z sieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazd zużywa około20-30% energii mniej.
Do budowy tramwajów coraz częściej wykorzystywane sąmateriały kompozytowe. Dzięki nim tramwaj jest lekki, zużywa mniej energii, awięc w mniejszym stopniu, niż klasyczne pojazdy szynowe, wpływa na środowiskonaturalne. Oprócz zaawansowanych rozwiązań mechanicznych, w tramwaju może byćzastosowany innowacyjny system sterowania i diagnostyki, umożliwiający międzyinnymi zdalne monitorowanie pracy tramwaju w trybie online.
Współczesny tramwaj, jednak nie jest w stanie w pełniwykorzystać swoich możliwości bez nowoczesnej nawierzchni. Najważniejszewyzwania stojące przed konstrukcją współczesnego torowiska tramwajowego toobniżenie hałasu i wibracji oraz zwiększenie trwałości, a także dostosowaniewysokości peronów do podłogi tramwaju. Rozwiązaniem zwiększającym odpornośćtrasy na trwałe deformacje jest rezygnacja z podsypki (tłucznia) na rzeczsztywnej podbudowy betonowej. W konstrukcji bezpodsypkowej za redukcję hałasu iwibracji odpowiadają m.in. sprężyste mocowanie szyn, profile przyszynowe, matywibroizolacyjne, czy też masa zalewowa na bazie żywicy poliuretanowej.
W ostatnim czasie coraz popularniejsze ze względu naekologię są tzw. zielone torowiska pokryte trawą lub niskopienną roślinnością.Pierwsze takie rozwiązanie pojawiło się wprawdzie ponad wiek temu w Niemczech,w Polsce funkcjonuje dopiero od 2000 roku. Torowiska trawiaste poprawiają wznaczący sposób estetykę ulicy, zwiększają powierzchnię biologicznie czynną wmieście, pozwalając jednocześnie zmniejszyć hałas nawet o 5 dB.
? Obecnie nawierzchnie tramwajowe są zdecydowanie bardziejtrwałe niż jezdnie, a składy tramwajowe służą wiele lat dłużej niż autobusy ?mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego TINES.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie ustają również badania nad nowymi rozwiązaniami. Obecnietrzy międzynarodowe koncerny pracują nad torowiskiem zasilanym bez siecitrakcyjnej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i samochodom mogącymznaleźć się na torowisku tramwaj jest zasilany tylko z krótkiego odcinka sekcjiprzewodzącej szyny prądowej znajdującej się w danej chwili pod przejeżdżającympojazdem. Włączanie napięcia w sekcji przewodzącej szyny prądowej następuje pootrzymaniu przez obwód indukcyjny układu sterującego sygnału od antenywbudowanej w rejonie środka tramwaju, w pobliżu klocków ślizgowych stanowiącychtzw. odbierak prądu. Taka technologia pozwala pojazdom na bieg międzyprzystankami bez użycia sieci trakcyjnej, oferując rozwiązanie nieingerujące wprzestrzeń architektoniczną miasta.
? Innowacje to jednak nie tylko nowinki technicznezwiększające komfort pasażerów ale przede wszystkim rozwiązania pozwalające naobniżenie kosztów eksploatacji i inteligentne projektowanie miast. Jednak, abymóc efektywnie wdrażać nowoczesne technologie niezbędna jest merytorycznieprzygotowana kadra projektowa i wykonawcza, dlatego myśląc o innowacjach,musimy dbać o edukację młodych pokoleń ? mówi Tomasz Szuba, prezes TINES.
W najbliższych latach dzięki środkom z UE na rozwój siecitramwajowych w polskich miastach zostanie wydanych ok 13 mld zł. Pieniądze mająbyć wykorzystanie m.in. na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrównowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk.Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemówsterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.