Nowe pociągi i informacja pasażerska dla WKD

infotram
08.11.2012 09:54
Warszawska Kolej Dojazdowa kupi sześć nowych pociągów. Ponadto stworzony zostanie nowoczesny system informacji pasażerskiej i monitoringu na przystankach kolejki. Wszystko dzięki szwajcarskim środkom. Projekt o całkowitej wartości 124,7 mln zł zostanie zrealizowany do połowy 2016 roku, od Szwajcarów WKD otrzyma ponad 57,8 mln zł. Inauguracja projektu Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej odbyła się 7 listopada w warszawskim kinie Praha.
Rozwiązanie problemów transportowych na Mazowszu od początku było jednym z naszych priorytetów. Jesteśmy jedynym województwem w kraju, które w pełni przejęło odpowiedzialność za transport kolejowy w regionie. Powołaliśmy w tym celu dwie spółki –Koleje Mazowieckie oraz Warszawską Kolej Dojazdową, która jest własnością konsorcjum samorządu województwa oraz gmin znajdujących się wzdłuż linii. Tabor, jakim dysponowaliśmy, nie był w najlepszym stanie. Musieliśmy szukać różnych mechanizmów finansowych, aby go zmodernizować. Z wielką pomocą przyszły nam środki ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. To wielka szansa dla WKD na w pełni nowoczesną kolej –podkreślił marszałek Adam Struzik.
Informacja pasażerska na Dworcu Warszawa Zachodnia WKD
Wdrażanie projektu rozpoczęto 1 czerwca 2012 roku podpisaniem umowy pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a Szwajcarskim Państwowym Sekretariatem ds. Gospodarczych. Inwestycja zostanie zrealizowana do 2016 roku w dwóch etapach. Do końca 2013 roku powstanie system informacji pasażerskiej i monitoringu, dzięki któremu osoby oczekujące na przyjazd pociągu będą za pośrednictwem tablic elektronicznych na bieżąco powiadamiane o czasie odjazdów i przyjazdów pociągów. Realizacja drugiego etapu projektu –dostawa nowego taboru kolejowego –przewidziana jest na II połowę 2015 r. Aktualnie dla obydwu działań prowadzone są czynności przygotowawcze zmierzające do ogłoszenia postępowań przetargowych.
–Jest to jeden z dwóch tego typu projektów realizowanych na Mazowszu, jednak zdecydowanie o największej wartości. Oprócz WKD beneficjentem jest Legionowo. Podobny projekt realizuje także w Malborku Pomorski Urząd Marszałkowski. W swoim programie szczególną wagę przywiązujemy właśnie do projektów z zakresu infrastruktury i środowiska –zaznaczył Dominique Favre, Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy –Ambasada Szwajcarii.
Realizacja inwestycji wpłynie znacząco na poprawę komunikacji w sześciu gminach (Michałowice, Pruszków, Brwinów, Milanówek, Podkowa Leśna, Grodzisk Mazowiecki) i dwóch dzielnicach Warszawy (Włochy, Ochota). Dla pasażerów oznaczać to będzie większy komfort podróży i większe poczucie bezpieczeństwa. Po wprowadzeniu do ruchu nowych pociągów zwiększy się także częstotliwość ich kursowania, która w szczycie wyniesie nawet 7 i pół minuty.
–Projekt WKD jest wyjątkowy pod wieloma względami. Zarówno w aspekcie ochrony środowiska, zrównoważonego transportu, ale także ścisłej integracji linii WKD z innymi systemami transportowymi w aglomeracji warszawskiej –dodał Paweł Orłowski, Wiceminister Rozwoju Regionalnego.
Inauguracja projektu
Planowane w ramach projektu działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Sprawdzone rozwiązania w tym obszarze są cechą wyróżniającą systemy komunikacji publicznej Szwajcarii, z którymi przedstawiciele WKD mieli okazję zapoznać się podczas wizyty studyjnej w listopadzie 2011 r.
