Nowoczesne tramwaje = kolejne innowacje

infotram
15.07.2015 08:37

System klimatyzacji i ogrzewania w przestrzeni pasażerskiejoraz kabinie motorniczego, pokładowy monitoring, audiowizualny systeminformacji pasażerskiej, możliwość korzystania z Internetu bezprzewodowego iładowarek USB, oświetlenie LED, ergonomiczne siedzenia i duże przyciemnianeokna ? to kilka z przykładów wyposażenia nowoczesnego tramwaju. Dużakonkurencja na polskim rynku tramwajowym mobilizuje producentów do ulepszaniaswoich rozwiązań.

Te udogodnienie zauważy każdy pasażer. Nie każdy jednak wie,że obecnie oferowane modele często wyposażone są także w ciekawe rozwiązaniakonstrukcyjne, które zmniejszają pobór prądu i redukują hałas składu.Nowoczesny układ napędowy daje możliwość odzyskiwania energii, która trafia dobaterii akumulatorowych i pozwala tramwajowi przemieszczać się na krótkichodcinkach bez zasilania z sieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazd zużywa około20-30% energii mniej.

Do budowy tramwajów coraz częściej wykorzystywane sąmateriały kompozytowe. Dzięki nim tramwaj jest lekki, zużywa mniej energii, awięc w mniejszym stopniu, niż klasyczne pojazdy szynowe, wpływa na środowiskonaturalne. Oprócz zaawansowanych rozwiązań mechanicznych, w tramwaju może byćzastosowany innowacyjny system sterowania i diagnostyki, umożliwiający międzyinnymi zdalne monitorowanie pracy tramwaju w trybie online.

Współczesny tramwaj, jednak nie jest w stanie w pełniwykorzystać swoich możliwości bez nowoczesnej nawierzchni. Najważniejszewyzwania stojące przed konstrukcją współczesnego torowiska tramwajowego toobniżenie hałasu i wibracji oraz zwiększenie trwałości, a także dostosowaniewysokości peronów do podłogi tramwaju. Rozwiązaniem zwiększającym odpornośćtrasy na trwałe deformacje jest rezygnacja z podsypki (tłucznia) na rzeczsztywnej podbudowy betonowej. W konstrukcji bezpodsypkowej za redukcję hałasu iwibracji odpowiadają m.in. sprężyste mocowanie szyn, profile przyszynowe, matywibroizolacyjne, czy też masa zalewowa na bazie żywicy poliuretanowej.

W ostatnim czasie coraz popularniejsze ze względu naekologię są tzw. zielone torowiska pokryte trawą lub niskopienną roślinnością.Pierwsze takie rozwiązanie pojawiło się wprawdzie ponad wiek temu w Niemczech,w Polsce funkcjonuje dopiero od 2000 roku. Torowiska trawiaste poprawiają wznaczący sposób estetykę ulicy, zwiększają powierzchnię biologicznie czynną wmieście, pozwalając jednocześnie zmniejszyć hałas nawet o 5 dB.

? Obecnie nawierzchnie tramwajowe są zdecydowanie bardziejtrwałe niż jezdnie, a składy tramwajowe służą wiele lat dłużej niż autobusy ?mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego TINES.

Nie ustają również badania nad nowymi rozwiązaniami. Obecnietrzy międzynarodowe koncerny pracują nad torowiskiem zasilanym bez siecitrakcyjnej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i samochodom mogącymznaleźć się na torowisku tramwaj jest zasilany tylko z krótkiego odcinka sekcjiprzewodzącej szyny prądowej znajdującej się w danej chwili pod przejeżdżającympojazdem. Włączanie napięcia w sekcji przewodzącej szyny prądowej następuje pootrzymaniu przez obwód indukcyjny układu sterującego sygnału od antenywbudowanej w rejonie środka tramwaju, w pobliżu klocków ślizgowych stanowiącychtzw. odbierak prądu. Taka technologia pozwala pojazdom na bieg międzyprzystankami bez użycia sieci trakcyjnej, oferując rozwiązanie nieingerujące wprzestrzeń architektoniczną miasta.

? Innowacje to jednak nie tylko nowinki technicznezwiększające komfort pasażerów ale przede wszystkim rozwiązania pozwalające naobniżenie kosztów eksploatacji i inteligentne projektowanie miast. Jednak, abymóc efektywnie wdrażać nowoczesne technologie niezbędna jest merytorycznieprzygotowana kadra projektowa i wykonawcza, dlatego myśląc o innowacjach,musimy dbać o edukację młodych pokoleń ? mówi Tomasz Szuba, prezes TINES.

W najbliższych latach dzięki środkom z UE na rozwój siecitramwajowych w polskich miastach zostanie wydanych ok 13 mld zł. Pieniądze mająbyć wykorzystanie m.in. na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrównowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk.Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemówsterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.