Nowe wagony i modernizacja infrastruktury łódzkich tramwajów podmiejskich

infotram
03.06.2014 12:07

Nowy tabor i modernizacja infrastruktury. To dwa cele podłódzkich gmin, których przedstawiciele podpisali list intencyjny w sprawie wspólnego ubiegania się o pieniądze z Unii Europejskiej. Miałyby one zostać przeznaczone na modernizację infrastruktury oraz zakup pięciu niskopodłogowych wagonów. 2 czerwca 2014 roku porozumienie w tej sprawie w Ozorkowie podpisali przedstawiciele miast i gmin Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego (Konstantynów, Ksawerów, Lutomiersk, Ozorków, Pabianice i Zgierz). Jak informuje portal epainfo.pl współpraca będzie polegać na prowadzeniu wspólnych działań na rzecz pozyskania jak największych środków zewnętrznych umożliwiających realizację inwestycji, która ma kosztować 494 miliony złotych. Z tej kwoty aż 407 milionów ma pochodzić z dofinansowania. Pabianice i Ksawerów mogą liczyć na 119 milionów. W budżecie obu gmin musi też znaleźć się 21 milionów wkładu własnego. Co można zrobić za takie pieniądze?

  • kapitalny remont torowisk na całym odcinku Pabianic i Ksawerowa (8.9 km lini)
  • kapitalny remont sieci trakcyjnej od Małego Skrętu do pętli na Piaskach
  • kupić 5 niskopodłogowych tramwajów mogących przewieźć min. 170 pasażerów (35 mln złotych)
  • zmodernizować wszystkie przystanki z dostosowanie wysokości peronów do taboru niskopodłogowego, przystosowaniem dla niewidomych i niedosłyszących
  • zamontować tablice z systemem dynamicznej informacji pasażerskiej pokazującego rzeczywisty czas przyjazdu najbliższego tramwaju
  • zmodernizować podstacje trakcyjne.
  • przebudować ulicę Warszawską i Zamkową (nowa jezdnia, chodniki itp).
Jak dalej informuje epainfo.pl są różne koncepcje modernizacji torowiska. Pierwsza zakłada pozostawienie torów na środku jezdni i obsadzenie zielenią jak np. w Strasburgu, a druga przeprowadzenie torów przy północnej krawędzi jezdni.
Czy będzie nowy tabor na łódzkich liniach podmiejskich
Skierowaliśmy pismo do marszałka Witolda Stępnia, w którym podkreślamy, jak ważna dla mieszkańców znacznej części regionu łódzkiego jest modernizacja tramwajów podmiejskich – mówi Jacek Socha, burmistrz Ozorkowa. –Marszałek już wcześniej zapewniał nas o swoim wsparciu i przychylności;mamy nadzieje, że te deklaracje przełożą się na konkretne działania ze strony samorządu województwa -dodaje. Dziś na terenie gmin, które podpisały porozumienie kursują trzy linie tramwajowe: 41 do Pabianic, 43 do Konstantynowa i 46 do Ozorkowa. Dzięki porozumieniu łatwiej będzie powalczyć o dotację unijną na remont torowiska, czy zakup nowego taboru. – Naszym celem jest zjednoczenie działań, uzgodnienie wspólnych kierunków, w jakich mamy podążać w związku z modernizacją linii tramwajowych –mówi w Radiu Łódź Jacek Socha, burmistrz Ozorkowa. – Widzimy, że aktualny stan torowiska, infrastruktury jest niezadowalający. Bez nakładów z zewnątrz, bez współfinansowania z budżetu Unii Europejskiej, w najbliższych latach lokalne linie tramwajowe mogą przestać funkcjonować – tłumaczy.