Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2015 roku

infotram
27.07.2015 13:18

W II kwartale 2015 roku odnotowaliśmy rozpoczęciedostaw z dwóch kontraktów, na które wielu czekało z niecierpliwością. To przedewszystkim pierwszy Krakowiak dla MPK Kraków i pierwszy Twist dla MPK Wrocław.Oba pojazdy zostały przekazane przez PESĘ. Bydgoski producent kontynuował teżdostawy wagonów dla Tramwajów Warszawskich ? 19 Jazzów Duo oraz MZK Toruń ? 5 trzyczłonowychSwingów. Łącznie w II kwartale przewoźnikom przekazanych zostało 27 jednostek,z czego 26 powstało w Bydgoszczy. Jedynym wagonem, niewyprodukowanym przez PESĘbył olsztyński Solaris Tramino.

Wszystkie powyższe pojazdy zostały fizycznieprzekazane przewoźnikom, niekoniecznie zaś są już odebrane i dopuszczone doruchu. Taki klucz przyjmujemy jednak już po raz kolejny.

II kwartał 2015 roku okazał się lepszy odanalogicznego okresu w 2014 roku o 7 jednostek. Podobny wynik co rok wcześniejzanotowaliśmy także dwa lata temu (+35%).

Dodajmy, że II kwartał był także znacznie lepszy w porównaniuz I kwartałem 2015 roku, kiedy to dostarczonych zostało tylko 14 wagonów,wszystkie z PESY (+49%).

Udział w rynku ?II kwartał 2015 r.(przewoźnicy tramwajowi)

Najwięcej wagonów, bo 19, odebrały Tramwaje Warszawskie.Drugie miejsce dla MZK Toruń. Dalej to już pojedyncze egzemplarze z kontraktów,których realizacja dopiero się rozpoczęła.

Przewoźnik

Ilość pojazdów

Udział w rynku

Ilość członów

Udział w rynku

Długość pojazdów

Udział w rynku

Tramwaje Warszawskie

19

70,37%

95

79,17%

564,30 m

73,73%

MZK Toruń

5

18,53%

15

12,5%

96,85 m

12,65%

MPK Kraków

1

3,7%

4

3,33%

42,83 m

5,59%

MPK Wrocław

1

3,7%

3

2,5%

32,00 m

4,81%

MPK Olsztyn

1

3,7%

3

2,5%

29,30 m

3,22%

Razem

27

100%

120

100%

765,28 m

100%

Dla porządku warto podać długości poszczególnychwagonów. I tak pięcioczłonowe Jazzy dla Tramwajów Warszawskich (128N) mają po29,7 m. Krótkie Swingi dla MZK Toruń mają 19,37 m (121 NbT). Krakowiak (2014N)to najdłuższy polski tramwaj. Ma 42,83 m długości i 4 człony. Twist 2010NW dlaMPK Wrocław to wagon trzyczłonowy o długości 32 m. I wreszcie Solaris Traminodla Olsztyna ? ma 29,3 m długości i 3 człony.

Łącznie wagony dostarczone w II kwartale 2015 rokumają 765,28 m długości i 120 członów.

Udział w rynku ?II kwartał 2015 r.(producenci tramwajowi)

Jak już widać na powyższymzestawieniu przewoźników niekwestionowanym liderem polskiego rynku tramwajowegopozostaje PESA. 100% zajętość rynku przez produkty z Bydgoszczy burzy jedynieSolaris z jednym dostarczonym wagonem. Do kolejnych zestawień wejdzie jeszczeModertrans, co jednak nie zmieni faktu, że PESA jest w obszarze tramwajówpotentatem, któremu na tę chwilę nikt nie może poważnie zagrozić.

Producent

Ilość pojazdów

Udział w rynku

Ilość członów

Udział w rynku

Długość pojazdów

Udział w rynku

PESA

26

96,30%

117

97,50%

735,98 m

96,18%

Solaris

1

3,70%

3

2,5%

29,3m

3,82%

Razem

27

100%

120

100%

765,28 m

100%

Perspektywy

W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawyJazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich, Twistów dla MPK Wrocław, Krakowiaków dlaMPK Kraków i Tramino dla Olsztyna. Pojawią się prawdopodobnie także pierwszeModerusy Beta dla Tramwajów Śląskich.

Być może proces wymiany taboru nie przebiega on takszybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu.Tradycyjnie już niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przezmniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. Wtych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Szansą dla tych mniejszychjest kolejna perspektywa unijna. Oby udało się z niej skorzystać! Poniżejprezentujemy zestawienie kontraktów w trakcie realizacji i do zrealizowania wprzyszłości.

Przewoźnik

Wynik przetargu

Liczba wagonów

Dostawy

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (5 czł.)

45 w trakcie realizacji

2014-2015

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (3 czł.)

30 w trakcie realizacji

2015

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (5 czł.)

5

2015

MPK Olsztyn

Solaris Tramino

15 w trakcie realizacji

2015

MZK Bydgoszcz

PESA Swing (5 czł.)

2-15

2015

MPK Łódź

PESA Swing (5 czł.)

22

2015

MZK Toruń

PESA Swing Duo (5 czł.)

4+2 opcja

2015

MPK Wrocław

PESA Twist

8

2015

MPK Kraków

PESA Krakowiak

36

2015

WKD

NEWAG

6

2015

MPK Wrocław

Modertrans

6+16

2015-?

MPK Łódź

oczekiwany

45

2015-…

Tramwaje Śląskie

Modertrans

12

2015-…

Tramwaje Szczecińskie

oczekiwany

30 (częściowo niskopodłogowe)

2015-…

Tramwaje Szczecińskie

oczekiwany

10

2015-…

ZKM Gdańsk

oczekiwany

33

2016-?

MPK Poznań

oczekiwany

40

2016-?

Tramwaje Elbląskie

oczekiwany

6

2016-?