Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2010 roku

infotram
18.10.2010 18:59
Trzeci kwartał 2010 roku rozpoczął okres wzmożonych dostaw, które będą trwały aż do 2013 roku. Tak dobrej sytuacji na rynku od przeszło 20 lat w Polsce nie było.
 
Pomimo dużego optymizmu dostawy po III kwartale 2010 roku są jeszcze małe aczkolwiek większość dostaw dopiero startuje i w IV kwartale będzie prawdziwy boom. W przeciągu trzech kwartałów dostawy prowadził Protram oraz Pesa. Protram dostarczył sześć pojazdów 205WrAs kończąc kontrakt, natomiast Pesa rozpoczęła seryjne dostawy do Warszawy, które III kwartał zakończył liczbą 7 pojazdów aczkolwiek dynamika dostaw się nasila i na moment sporządzania zestawienia w Warszawie było już 10 tramwajów. Pesa rozpoczęła również dostawy do Gdańska, gdzie w Gdańsku są już 2 pojazdy, choć ich oficjalne przekazanie nastąpiło już w IV kwartale, dlatego nie znajdują się w obecnym zestawieniu. Dzięki temu Pesa wysuwa się na prowadzenie zyskując 53,85% udziału w rynku liczonego w jednostkach lub 57,01 % w uwzględnieniu długości. Dla porównania w przeciągu pierwszych trzech kwartałów roku 2009 nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów! W tym samym okresie roku ubiegłego dostarczano jedynie składy metra, których dla odmiany brak w tym roku.
Udział w rynku w ujęciu dostarczonych jednostek
Wykaz dostarczonych typów i liczby taboru miejskiego po III kw. 2010 roku.
 
Lp
Dostawca
Typ
Trakcja
(przekładnia lub napięcie)
Rozstaw szyn
 
Odbiorca
(użytkownik)
Liczba dostarczonych jednostek
Liczba członów
Długość
Niska podłoga
1
Protram
205WrAs
Elektryczna
(600 V=)
1435 mm
MPK Wrocław
6
3
26,5
tak
2
Pesa
120Na
Elektryczna
(600 V=)
1435 mm
Tramwaje Warszawskie
7
5
30,12
tak
  
 
 
 
 
W sumie
13
Długość x ilość
396,84
 
 
Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu pierwszych III kwartałów dostawy powinny wynieść 105 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły 13 długich tramwajów stanowiących ekwiwalent 26 tramwajów 105N. Można więc ponownie stwierdzić, iż dostawy były znacznie niższe niż minimalne potrzeby, jednak z drugiej strony zawarte kontrakty zwiastują duże dostawy w IV kwartale i latach kolejnych, co pozwoli nadrobić nieco straconego czasu lat ubiegłych. Jak już zostało wyżej wspomniane w Warszawie jest już 10 tramwajów, natomiast w Gdańsku są dwa pierwsze, oba te miasta to łączne dostawy 221 pojazdów. W Warszawie odbyły się już pierwsze kasacje najstarszych tramwajów w celu uwolnienia przestrzeni nowym. Jednak to dopiero początek problemów z zajezdniami, ponieważ 186 nowych tramwajów będzie miało łączną długość 5,6 km podczas gdy po skasowaniu 372 istniejących tramwajów zwolni się zaledwie 5 km torów postojowych. W związku z tym, oraz faktem budowy nowych przedłużeń budowa kolejnej zajezdni staje się sprawą naglącą. Być może jeszcze w tym roku pojawi się pierwszy nowy tramwaj w Szczecinie. To w połączeniu z innymi zamówieniami pozwala na zachowanie dużego optymizmu. Pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, natomiast dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostaną rozpoczęte w przyszłym roku.
MPK Wrocław odbiera kolejne tramwaje 205 WrAs. Fot. R. Piech Tramwaje Swing w którkim okresie staną się najpopularniejszą serią w Polsce. Fot. Pesa
Pomimo zawarcia dużych kontraktów kolejne miasta decydują się na ogłoszenie przetargów. Przykładowo MPK Częstochowa w postępowaniu na 7 pojazdów wyłoniło Pesę, choć do podpisania kontraktu jest jeszcze trochę protestów do przejścia. MPK Wrocław zamówiło w Protramie kolejne 8 tramwajów 205WrAs, choć zamówienie na 8 jednowagonowych 204WrAs zostało anulowane. Ważnym dla segmentu metra jest wyłonienie dostawcy w przetargu na 35 składów dla Metra Warszawskiego. Stylistycznie dosyć oryginalne pojazdy dostarczy konsorcjum firm Siemens i Newag. Jest to dobry znak, ponieważ konsorcjum zakłada w dużej mierze wykorzystanie polskich komponentów, co oprócz obniżenia kosztów produkcji pozwoli na utworzenie bądź zachowanie miejsc pracy w naszym kraju. Wiadomość ta jest bardzo ważna dla firmy Newag, która w ostatnim okresie dosyć desperacko próbowała pozyskać zamówienia. Miejmy nadzieję, że ten kontrakt uspokoi sytuację na rynku i nie będzie dochodziło do oprotestowywania przetargów dla samego protestowania i blokowania postępowania tak jak ma to miejsce przykładowo w przypadku Częstochowy.
 
Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego
Zleceniodawca / odbiorca
Dostawca
Liczba
Typ
Łączna wartość
(mln zł)
Cena jednostkowa (mln zł)
Dostawy
Uwagi
MPK Wrocław
Škoda
28
19T
267,75
9,562
2010-11
  
MPK Wrocław
Škoda
3
19T
30,15
10,05
2011
Zamówienie uzupełniające
Tramwaje Warszawskie
Pesa
186
120Na
1497
8,048
2010-13
 7 dostarczonych  
MPK Wrocław
Protram
8
205WrAs
28,255
3,531
2010-11
 
ZKM Gdańsk
Pesa
35
120Na
305,5
8,728
2010-12
 
MPK Poznań
Solaris
40
Tramino
432
8,55
2011-12
Opcja na 20 dodatkowych
MPK Poznań
Solaris
5
Tramino
42,75
8,55
b/d
Zamówienie uzupełniające
WKD
Pesa
14
EZT
281,82
20,13
Do końca 2012
 
MPK Kraków
Bombardier
24
NGT8
58,7 (mln €)
2,44 (mln €)
2012-13
 
Tramwaje Szczecińskie
Pesa
6
120Na
55,2
9,2
2010
 
MPK Częstochowa
Pesa
7
GT8N
50,3
7,185
Do 31.10.2012
 
Metro Warszawskie
Siemens i Newag
35
8 wag. skład metra
1350
38,57
2012-13
 
 
Wraz z kończonymi postępowaniami kurczy się lista nowych przetargów. W zasadzie jedyne postępowanie w toku zostało ogłoszone przez MPK Bydgoszcz, które poszukuje dostawcy 15 nowych tramwajów niskopodłogowych. W dalszej kolejności znajdują się postępowania, które są już od pewnego czasu zapowiadane. Bez wątpienia jednym z największych będzie przetarg jaki planują w przyszłym roku ogłosić Tramwaje Śląkie, podobnie jak Tramwaje Szczeciśnkie, które uzupełnią flotę o 30 nowych tramwajów. Natomiast wiele uwagi przyciągnie zapewne Olsztyn, gdzie powstaje pierwsza współczesna sieć tramwajowa w Polsce.
 
Przetargi w toku i oczekiwane
Miasto / przewoźnik
Liczba jednostek
Typ taboru
Uwagi
MZK Bydgoszcz
15
Tramwaj niskopodłogowy
Przetarg w toku
WKD
6
Kolejka miejska
Przetarg oczekiwany
Tramwaje Szczecińskie
30
Tramwaj niskopodłogowy
Przetarg oczekiwany
Tramwaje Śląskie
30
Tramwaj niskopodłogowy
Przetarg oczekiwany
MPK Łódź
18
Tramwaj niskopodłogowy
Przetarg oczekiwany
Olsztyn
13
Tramwaj niskopodłogowy
Przetarg oczekiwany
 
Choć po pierwszych trzech kwartałach 2010 roku sytuacja jest daleka od idealnej, to jednak rozpoczęcie seryjnych dostaw dużych kontraktów pozwala pozytywnie spoglądać na przyszłe lata. Również po stronie przetargów widać powolne zbliżanie się planów do realizacji. Tak dobrej sytuacji na rynku tramwajowym nie było od przynajmniej 20 lat!