Nowe krakowskie Bombardiery ruszają na trasy

infotram
05.10.2012 14:46
Po prezentacji na InnoTrans przyszła pora na oficjalne przekazanie nowych Bombardierów Flexity w Krakowie. Uroczystość taka odbyła się w czwartek, 4 października, punktualnie o godzinie 12.00 w zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Św. Wawrzyńca. Udział w niej wzięli m.in. prof. Jacek Majchrowski, oraz przedstawiciele firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe GmbH, odpowiedzialnych za produkcję nowoczesnego tramwaju dla Krakowa. Prezentacja była też okazją dla Prezydenta Krakowa do wręczenia listów gratulacyjnych najlepszym motorniczym Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, którzy zwyciężyli w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”oraz zajęli wysokie, 7. miejsce w pierwszych mistrzostwach Europy motorniczych w Dreźnie.
Bombardier Flexity dla MPK KrakówBombardier Flexity dla MPK KrakówBombardier Flexity dla MPK Kraków
Pasażerowie nowym tramwajem pojadą już wkrótce, bo najpóźniej w poniedziałek, 8 października. Wagon będzie kursował na linii nr 14 łączącej nowohucką dzielnicę Mistrzejowice z Bronowicami. Pasażerowie, którzy wkrótce wsiądą do nowego tramwaju na pewno docenią komfort i bezpieczeństwo podróży. Wagon ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Jednocześnie może w nim podróżować 290 osób, w tym 77 na miejscach siedzących. Tramwaj wyróżnia nowoczesny design zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny –m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość drgań emitowanych przez jadący tramwaj – w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk. Jednocześnie budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas.
Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)
Wagon posiada klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaj jest także wyposażony w nawiewowy system ogrzewania wnętrza. Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system 'interkom’ (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.
MPK SA kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł.
Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)Nowe Bombardiery dla MPK Kraków (foto: MPK)
 W połowie przyszłego roku, po ulicach Krakowa będą kursować 74 tramwaje Bombardiera, w tym 24 nowe prawie 33 metrowe wagony NGT8. Dzięki tym zakupom ponad połowa pociągów tramwajowych w Krakowie będzie posiadała wejście niskopodłogowe. Już teraz w każdym tramwaju jest zamontowany automat biletowy, w którym można kupić każdy rodzaj biletu jednorazowego i czasowego (w automaty nie są wyposażone tylko 4 wagony, które wkrótce zostaną wycofane z ruchu). Bilety w tych automatach bez problemu kupią zagraniczni turyści –są w nich bowiem dostępne dwie wersje językowe: angielska i niemiecka. W połowie krakowskich tramwajów funkcjonuje monitoring, dzięki któremu nagrywa się wszystko co dzieje się wewnątrz wagonu.
Dane techniczne wagonów Bombardier Flexity dla MPK Kraków
Długość
32,8 m
Wysokość
3,6 m
Szerokość
2,4 m
V max
80 km/h
Drzwi
6 podwójne –5, pojedyncze –1
Silniki
asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 KW z własnych chłodzeniem
Hamulce
Szynowe 8
Maksymalny nacisk osi na szynę
(5 osób/m²) –7,8 T
Liczba miejsc
łącznie 290 w tym miejsc siedzących 77