Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe miejskie pojazdy szynowe w I kwartale 2014 roku

infotram
14.04.2014 11:06

Jak na razie rok 2014 to na polskim rynku tramwajów i metra kontynuacja dostaw, rozpoczętych w poprzednich 12 miesiącach. W pierwszym jego kwartale zostało dostarczonych 20 pojazdów. W znacznej części były to tramwaje z PESY, które zostały odebrane przez dwóch przewoźników –Tramwaje Szczecińskie (10 Swingów) i Tramwaje Śląskie (7 Twistów Step). Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja ze składami Inspiro dla Metra Warszawskiego. Ponieważ na koniec I kwartału 2014 roku w Warszawie było 14 składów, rok 2013 zakończyliśmy natomiast liczbą 11 pociągów, przyjmujemy fizyczną dostawę trzech sztuk. Jednocześnie trwają ponowne odbiory Inspiro. Na koniec I kwartału 2014 roku odebranych zostało ponownie 7 składów. Nie sugerujemy się jednak tą cyfrą pozostając przy fizycznych dostawach. Liczba 20 odebranych jednostek oznacza spadek o 3 pojazdy (-13%) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego oraz o 16 mniej niż dwa lata wcześniej (-44%). Dodajmy, że w I kwartale roku 2014 zakończyła się realizacja kontraktu dla Tramwajów Szczecińskich na dostawę 22 wagonów.

Dla porządku warto podać, że szczecińskie pięcioczłonowe Swingi mają 30,12 m długości, śląskie Twisty Step są trzyczłonowe i liczą 32 m długości, zaś Inspiro dla Metra Warszawskiego składa się z 6 wagonów i ma długość 117,80 m.
Udział w rynku –I kwartał 2014 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
Tramwaje Szczecińskie
10
50%
50
56,18%
301,20 m
34,38%
Tramwaje Śląskie
7
35%
21
23,59%
224,00 m
25,49%
Metro Warszawskie
3
15%
18
20,23%
353,40 m
40,13%
Razem
20
100%
89
100%
878,60 m
100%
Ostatni szczeciński Swing (źródło: Facebook)
I klasyfikacja producentów. Tu trwa dominacja PESY, która w I kwartale 2014 roku dostarczyła 17 tramwajów. Pozostałe jednostki, a więc składy Inspiro, zostały wyprodukowane przez konsorcjum Siemens i Newag.
Udział w rynku –I kwartał 2013 r. (producenci tramwajowi)
Producent
Ilość pojazdów
Udział w rynku
Ilość członów
Udział w rynku
Długość pojazdów
Udział w rynku
PESA
17
85%
71
79,77%
448,48 m
59,87%%
Siemens&Newag
3
15%
18
20,23%
353,40 m
40,13%
Razem
20
100%
89
100%
801,88 m
100%
Perspektywy
W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawy Twistów Step dla Tramwajów Śląskich oraz składów Inspiro dla Metra Warszawskiego. W 2014 roku mają być realizowane również nowe kontrakty, takie jak: PESA Jazz dla Tramwajów Warszawskich oraz ZKM Gdańsk, PESA Swing dla MZK Toruń i MZK Bydgoszcz oraz Moderus Beta dla Tramwajów Szczecińskich oraz MPK Poznań. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów do zrealizowania.
Przewoźnik
Wynik przetargu
Liczba wagonów
Dostawy
Metro Warszawskie
Siemens/Newag Inspiro
35 składów (210 wagonów) w trakcie realizacji
2013-2014
Tramwaje Śląskie
PESA Twist Step
30 w trakcie realizacji
2013-2014
MPK Poznań
Modertrans Moderus Beta
24 w trakcie realizacji
2011-2014
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
45
2014-2015
Tramwaje Warszawskie
PESA Jazz
30
2015
MPK Olsztyn
Solaris Tramino
15
2015(?)
MZK Bydgoszcz
PESA Swing
2-15
2014
ZKM Gdańsk
PESA Jazz
5
2014
MZK Toruń
PESA Swing
12
2014-2015
MPK Wrocław
oczekiwany
25
2015
MPK Kraków
PESA Krakowiak
36
2015
WKD
w toku
6
2015
MPK Łódź
oczekiwany
45
2015-…
Tramwaje Szczecińskie
Modertrans
1
2014
Tramwaje Śląskie
oczekiwany
12
2015-…
Tramwaje Szczecińskie
oczekiwany
30 (częściowo niskopodłogowe)
2015-…
Tramwaje Szczecińskie oczekiwany 10 2015-…