Nowe miejskie pojazdy szynowe w III kwartale 2015 roku
W III kwartale 2015roku rozpoczęły się dostawy tramwajów z dwóch kontraktów. Ruszyła realizacja zamówieniana pięć dodatkowych Jazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich ? dostarczono 1 wagon,pojawiły się także dwa pierwsze Moderusy Beta dla Tramwajów Śląskich. Pozostałedostawy to kontynuacja zamówień rozpoczętych wcześniej, a zatem Tramino dlaOlsztyna ? 13 sztuk, jeden Krakowiak dla MPK Kraków, pięć Twistów dla MPKWrocław i pozostałe18 z 45 Jazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich. Na tę chwilęnie liczymy drugiego krótkiego Jazza dla przewoźnika z Warszawy, ponieważ wagonnie został przekazany przez producenta.
Łącznie w III kwartaleprzewoźnikom dostarczonych zostało zatem 40 jednostek, o łącznej długości 1204,53m oraz 159 członów, z czego dwa powstały w Modertransie, 13 w Solarisie,pozostałe 25 zaś w PESIE.
Wszystkie powyższepojazdy zostały fizycznie przekazane przewoźnikom, niekoniecznie zaś są jużodebrane i dopuszczone do ruchu. Taki klucz przyjmujemy jednak po raz kolejny.
III kwartał 2015 rokuokazał się lepszy od analogicznego okresu w 2014 roku o 14 jednostek i o 21 wporównaniu z rokiem 2013.
Dodajmy, że IIIkwartał był także znacznie lepszy w porównaniu z I kwartałem 2015 roku, kiedy todostarczonych zostało tylko 14 wagonów i z II kwartałem br. ? 27 pojazdów. Tedobre wyniki powinny być jeszcze lepsze z oczywistych powodów, o których w tymmiejscy nie będziemy szerzej pisać.
Udział w rynku ?IIIkwartał 2015 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Najwięcej wagonów, bo19, odebrały Tramwaje Warszawskie. Drugie miejsce dla Olsztyna, któremu Solarisprzekazał 13 wagonów, trzecie zaś dla MPK Wrocław. Stawkę zamykają TramwajeŚląskie ? 2 pojazdy i MPK Kraków ? 1 wagon.
Przewoźnik |
Ilość pojazdów |
Udział w rynku |
Ilość członów |
Udział w rynku |
Długość pojazdów |
Udział w rynku |
Tramwaje Warszawskie |
19 |
47,50% |
95 |
59,75% |
564,30 m |
46,85% |
MPK Olsztyn |
13 |
32,50% |
39 |
24,53% |
380,90 m |
31,62% |
MPK Wrocław |
5 |
12,50% |
15 |
9,43% |
160,00 m |
13,28% |
Tramwaje Śląskie |
2 |
5,00% |
6 |
3,77% |
56,50 m |
4,69% |
MPK Kraków |
1 |
2,50% |
4 |
2,52% |
42,83 m |
3,56% |
Razem |
40 |
100% |
159 |
100% |
1204,53 m |
100% |
Dla porządku wartopodać długości poszczególnych wagonów. I tak pięcioczłonowe Jazzy dla TramwajówWarszawskich (128N) mają po 29,7 m. Krakowiak (2014N) to najdłuższy polskitramwaj. Ma 42,83 m długości i 4 człony. Twist 2010NW dla MPK Wrocław to wagontrzyczłonowy o długości 32 m. Solaris Tramino dla Olsztyna ? ma 29,3 m długościi 3 człony. Moderus Beta (MF16AC DB) dla Tramwajów Śląskich to także wagontrzyczłonowy, o długości 28,25 m.
Łącznie wagonydostarczone w III kwartale 2015 roku mają 1204,53 m długości i 159 członów.
Udział w rynku ?IIIkwartał 2015 r. (producenci tramwajowi)
Jak już widać napowyższym zestawieniu przewoźników liderem polskiego rynku tramwajowegopozostaje PESA. Dzięki dostawom dla Olsztyna dobry wynik notuje Solaris. Do zestawieńwraca Modertrans.
Producent |
Ilość pojazdów |
Udział w rynku |
Ilość członów |
Udział w rynku |
Długość pojazdów |
Udział w rynku |
PESA |
25 |
62,50% |
114 |
71,70% |
767,13 |
63,69% |
Solaris |
13 |
32,50% |
39 |
24,53% |
380,90 m |
31,62% |
Modertrans |
2 |
5,00% |
6 |
3,77% |
56,50 m |
4,69% |
Razem |
40 |
100% |
159 |
100% |
1204,53 m |
100% |
Perspektywy
W kolejnych miesiącachkontynuowane będą dostawy Jazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich, Twistów dlaMPK Wrocław, Krakowiaków dla MPK Kraków i Moderusów Beta dla TramwajówŚląskich. Zgodnie z harmonogramami powinny pojawić się także Swingi dlaBydgoszczy, Łodzi i Torunia oraz ezt-y z Newagu dla WKD.
Być może proceswymiany taboru nie przebiega tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jestutrzymanie pewnego poziomu. Tradycyjnie już niepokoi trochę faktnieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników (brak przetargów wElblągu, Gorzowie Wielkopolskim czy Grudziądzu), a także sprowadzanie kolejnychwagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Szansądla tych mniejszych jest kolejna perspektywa unijna. Oby udało się z niejskorzystać! Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów w trakcie realizacji ido zrealizowania w przyszłości.
Przewoźnik |
Wynik przetargu |
Liczba wagonów |
Dostawy |
Tramwaje Warszawskie |
PESA Jazz (3 czł.) |
30 w trakcie realizacji |
2015 |
Tramwaje Warszawskie |
PESA Jazz (5 czł.) |
5 w trakcie realizacji |
2015 |
MPK Olsztyn |
Solaris Tramino |
15 w trakcie realizacji |
2015 |
MZK Bydgoszcz |
PESA Swing (5 czł.) |
12 |
2015 |
MPK Łódź |
PESA Swing (5 czł.) |
22 |
2015 |
MZK Toruń |
PESA Swing Duo (5 czł.) |
4+2 opcja |
2015 |
MPK Wrocław |
PESA Twist |
8 w trakcie realizacji |
2015 |
MPK Kraków |
PESA Krakowiak |
36 w trakcie realizacji |
2015 |
WKD |
NEWAG |
6 |
2015-2016 |
MPK Wrocław |
Modertrans |
6+16 |
2015-? |
MPK Poznań |
ogłoszony |
20+10 |
2016-? |
MPK Łódź |
oczekiwany |
45 |
2015-… |
Tramwaje Śląskie |
Modertrans |
12 |
2015-… |
Tramwaje Szczecińskie |
oczekiwany |
30 (częściowo niskopodłogowe) |
2015-… |
Tramwaje Szczecińskie |
oczekiwany |
10 |
2015-… |
ZKM Gdańsk |
oczekiwany |
33 (dwukierunkowe) |
2016-? |
Tramwaje Elbląskie |
oczekiwany |
6 |
2016-? |
„