Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2010 roku
Trzeci kwartał 2010 roku rozpoczął okres wzmożonych dostaw, które będą trwały aż do 2013 roku. Tak dobrej sytuacji na rynku od przeszło 20 lat w Polsce nie było.
Pomimo dużego optymizmu dostawy po III kwartale 2010 roku są jeszcze małe aczkolwiek większość dostaw dopiero startuje i w IV kwartale będzie prawdziwy boom. W przeciągu trzech kwartałów dostawy prowadził Protram oraz Pesa. Protram dostarczył sześć pojazdów 205WrAs kończąc kontrakt, natomiast Pesa rozpoczęła seryjne dostawy do Warszawy, które III kwartał zakończył liczbą 7 pojazdów aczkolwiek dynamika dostaw się nasila i na moment sporządzania zestawienia w Warszawie było już 10 tramwajów. Pesa rozpoczęła również dostawy do Gdańska, gdzie w Gdańsku są już 2 pojazdy, choć ich oficjalne przekazanie nastąpiło już w IV kwartale, dlatego nie znajdują się w obecnym zestawieniu. Dzięki temu Pesa wysuwa się na prowadzenie zyskując 53,85% udziału w rynku liczonego w jednostkach lub 57,01 % w uwzględnieniu długości. Dla porównania w przeciągu pierwszych trzech kwartałów roku 2009 nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów! W tym samym okresie roku ubiegłego dostarczano jedynie składy metra, których dla odmiany brak w tym roku.
Wykaz dostarczonych typów i liczby taboru miejskiego po III kw. 2010 roku.
Lp
|
Dostawca
|
Typ
|
Trakcja
(przekładnia lub napięcie)
|
Rozstaw szyn
|
Odbiorca
(użytkownik)
|
Liczba dostarczonych jednostek
|
Liczba członów
|
Długość
|
Niska podłoga
|
1
|
Protram
|
205WrAs
|
Elektryczna
(600 V=)
|
1435 mm
|
MPK Wrocław
|
6
|
3
|
26,5
|
tak
|
2
|
Pesa
|
120Na
|
Elektryczna
(600 V=)
|
1435 mm
|
Tramwaje Warszawskie
|
7
|
5
|
30,12
|
tak
|
|
|
|
|
|
W sumie
|
13
|
Długość x ilość
|
396,84
|
|
Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu pierwszych III kwartałów dostawy powinny wynieść 105 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły 13 długich tramwajów stanowiących ekwiwalent 26 tramwajów 105N. Można więc ponownie stwierdzić, iż dostawy były znacznie niższe niż minimalne potrzeby, jednak z drugiej strony zawarte kontrakty zwiastują duże dostawy w IV kwartale i latach kolejnych, co pozwoli nadrobić nieco straconego czasu lat ubiegłych. Jak już zostało wyżej wspomniane w Warszawie jest już 10 tramwajów, natomiast w Gdańsku są dwa pierwsze, oba te miasta to łączne dostawy 221 pojazdów. W Warszawie odbyły się już pierwsze kasacje najstarszych tramwajów w celu uwolnienia przestrzeni nowym. Jednak to dopiero początek problemów z zajezdniami, ponieważ 186 nowych tramwajów będzie miało łączną długość 5,6 km podczas gdy po skasowaniu 372 istniejących tramwajów zwolni się zaledwie 5 km torów postojowych. W związku z tym, oraz faktem budowy nowych przedłużeń budowa kolejnej zajezdni staje się sprawą naglącą. Być może jeszcze w tym roku pojawi się pierwszy nowy tramwaj w Szczecinie. To w połączeniu z innymi zamówieniami pozwala na zachowanie dużego optymizmu. Pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, natomiast dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostaną rozpoczęte w przyszłym roku.
