Nowe miejskie pojazdy szynowe w III kwartale 2014 roku
infotram
14.11.2014 11:47
Nowe miejskie pojazdy szynowe w III kwartale 2014 roku
III kwartał 2014 roku to na polskim rynku tramwajów i metra w znacznej części kontynuacja dostaw rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach. W omawianym okresie zostało dostarczonych 26 pojazdów o łącznej długości 1937,60 m oraz 119 członów. To wynik lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego o 7 jednostek (+37%). Były to tramwaje z PESY, które zostały odebrane przez Tramwaje Śląskie (10 Twistów Step), składy Inspiro, dostarczane dla Metra Warszawskiego przez konsorcjum Newagu i Siemensa (13 sztuk), Moderusy Beta dla MPK Poznań (2 sztuki) oraz pierwszy Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. To początek realizacji kontraktu na dostawę wagonów 128N. Niestety do dnia dzisiejszego wagon przekazany przez PESĘ nie zaczął wozić pasażerów.
Liderem w III kwartale br. w klasyfikacji producentów zostało konsorcjum Siemensa i Newagu, które finiszuje z dostawami składów Inspiro dla Metra Warszawskiego. Tym samym to właśnie ten przewoźnik wskoczył na najwyższe pudło klasyfikacji przewoźników.
Dla porządku warto podać, że śląskie Twisty Step są trzyczłonowe i liczą 32 m długości, Moderus Beta dla MPK Poznań liczy także 3 człony i ma 28,25 m długości, zaś Inspiro dla Metra Warszawskiego składa się z 6 wagonów i ma długość 117,80 m. Warszawski Jazz Duo to tramwaj pięcioczłonowy o długości 29,70 m.
Udział w rynku –III kwartał 2014 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
|
Ilość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Ilość członów
|
Udział w rynku
|
Długość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Metro Warszawskie
|
13
|
50,00%
|
78
|
65,55%
|
1531,40 m
|
79,03%
|
Tramwaje Śląskie
|
10
|
38,46%
|
30
|
25,21%
|
320,00 m
|
16,51%
|
MPK Poznań
|
2
|
7,70%
|
6
|
5,04%
|
56,50 m
|
2,91%
|
Tramwaje Warszawskie
|
1
|
3,84%
|
5
|
4,20%
|
29,70 m
|
1,55%
|
Razem
|
26
|
100%
|
119
|
100%
|
1937,60 m
|
100%
|
I klasyfikacja producentów. Tu dominacja PESY została, zapewne chwilowo, przełamana przez konsorcjum Newag i Siemensa. Dostarczyło ono 13 składów Inspiro. Dalej wspomniana firma z Bydgoszczy, która dostarczyła 11 wagonów i Modertrans z dwoma Moderusami Beta.
Udział w rynku –III kwartał 2014 r. (producenci tramwajowi)
Producent
|
Ilość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Ilość członów
|
Udział w rynku
|
Długość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Siemens&Newag
|
13
|
50,00%
|
78
|
65,55%
|
1531,40 m
|
79,03%
|
PESA
|
11
|
42,30%
|
35
|
29,41%
|
349,7 m
|
18,06%
|
Modertrans
|
2
|
7,70%
|
6
|
5,04%
|
56,50 m
|
2,91%
|
Razem
|
26
|
100%
|
119
|
100%
|
1937,60 m
|
100%
|
Perspektywy
Zakończyły się dostawy Twistów Step dla Tramwajów Śląskich. W kolejnych miesiącach czeka nas jeszcze dostawa ostatniego składu Inspiro dla Metra Warszawskiego. Już dziś wiemy, że w 2014 roku mają być realizowane również nowe kontrakty, takie jak: PESA Jazz dla Tramwajów Warszawskich oraz ZKM Gdańsk, PESA Swing dla MZK Toruń i MZK Bydgoszcz, Moderus Beta dla Tramwajów Szczecińskich oraz MPK Poznań. Raczej mało prawdopodobne jest pojawienie się jeszcze w tym roku pierwszego Krakowiaka dla MPK Kraków. W dalszej perspektywie pojawiają się też dostawy Swingów dla MPK Łódź i pociągów z Newagu dla WKD. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów do zrealizowania.
Przewoźnik
|
Wynik przetargu
|
Liczba wagonów
|
Dostawy
|
Metro Warszawskie
|
Siemens/Newag Inspiro
|
35 składów (210 wagonów) w trakcie realizacji
|
2013-2014
|
MPK Poznań
|
Modertrans Moderus Beta
|
24 w trakcie realizacji
|
2011-2014
|
Tramwaje Warszawskie
|
PESA Jazz
|
45
|
2014-2015
|
Tramwaje Warszawskie
|
PESA Jazz
|
30
|
2015
|
Tramwaje Warszawskie
|
PESA Jazz
|
5
|
2015
|
MPK Olsztyn
|
Solaris Tramino
|
15
|
2015
|
MZK Bydgoszcz
|
PESA Swing
|
12
|
2014
|
ZKM Gdańsk
|
PESA Jazz
|
5
|
2014
|
MZK Toruń
|
PESA Swing
|
12
|
2014-2015
|
MPK Wrocław
|
PESA Twist
|
25
|
2015
|
MPK Kraków
|
PESA Krakowiak
|
36
|
2015
|
WKD
|
Newag
|
6
|
2015
|
MPK Łódź
|
PESA Swing
|
22
|
2015-…
|
Tramwaje Szczecińskie
|
Modertrans
|
1
|
2014
|
Tramwaje Śląskie
|
Modertrans
|
12
|
2015-…
|
MZK Toruń
|
w toku
|
4+2 dwukierunkowe
|
2015
|
Tramwaje Szczecińskie
|
oczekiwany
|
30 (częściowo niskopodłogowe)
|
2015-…
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022