–Chciałbym podziękować podatnikom szwajcarskim za to wyjątkowe wsparcie. Nie często zdarza się, że podatnicy decydują się na przekazanie tak dużej pomocy finansowej społeczeństwom innych państw. Warto także zwrócić uwagę na miejsce realizacji tego projektu. Wiele inwestycji powstaje w zachodniej lub wschodniej Polsce, a ten dotyczy centrum naszego kraju i wspomaga aglomerację warszawską, która boryka się z dużymi problemami transportowymi –mówił Mariusz Kasprzyk, Dyrektor Departamentu Programów Europejskich we Władzy Wdrażające Programy Europejskie.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
–Ten projekt wpisuje się w szereg innych inwestycji realizowanych przez WKD. Tabor i infrastrukturę modernizujemy także dzięki wsparciu z samorządu Mazowsza oraz kredytom zaciągniętym w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Ten projekt zdecydowanie poprawi komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo na naszej linii. Dzięki systemowi informacji nasi pasażerowie będą na bieżąco informowani o godzinach odjazdów i przyjazdów. Mamy nadzieję, że uda nam się także poprawić naszą ofertę przewozową. Gdyby nie pomoc Szwajcarów nowych pociągów na pewno nie udałoby się zakupić –podkreślił Grzegorz Dymecki, Prezes Zarządu WKD.
Jeden z nowych pociągów WKD
System Informacji Pasażerskiej na 56 peronowych wyświetlaczach elektronicznych będzie prezentował pasażerom oczekującym na stacjach i przystankach osobowych aktualną informację o czasach odjazdów pociągów zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy oraz z uwzględnieniem bieżącej sytuacji ruchowej.
Podstawowe kryteria funkcjonalne dla Systemu Informacji Pasażerskiej:
·      prezentacja i wygłaszanie informacji dla pasażerów na peronowych wyświetlaczach w języku polskim i angielskim z możliwością rozbudowy o kolejne języki;
·      detekcja pociągów na podstawie danych o aktualnej sytuacji ruchowej z Centrum Dyspozytorskiego oraz systemu lokalizacji GPS;
·      możliwość współpracy z zewnętrznymi aplikacjami służącymi do przekazywania aktualnej informacji pasażerskiej –WWW, SMS.
System Monitoringu będzie obejmować montaż co najmniej 85 kamer wideomonitoringu (stałych i obrotowych) na peronach przystankowych. Jego głównym zadaniem ma być obserwacja najważniejszych miejsc stacji i przystanków, tzn. miejsc dostępnych dla pasażerów, w czasie oczekiwania na pociąg oraz miejsc, w których odbywa się bezpośrednia wymiana pasażerów pomiędzy peronami i pociągami.
Kalendarium najważniejszych wydarzeń związanych z wnioskiem złożonym przez WKD:
19.01.2009 r.:
otwarcie naboru wniosków na projekty w ramach Priorytetu 2 „Środowisko i Infrastruktura”Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (obszar tematyczny „Odbudowa, remont, przebudowa i rozbudowa podstawowej infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska, Cel 3: Poprawa zarządzania, bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności lokalnych/regionalnych publicznych systemów transportowych)
20.03.2009 r.:
złożenie we Władzy Wdrażającej Programy Europejskie Zarysu Projektu przez Warszawską Kolej Dojazdową sp. z o.o.
16.06.2009 r.:
Komisja Oceniająca projekty w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy rekomendowała do dofinansowania Zarys Projektu złożony przez Warszawską Kolej Dojazdową
28.10.2009 r.:
SzwajcarskiSekretariat Stanu ds. Gospodarczych (SECO) zatwierdził Zarys Projektu Warszawskiej Kolei Dojazdowej
sp. z o.o. i poprosił jednocześnie o przygotowanie Kompletnej Propozycji Projektu
30.09.2010 r.:
złożenie we Władzy Wdrażającej Programy Europejskie Kompletnej Propozycji Projektu przez Warszawską Kolej Dojazdową
21.11.2011 r.:
zatwierdzenie Kompletnej Propozycji Projektu WKD przez SECO
01.06.2012 r.:
podpisanie Umowy ws. Projektu pomiędzy Szwajcarią reprezentowaną przez SECO a Rzeczypospolitą Polską reprezentowaną przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
26.06.2012 r.:
podpisanie Umowy ws. Realizacji Projektu pomiędzy Władzą Wdrażającą Programy Europejskie a Warszawską Koleją Dojazdową sp. z o.o.