Pomimo zawarcia dużych kontraktów kolejne miasta decydują się na ogłoszenie przetargów. Przykładowo MPK Częstochowa w postępowaniu na 7 pojazdów wyłoniło Pesę, choć do podpisania kontraktu jest jeszcze trochę protestów do przejścia. MPK Wrocław zamówiło w Protramie kolejne 8 tramwajów 205WrAs, choć zamówienie na 8 jednowagonowych 204WrAs zostało anulowane. Ważnym dla segmentu metra jest wyłonienie dostawcy w przetargu na 35 składów dla Metra Warszawskiego. Stylistycznie dosyć oryginalne pojazdy dostarczy konsorcjum firm Siemens i Newag. Jest to dobry znak, ponieważ konsorcjum zakłada w dużej mierze wykorzystanie polskich komponentów, co oprócz obniżenia kosztów produkcji pozwoli na utworzenie bądź zachowanie miejsc pracy w naszym kraju. Wiadomość ta jest bardzo ważna dla firmy Newag, która w ostatnim okresie dosyć desperacko próbowała pozyskać zamówienia. Miejmy nadzieję, że ten kontrakt uspokoi sytuację na rynku i nie będzie dochodziło do oprotestowywania przetargów dla samego protestowania i blokowania postępowania tak jak ma to miejsce przykładowo w przypadku Częstochowy.
Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego
Zleceniodawca / odbiorca
|
Dostawca
|
Liczba
|
Typ
|
Łączna wartość
(mln zł)
|
Cena jednostkowa (mln zł)
|
Dostawy
|
Uwagi
|
MPK Wrocław
|
Škoda
|
28
|
19T
|
267,75
|
9,562
|
2010-11
|
|
MPK Wrocław
|
Škoda
|
3
|
19T
|
30,15
|
10,05
|
2011
|
Zamówienie uzupełniające
|
Tramwaje Warszawskie
|
Pesa
|
186
|
120Na
|
1497
|
8,048
|
2010-13
|
7 dostarczonych
|
MPK Wrocław
|
Protram
|
8
|
205WrAs
|
28,255
|
3,531
|
2010-11
|
|
ZKM Gdańsk
|
Pesa
|
35
|
120Na
|
305,5
|
8,728
|
2010-12
|
|
MPK Poznań
|
Solaris
|
40
|
Tramino
|
432
|
8,55
|
2011-12
|
Opcja na 20 dodatkowych
|
MPK Poznań
|
Solaris
|
5
|
Tramino
|
42,75
|
8,55
|
b/d
|
Zamówienie uzupełniające
|
WKD
|
Pesa
|
14
|
EZT
|
281,82
|
20,13
|
Do końca 2012
|
|
MPK Kraków
|
Bombardier
|
24
|
NGT8
|
58,7 (mln €)
|
2,44 (mln €)
|
2012-13
|
|
Tramwaje Szczecińskie
|
Pesa
|
6
|
120Na
|
55,2
|
9,2
|
2010
|
|
MPK Częstochowa
|
Pesa
|
7
|
GT8N
|
50,3
|
7,185
|
Do 31.10.2012
|
|
Metro Warszawskie
|
Siemens i Newag
|
35
|
8 wag. skład metra
|
1350
|
38,57
|
2012-13
|
|
Wraz z kończonymi postępowaniami kurczy się lista nowych przetargów. W zasadzie jedyne postępowanie w toku zostało ogłoszone przez MPK Bydgoszcz, które poszukuje dostawcy 15 nowych tramwajów niskopodłogowych. W dalszej kolejności znajdują się postępowania, które są już od pewnego czasu zapowiadane. Bez wątpienia jednym z największych będzie przetarg jaki planują w przyszłym roku ogłosić Tramwaje Śląkie, podobnie jak Tramwaje Szczeciśnkie, które uzupełnią flotę o 30 nowych tramwajów. Natomiast wiele uwagi przyciągnie zapewne Olsztyn, gdzie powstaje pierwsza współczesna sieć tramwajowa w Polsce.
Przetargi w toku i oczekiwane
Miasto / przewoźnik
|
Liczba jednostek
|
Typ taboru
|
Uwagi
|
MZK Bydgoszcz
|
15
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg w toku
|
WKD
|
6
|
Kolejka miejska
|
Przetarg oczekiwany
|
Tramwaje Szczecińskie
|
30
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Tramwaje Śląskie
|
30
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
MPK Łódź
|
18
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Olsztyn
|
13
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Choć po pierwszych trzech kwartałach 2010 roku sytuacja jest daleka od idealnej, to jednak rozpoczęcie seryjnych dostaw dużych kontraktów pozwala pozytywnie spoglądać na przyszłe lata. Również po stronie przetargów widać powolne zbliżanie się planów do realizacji. Tak dobrej sytuacji na rynku tramwajowym nie było od przynajmniej 20 lat!