Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2015 roku
W II kwartale 2015 roku odnotowaliśmy rozpoczęciedostaw z dwóch kontraktów, na które wielu czekało z niecierpliwością. To przedewszystkim pierwszy Krakowiak dla MPK Kraków i pierwszy Twist dla MPK Wrocław.Oba pojazdy zostały przekazane przez PESĘ. Bydgoski producent kontynuował teżdostawy wagonów dla Tramwajów Warszawskich ? 19 Jazzów Duo oraz MZK Toruń ? 5 trzyczłonowychSwingów. Łącznie w II kwartale przewoźnikom przekazanych zostało 27 jednostek,z czego 26 powstało w Bydgoszczy. Jedynym wagonem, niewyprodukowanym przez PESĘbył olsztyński Solaris Tramino.
Wszystkie powyższe pojazdy zostały fizycznieprzekazane przewoźnikom, niekoniecznie zaś są już odebrane i dopuszczone doruchu. Taki klucz przyjmujemy jednak już po raz kolejny.
II kwartał 2015 roku okazał się lepszy odanalogicznego okresu w 2014 roku o 7 jednostek. Podobny wynik co rok wcześniejzanotowaliśmy także dwa lata temu (+35%).
Dodajmy, że II kwartał był także znacznie lepszy w porównaniuz I kwartałem 2015 roku, kiedy to dostarczonych zostało tylko 14 wagonów,wszystkie z PESY (+49%).
Udział w rynku ?II kwartał 2015 r.(przewoźnicy tramwajowi)
Najwięcej wagonów, bo 19, odebrały Tramwaje Warszawskie.Drugie miejsce dla MZK Toruń. Dalej to już pojedyncze egzemplarze z kontraktów,których realizacja dopiero się rozpoczęła.
Przewoźnik |
Ilość pojazdów |
Udział w rynku |
Ilość członów |
Udział w rynku |
Długość pojazdów |
Udział w rynku |
Tramwaje Warszawskie |
19 |
70,37% |
95 |
79,17% |
564,30 m |
73,73% |
MZK Toruń |
5 |
18,53% |
15 |
12,5% |
96,85 m |
12,65% |
MPK Kraków |
1 |
3,7% |
4 |
3,33% |
42,83 m |
5,59% |
MPK Wrocław |
1 |
3,7% |
3 |
2,5% |
32,00 m |
4,81% |
MPK Olsztyn |
1 |
3,7% |
3 |
2,5% |
29,30 m |
3,22% |
Razem |
27 |
100% |
120 |
100% |
765,28 m |
100% |
Dla porządku warto podać długości poszczególnychwagonów. I tak pięcioczłonowe Jazzy dla Tramwajów Warszawskich (128N) mają po29,7 m. Krótkie Swingi dla MZK Toruń mają 19,37 m (121 NbT). Krakowiak (2014N)to najdłuższy polski tramwaj. Ma 42,83 m długości i 4 człony. Twist 2010NW dlaMPK Wrocław to wagon trzyczłonowy o długości 32 m. I wreszcie Solaris Traminodla Olsztyna ? ma 29,3 m długości i 3 człony.
Łącznie wagony dostarczone w II kwartale 2015 rokumają 765,28 m długości i 120 członów.
Udział w rynku ?II kwartał 2015 r.(producenci tramwajowi)
Jak już widać na powyższymzestawieniu przewoźników niekwestionowanym liderem polskiego rynku tramwajowegopozostaje PESA. 100% zajętość rynku przez produkty z Bydgoszczy burzy jedynieSolaris z jednym dostarczonym wagonem. Do kolejnych zestawień wejdzie jeszczeModertrans, co jednak nie zmieni faktu, że PESA jest w obszarze tramwajówpotentatem, któremu na tę chwilę nikt nie może poważnie zagrozić.
Producent |
Ilość pojazdów |
Udział w rynku |
Ilość członów |
Udział w rynku |
Długość pojazdów |
Udział w rynku |
PESA |
26 |
96,30% |
117 |
97,50% |
735,98 m |
96,18% |
Solaris |
1 |
3,70% |
3 |
2,5% |
29,3m |
3,82% |
Razem |
27 |
100% |
120 |
100% |
765,28 m |
100% |
Perspektywy
W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawyJazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich, Twistów dla MPK Wrocław, Krakowiaków dlaMPK Kraków i Tramino dla Olsztyna. Pojawią się prawdopodobnie także pierwszeModerusy Beta dla Tramwajów Śląskich.
Być może proces wymiany taboru nie przebiega on takszybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu.Tradycyjnie już niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przezmniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. Wtych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Szansą dla tych mniejszychjest kolejna perspektywa unijna. Oby udało się z niej skorzystać! Poniżejprezentujemy zestawienie kontraktów w trakcie realizacji i do zrealizowania wprzyszłości.
Przewoźnik |
Wynik przetargu |
Liczba wagonów |
Dostawy |
Tramwaje Warszawskie |
PESA Jazz (5 czł.) |
45 w trakcie realizacji |
2014-2015 |
Tramwaje Warszawskie |
PESA Jazz (3 czł.) |
30 w trakcie realizacji |
2015 |
Tramwaje Warszawskie |
PESA Jazz (5 czł.) |
5 |
2015 |
MPK Olsztyn |
Solaris Tramino |
15 w trakcie realizacji |
2015 |
MZK Bydgoszcz |
PESA Swing (5 czł.) |
2-15 |
2015 |
MPK Łódź |
PESA Swing (5 czł.) |
22 |
2015 |
MZK Toruń |
PESA Swing Duo (5 czł.) |
4+2 opcja |
2015 |
MPK Wrocław |
PESA Twist |
8 |
2015 |
MPK Kraków |
PESA Krakowiak |
36 |
2015 |
WKD |
NEWAG |
6 |
2015 |
MPK Wrocław |
Modertrans |
6+16 |
2015-? |
MPK Łódź |
oczekiwany |
45 |
2015-… |
Tramwaje Śląskie |
Modertrans |
12 |
2015-… |
Tramwaje Szczecińskie |
oczekiwany |
30 (częściowo niskopodłogowe) |
2015-… |
Tramwaje Szczecińskie |
oczekiwany |
10 |
2015-… |
ZKM Gdańsk |
oczekiwany |
33 |
2016-? |
MPK Poznań |
oczekiwany |
40 |
2016-? |
Tramwaje Elbląskie |
oczekiwany |
6 |
2016-? |
„