Nowe miejskie pojazdy szynowe w III kwartale 2014 roku

infotram
14.11.2014 11:47
III kwartał 2014 roku to na polskim rynku tramwajów i metra w znacznej części kontynuacja dostaw rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach. W omawianym okresie zostało dostarczonych 26 pojazdów o łącznej długości 1937,60 m oraz 119 członów. To wynik lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego o 7 jednostek (+37%). Były to tramwaje z PESY, które zostały odebrane przez Tramwaje Śląskie (10 Twistów Step), składy Inspiro, dostarczane dla Metra Warszawskiego przez konsorcjum Newagu i Siemensa (13 sztuk), Moderusy Beta dla MPK Poznań (2 sztuki) oraz pierwszy Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. To początek realizacji kontraktu na dostawę wagonów 128N. Niestety do dnia dzisiejszego wagon przekazany przez PESĘ nie zaczął wozić pasażerów.
Liderem w III kwartale br. w klasyfikacji producentów zostało konsorcjum Siemensa i Newagu, które finiszuje z dostawami składów Inspiro dla Metra Warszawskiego. Tym samym to właśnie ten przewoźnik wskoczył na najwyższe pudło klasyfikacji przewoźników.   
Dla porządku warto podać, że śląskie Twisty Step są trzyczłonowe i liczą 32 m długości, Moderus Beta dla MPK Poznań liczy także 3 człony i ma 28,25 m długości, zaś Inspiro dla Metra Warszawskiego składa się z 6 wagonów i ma długość 117,80 m. Warszawski Jazz Duo to tramwaj pięcioczłonowy o długości 29,70 m.  
Udział w rynku –III kwartał 2014 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
Metro Warszawskie
13
50,00%
78
65,55%
1531,40 m
79,03%
Tramwaje Śląskie
10
38,46%
30
25,21%
320,00 m
16,51%
MPK Poznań
2
7,70%
6
5,04%
56,50 m
2,91%
Tramwaje Warszawskie
1
3,84%
5
4,20%
29,70 m
1,55%
Razem
26
100%
119
100%
1937,60 m
100%
 
Pierwszy Jazz Duo dla Warszawy
I klasyfikacja producentów. Tu dominacja PESY została, zapewne chwilowo, przełamana przez konsorcjum Newag i Siemensa. Dostarczyło ono 13 składów Inspiro. Dalej wspomniana firma z Bydgoszczy, która dostarczyła 11 wagonów i Modertrans z dwoma Moderusami Beta.
Udział w rynku –III kwartał 2014 r. (producenci tramwajowi)
Producent
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
Siemens&Newag
13
50,00%
78
65,55%
1531,40 m
79,03%
PESA
11
42,30%
35
29,41%
349,7 m
18,06%
Modertrans
2
7,70%
6
5,04%
56,50 m
2,91%
Razem
26
100%
119
100%
1937,60 m
100%
 
Perspektywy
Zakończyły się dostawy Twistów Step dla Tramwajów Śląskich. W kolejnych miesiącach czeka nas jeszcze dostawa ostatniego składu Inspiro dla Metra Warszawskiego. Już dziś wiemy, że w 2014 roku mają być realizowane również nowe kontrakty, takie jak: PESA Jazz dla Tramwajów Warszawskich oraz ZKM Gdańsk, PESA Swing dla MZK Toruń i MZK Bydgoszcz, Moderus Beta dla Tramwajów Szczecińskich oraz MPK Poznań. Raczej mało prawdopodobne jest pojawienie się jeszcze w tym roku pierwszego Krakowiaka dla MPK Kraków. W dalszej perspektywie pojawiają się też dostawy Swingów dla MPK Łódź i pociągów z Newagu dla WKD. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów do zrealizowania.
Przewoźnik
Wynik przetargu
Liczba wagonów
Dostawy
Metro Warszawskie
Siemens/Newag Inspiro
35 składów (210 wagonów) w trakcie realizacji
2013-2014
MPK Poznań
Modertrans Moderus Beta
24 w trakcie realizacji
2011-2014
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
45
2014-2015
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
30
2015
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
5
2015
MPK Olsztyn
Solaris Tramino
15
2015
MZK Bydgoszcz
PESA Swing
12
2014
ZKM Gdańsk
PESA Jazz
5
2014
MZK Toruń
PESA Swing
12
2014-2015
MPK Wrocław
PESA Twist
25
2015
MPK Kraków
PESA Krakowiak
36
2015
WKD
Newag
6
2015
MPK Łódź
PESA Swing
22
2015-…
Tramwaje Szczecińskie
Modertrans
1
2014
Tramwaje Śląskie
Modertrans
12
2015-…
MZK Toruń
w toku
4+2 dwukierunkowe
2015
Tramwaje Szczecińskie
oczekiwany
30 (częściowo niskopodłogowe)
2015-…