Nowe torowiska we Wrocławiu – gdzie i kiedy
Wrocławski UrządMiasta poinformował, że trwają już przygotowania do budowy kilkunastukilometrów nowych torowisk – chodzi o Hubską, Nowy Dwór i Popowice.
To zadania na najbliższe trzy lata, ale plany sięgająznacznie dalej. Do 2022 roku planowa jest budowa torowisk na Swojczyce iOłtaszyn, czyli kolejne kilkanaście kilometrów.
Plany rozwoju komunikacji tramwajowej wpisane są we WrocławskiPlan Tramwajowy. To szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej zkoleją aglomeracyjną. WPT opisuje aż 60-70 km nowych tras (około 40 zadańinwestycyjnych) do realizacji w horyzoncie przekraczającym najbliższe 20-lecie.
Torowisko na Hubskiejw 2018 r.
Najszybciej, na przełomie września i października, mająruszyć prace przy budowie torowiska w ul. Hubskiej. Podpisany w sierpniukontrakt przewiduje budowę wydzielonego torowiska na odcinku między Glinianą aDyrekcyjną.
Długość trasy: 1 km
koszt: 35 mln zł
zakończenie budowy: koniec 2018 r.
Na Nowy Dwórtramwajem w 2020 r.
Oczekiwana od lat budowatrasy tramwajowej na Nowy Dwór także jest już blisko realizacji.Wrocławskie Inwestycje pochwaliły się kilka dni temu, że prawomocność zyskaładecyzja środowiskowa, czyli jedno z najtrudniejszych do zdobycia zezwoleńadministracyjnych. Można zatem spokojnie założyć, że planowane na jesieniogłoszenie przetargu na budowę tej trasy jest realne.
Trasa na Nowy Dwór ma być wydzieloną, odrębną, jezdnią tylkodla autobusów i tramwajów. Ma przebiegać od pl. Orląt Lwowskich do skrzyżowaniaul. Strzegomskiej, dalej planowane jest torowisko w ulicy Rogowskiej wokółosiedla do pętli Nowy Dwór. Nad linią kolejową w okolicach ul. Robotniczejprojekt przewiduje budowę nowego wiaduktu.
Pierwszy fragment od centrum do ul. Strzegomskiej zostaniewykonany w oparciu o gotową już dokumentację projektową. Fragment przez ulicęRogowską będzie powstawał na bazie programu funkcjonalno-użytkowego, w którymznajdą się także uwagi z zakończonych spotkań konsultacyjnych. W tej chwilipowstaje końcowy raport po konsultacjach z mieszkańcami.
Podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej jest możliwe nakoniec 2017 roku. Prace budowlane planowane są w latach 2018- 2020, natomiasturuchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, na pierwsząpołowę 2020 roku.
Długość trasy: 7 km
koszt: prognozy 230 mln zł
termin: pierwsza połowa 2020 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jesień przetargów
Bardzo podobny stopień zaawansowania prac przygotowawczychma trasa tramwajowa wzdłuż ulic Popowickiej, Starogroblowej i Długiej.Harmonogram postępowania, w stosunku dotrasy na Nowy Dwór, jest przesunięty o zaledwie kilka tygodni, więc tej jesienirozpisany powinien być także przetarg na budowę tramwaju na Popowice
Tramwajem przezPopowice w 2020?
Decyzja środowiskowa dla tej trasy została wydana w czerwcu.Trwa projektowanie ponad 3,5-kilometrowej trasy, która połączy uliceMieszczańską i Milenijną poprzez Długą, Starogroblową i Popowicką. Już wiadomo,że na Popowice mają być skierowane dwie linie tramwajowe. Jedna z tych liniipoprowadzi do trasy WZ, druga ul. Sienkiewicza.
Tramwaj na Ołtaszyn –konsultacje
11 września rozpoczną się konsultacje dotyczące przebiegutramwaju na Ołtaszyn. W planach jest budowalinii od istniejącej pętli tramwajowej w Parku Południowym do ul.Zwycięskiej.
Pod konsultacje będzie poddanych kilka wariantów, w tymzaproponowany przez urzędników oraz przez mieszkańców. Propozycje zbierane byłyzbierane podczas prac nad Strategią Wrocławia.
Tramwaj na Swojczyce
Trwa projektowanie nowego mostu Bolesława Chrobrego.Inżynierowie w projekcie uwzględnią przeprawę także dla tramwajów. Przy okazjizlecono opracowanie koncepcji połączenia tramwajowego na Swojczyce. Analizowanesą różne warianty tras. Szerokość ul. Swojczyckiej waha się od 23 do 25m.Ostatecznie przy opracowaniu koncepcji zostanie zaproponowane takierozwiązanie, które dobrze wpisze się w istniejącą ulicę.
Pętla tramwajowa rozważana jest po południowej stronie liniikolejowej, pomiędzy ul. Bazaltową a cmentarzem przy Chałupniczej. Jednak jejmiejsce oraz przystanki uzależnione są od studium wykonalności dla liniikolejowej 292. Urzędnicy czekają teraz na pierwsze rozstrzygnięcia projektowePKP.
Wariant przebiegu linii tramwajowej w ul. Mydlanej jestprzede wszystkim elementem wariantowania tramwaju na Psie Pole, ale wkontekście Swojczyc rozpatrywany był do tej pory w projekcie nowego studium,właśnie z uwagi na prace koncepcyjne PKP. Nie było wiadomo, która opcja zapewnilepszą integrację kolei i tramwaju. W tej chwili wszystko wskazuje na to, zeprzystanek kolejowy zbliżony będzie jednak do ul. Swojczyckiej – dlatego możnabyło wskazać ten kierunek jako podstawowy. W projekcie studium wprowadzono już taką poprawkę.
Co po 2022 r.
We Wrocławskim Palnie Transportowym wpisano też zadaniaprzewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności).Zadania „liniowe” to Psie Pole,Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice.
„