Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2013 roku
infotram
30.07.2013 13:13
Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2013 roku
W drugim kwartale 2013 roku zostało dostarczonych 20 miejskich pojazdów szynowych. To spadek w porównaniu z I kwartałem, kiedy to przewoźnicy odebrali o 3 jednostki więcej (-13%). To także gorszy wynik w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku, kiedy to dostarczono 29 pojazdów, a więc aż o 10 więcej (-31%). Ta tendencja spadkowa została spowodowana finiszem kontraktu dla MPK Kraków oraz brakiem rozpoczęcia nowych dostaw. Realizacja umów z Metrem Warszawskim dopiero się rozkręca. W omawianym okresie uwzględniamy dostawę drugiego i trzeciego składu Inspiro dla Metra Warszawskiego, mimo, iż pojazdy, podobnie jak pierwszy, dostarczony w I kwartale, jeszcze nie jeżdżą z pasażerami, a są w fazie testów i szkoleń dla pracowników. Ponadto kontynuowane były dostawy Swingów dla Tramwajów Warszawskich, przybyło ich 14 oraz Moderusów Beta dla MPK Poznań –2 sztuki. Na czoło listy rankingowej przewoźników wracają zatem Tramwaje Warszawskie, które finiszują już jednak z kontraktem stulecia na dostawę 186 Swingów. Łączna długość dostarczonych w II kwartale 2013 roku pojazdów to 779,44 m i 94 członów.
Udział w rynku –II kwartał 2013 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
|
Ilość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Ilość członów pojazd/łącznie
|
Udział w rynku
|
Długość pojazd/łącznie
|
Udział w rynku
|
Tramwaje Warszawskie
|
14
|
70%
|
5/70
|
74%
|
30,12m/421,68m
|
54%
|
MPK Kraków
|
2
|
10%
|
3/6
|
6,5%
|
32,83m/65,66m
|
8%
|
MPK Poznań
|
2
|
10%
|
3/6
|
6,5%
|
28,25m/56,50m
|
7%
|
Metro Warszawskie
|
2
|
10%
|
6/12
|
13%
|
117,80m/235,60m
|
31%
|
Razem
|
20
|
100%
|
94
|
100%
|
779,44m
|
100%
|
I klasyfikacja producentów. Tu ponownie niekwestionowane pierwsze miejsce dla PESY, mimo, że w II kwartale 2013 roku producent z Bydgoszczy dostarczył pojazdy tylko dla Tramwajów Warszawskich. Drugie miejsce dla Bombardiera i Modertransu, który wraca do zestawień. Obaj producenci dostarczyli po dwa pojazdy –odpowiednio do MPK Kraków i MPK Poznań. Trzecie miejsce dla Siemensa, który, co warte podkreślenia dostarczył najdłuższy pojazd. Wynika to jednak ze specyfiki wagonów metra, które jak wiadomo są zdecydowanie dłuższe od tramwajów.
Udział w rynku –II kwartał 2013 r. (producenci tramwajowi)
Producent
|
Ilość pojazdów
|
Udział w rynku
|
Ilość członów łącznie
|
Udział w rynku
|
Długość łączna
|
Udział w rynku
|
PESA
|
14
|
70%
|
70
|
74%
|
421,68m
|
54%
|
Bombardier
|
2
|
10%
|
6
|
6,5%
|
65,66m
|
8%
|
Modertrans
|
2
|
10%
|
6
|
6,5%
|
56,50m
|
7%
|
Siemens
|
2
|
10%
|
12
|
13%
|
235,60m
|
31%
|
Razem
|
20
|
100%
|
94
|
100%
|
661,64m
|
100%
|
I półrocze –podsumowanie
W pierwszym półroczu 2013 roku dostarczone zostały 42 miejskie pojazdy szynowe. Odebrało je pięciu przewoźników. Łączna długość jednostek to 1463 m oraz 188 członów. Dwa z omawianych pojazdów to składy metra, pozostałe to tramwaje. Pojazdy zostały dostarczane przez czterech producentów, tylko PESA przekazała je więcej niż jednemu odbiorcy. To właśnie firma z Bydgoszczy jest niekwestionowanym liderem rynku tramwajowego w Polsce.
Udział w rynku –I połowa 2013 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
|
Ilość pojazdów I kwartał
|
Ilość pojazdów II kwartał
|
Łącznie I półrocze
|
Udział w rynku
|
Liczba członów/Długość łącznie I półrocze
|
Tramwaje Warszawskie
|
8
|
14
|
22
|
51%
|
110/ 662,64 m
|
MPK Kraków
|
8
|
2
|
10
|
23%
|
30/ 328,06 m
|
Tramwaje Szczecińskie
|
6
|
0
|
6
|
14%
|
30/180,72 m
|
Metro Warszawskie
|
1
|
3
|
3
|
7%
|
18/353,40 m
|
MPK Poznań
|
0
|
2
|
2
|
5%
|
6/56,50 m
|
Razem
|
23
|
20
|
43
|
100%
|
188/1463,52 m
|
Udział w rynku –I połowa 2013 r. (producenci tramwajowi)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Producent
|
Ilość pojazdów I kwartał
|
Ilość pojazdów II kwartał
|
Łącznie I półrocze
|
Udział w rynku
|
Liczba członów/Długość łącznie I półrocze
|
PESA
|
14
|
14
|
28
|
65%
|
140/ 843,36 m
|
Bombardier
|
8
|
2
|
10
|
23%
|
30/ 328,06 m
|
Siemens
|
1
|
2
|
3
|
7%
|
18/353,40 m
|
Modertrans
|
0
|
2
|
2
|
5%
|
6/56,50 m
|
Razem
|
23
|
20
|
43
|
100%
|
188/1463,52 m
|
Perspektywy
Zakończyły się dostawy Bombardierów NGT8 dla MPK Kraków. Kolejne miesiące to kontynuacje dostaw dla Tramwajów Warszawskich, MPK Poznań i Metra Warszawskiego. W dalszej perspektywie tramwaje będą dostarczane m.in. dla Tramwajów Szczecińskich, Tramwajów Śląskich, MZK Bydgoszcz, MZK Toruń czy wreszcie pierwsze jednostki dla Olsztyna. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie przetargów na dostawy wagonów tramwajowych, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
Przewoźnik
|
Wynik przetargu
|
Liczba wagonów
|
Dostawy
|
Tramwaje Śląskie
|
PESA Twist
|
30
|
2013-2014
|
Tramwaje Warszawskie
|
PESA Jazz
|
45
|
2014-2015
|
Tramwaje Warszawskie
|
w toku
|
30
|
2015
|
MPK Olsztyn
|
Solaris Tramino
|
15
|
2014
|
MZK Bydgoszcz
|
PESA 122Na
|
2-15
|
2013-2014
|
ZKM Gdańsk
|
PESA Jazz
|
5
|
2014
|
MZK Toruń
|
w toku
|
12
|
2014-2015
|
MPK Wrocław
|
oczekiwany
|
25
|
2015
|
MPK Kraków
|
oczekiwany
|
36
|
2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022