Nowe linie tramwajowe – Toruń i Warszawa

infotram
19.12.2013 12:33
Toruń
W związku z budową Trasy Wschodniej w 2011 r. zamknięto w Toruniu jednokilometrowe torowisko na ul. Wschodniej. Ta zmiana pogorszyła funkcjonalność toruńskiej sieci tramwajowej. Zyskali za to kierowcy samochodów osobowych, korzystający z nowego, rozbudowanego węzła na pl. Daszyńskiego.

torun_ban_al_solidarnosci_560_760

Obecnie jest budowana nowa linia tramwajowa na Bielany, docierająca do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Projekt budowy trasy nazywa się „Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”i jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego. Budowa nowej linii to element większego projektu pod nazwą „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013. Realizację inwestycji rozpoczęto 11.03.2013 r. i ma się ona zakończyć do 30.06.2014 r. Poza linią tramwajową, powstanie również węzeł integracyjny w al. Solidarności oraz pas autobusowo-tramwajowy. Pętla Olimpijska zostanie przebudowana, a 18 tramwajów przejdzie modernizację. Powstanie też system informacji pasażerskiej oraz system zarządzania ruchem drogowym. Nowa trasa o długości 1,9 km w 75% przebiegać będzie po wydzielonym torowisku bezpodsypkowym. Koszt inwestycji to 47,3 mln zł. Dodatkowo, modernizowana jest obecnie pętla Motoarena.
Budowę kolejnych nowych odcinków przewidziano w Zintegrowanym Planie Rozwoju Transportu Publicznego w Toruniu na lata 2009-2015. Planowane są następujące trasy:
  • do Portu Drzewnego –1,3 km dwutorowo oraz 1,3 km jednotorowo
  • do Osiedla Jar (dwuetapowo, 3 km)
  • od ul. Skłodowskiej Curie do ul. Olimpijskiej
  • do lewobrzeżnego Torunia, do dworca kolejowego
  • we wschodniej części miasta (Rubinkowo)
Dodatkowo, przewidziano modernizację tras na ul. Wały Sikorskiego i al. Jana Pawła II oraz budowę nowej zajezdni tramwajowej.
Warszawa
Warszawski system tramwajowy jest bardzo rozbudowany, jednak w wielu miejscach układ torowisk nie nadąża za rozwojem miasta. Budżet inwestycyjny jest skoncentrowany na budowie drugiej linii metra, stąd nie starcza środków na rozbudowę tras tramwajowych. Obecnie realizowane są tylko 2 projekty rozbudowy linii tramwajowych. Oba z nich trapią potężne opóźnienia.

img_8454_copy_760

Pierwszy projekt dotyczy obsługi przez tramwaje północnych osiedli mieszkaniowych na Tarchominie i Nowodworach. Studium wykonalności powstało już w 2006 r., a od 2008 r. prowadzono prace projektowe. Ustalenie lokalizacji napotkało na szereg problemów. Dodatkowo, decyzje środowiskowe zostały oprotestowane przez mieszkańców. W rezultacie, pierwotnie podany termin realizacji w 2011 r. stale się przesuwa. Dopiero w styczniu 2013 r. uruchomiono pierwszy odcinek torowiska na Moście Skłodowskiej-Curie. Trasa dotarła jednak jedynie do obrzeża osiedla, przez co frekwencja jest bardzo niska.  Dopiero w sierpniu 2013 r. ogłoszono przetarg na drugi odcinek trasy, obejmujący osiedle Tarchomin i docierający do ul. Mehoffera. Koszt budowy tego 2-kilometrowegoodcinka ma wynieść 88 mln zł. Otwarcie ofert przewidziano na koniec grudnia 2013 r. Trasa ma zostać zbudowana w 10 miesięcy, co oznacza, iż być może będzie gotowa na przełomie 2014 i 2015 r. Wraz z torowiskiem powstanie druga jezdnia ul. Światowida. Budowa dalszej części trasy wciąż stoi pod znakiem zapytania –mieszkańcy i stowarzyszenia środowiskowe nie akceptują proponowanej szerokości ulicy Światowida –2 jezdnie po 3 pasy.
Druga prowadzona obecnie inwestycja, przewidująca powstanie nowego 2-kilometrowego torowiska wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, również cierpi z powodu opóźnień. Inwestycję planowano pierwotnie zrealizować w 2011 r. Póki co, nawet nie rozpoczęto prac budowlanych. Ze względu na zmianę zakresu prac zmieniono decyzję środowiskową, co wymusiło ponowne ogłoszenie przetargu na wykonanie inwestycji i trudne negocjacje z niedoszłym wykonawcą. Otwarcie ofert w obecnym przetargu na budowę trasy nastąpi w grudniu 2013 r. Inwestycja ma kosztować ponad 40 mln zł. Wraz z linią powstanie druga jezdnia ulicy. Nowy odcinek pozwoli połączyć istniejące odcinki torów na ul. Powstańców Śląskich.
Prowadzone są prace koncepcyjne nad rozbudową tras tramwajowych. Firma Halcrow Group Limited  analizuje dla miasta 80 propozycji nowych tras. Uzyskane wyniki mają posłużyć do ustalenia planu rozwoju tramwajów na najbliższe 30 lat.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}