Nowe krakowskie Bombardiery ruszają na trasy
infotram
05.10.2012 14:46
Nowe krakowskie Bombardiery ruszają na trasy
Po prezentacji na InnoTrans przyszła pora na oficjalne przekazanie nowych Bombardierów Flexity w Krakowie. Uroczystość taka odbyła się w czwartek, 4 października, punktualnie o godzinie 12.00 w zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Św. Wawrzyńca. Udział w niej wzięli m.in. prof. Jacek Majchrowski, oraz przedstawiciele firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe GmbH, odpowiedzialnych za produkcję nowoczesnego tramwaju dla Krakowa. Prezentacja była też okazją dla Prezydenta Krakowa do wręczenia listów gratulacyjnych najlepszym motorniczym Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, którzy zwyciężyli w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”oraz zajęli wysokie, 7. miejsce w pierwszych mistrzostwach Europy motorniczych w Dreźnie.
Pasażerowie nowym tramwajem pojadą już wkrótce, bo najpóźniej w poniedziałek, 8 października. Wagon będzie kursował na linii nr 14 łączącej nowohucką dzielnicę Mistrzejowice z Bronowicami. Pasażerowie, którzy wkrótce wsiądą do nowego tramwaju na pewno docenią komfort i bezpieczeństwo podróży. Wagon ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Jednocześnie może w nim podróżować 290 osób, w tym 77 na miejscach siedzących. Tramwaj wyróżnia nowoczesny design zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny –m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość drgań emitowanych przez jadący tramwaj – w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk. Jednocześnie budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas.
Wagon posiada klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaj jest także wyposażony w nawiewowy system ogrzewania wnętrza. Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system 'interkom’ (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.
MPK SA kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł.
W połowie przyszłego roku, po ulicach Krakowa będą kursować 74 tramwaje Bombardiera, w tym 24 nowe prawie 33 metrowe wagony NGT8. Dzięki tym zakupom ponad połowa pociągów tramwajowych w Krakowie będzie posiadała wejście niskopodłogowe. Już teraz w każdym tramwaju jest zamontowany automat biletowy, w którym można kupić każdy rodzaj biletu jednorazowego i czasowego (w automaty nie są wyposażone tylko 4 wagony, które wkrótce zostaną wycofane z ruchu). Bilety w tych automatach bez problemu kupią zagraniczni turyści –są w nich bowiem dostępne dwie wersje językowe: angielska i niemiecka. W połowie krakowskich tramwajów funkcjonuje monitoring, dzięki któremu nagrywa się wszystko co dzieje się wewnątrz wagonu.
Dane techniczne wagonów Bombardier Flexity dla MPK Kraków
Długość
|
32,8 m
|
Wysokość
|
3,6 m
|
Szerokość
|
2,4 m
|
V max
|
80 km/h
|
Drzwi
|
6 podwójne –5, pojedyncze –1
|
Silniki
|
asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 KW z własnych chłodzeniem
|
Hamulce
|
Szynowe 8
|
Maksymalny nacisk osi na szynę
|
(5 osób/m²) –7,8 T
|
Liczba miejsc
|
łącznie 290 w tym miejsc siedzących 77
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022