Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nowa tramwajowa linia w Warszawie

infotram
04.01.2006 15:41

21 grudnia 2005 roku kilkanaście minut po godzinie 12 dokonano uroczystego otwarcia nowego odcinka trasy tramwajowej. Po dziesięciu miesiącach od rozpoczęcia budowy połączone zostały pętle Nowe Bemowo i Piaski. To właśnie na tej drugiej pętli zorganizowana została uroczystość, podczas której dyrektor ZTM Robert Czapla, dyrektor Biura Komunikacji m.st. Warszawy Stanisław Szweycer i prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos przecięli wstęgę, dokonując tym samym uroczystego otwarcia. Nowe tory poświęcił ks. Józef Groński – proboszcz parafii Matki Boskiej Królowej Aniołów z Bemowa. Następnie przyszedł czas na moment najbardziej chyba oczekiwany przez przybyłych na uroczystości gości, a więc przejazd tramwajów po nowym odcinku. W rolę przecierających szlak wcieliły się dwa niskopodłogowe pojazdy – 3002 i 3028. Pierwsze kursy były oczywiście zarezerwowane dla VIP-ów, zwykli pasażerowie mogli testować nowy odcinek od godziny 13. Jest to pierwsze oddane do użytku od 31 sierpnia 1997 roku torowisko (wówczas to otwarta została linia tramwajowa Nowe Bemowo – Koło). Plany jego budowy powstały właśnie w 1997 roku, niestety z różnych powodów inwestycja ta doczekała się realizacji dopiero 8 lat później. Jak już informowaliśmy w InfoBusie prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2004 roku, ale tak naprawdę prawdziwy postęp dało się zauważyć dopiero od lutego 2005 roku. Wykonawca – Zakład Usług Elektrycznych i Komunikacyjnych okazał się firmą niesamowicie solidną, co sprawiło, iż roboty, których zakończenie planowano w połowie 2006 roku, udało się wykonać już 7 miesięcy wcześniej.

Europa pomaga

Realizacja planu rozbudowy warszawskiej sieci tramwajowej była możliwa również dzięki dofinansowaniu, jakie Tramwaje Warszawskie otrzymały ze środków Unii Europejskiej (ok. 15,5 mln zł. z 38 mln zł. to właśnie środki unijne). Inwestycja odbywała się w ramach Zintegrowanego Projektu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 1: Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Działanie 1.6: Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach). To właśnie dzięki tym pieniądzom udało się obsiać torowisko trawą (szerzej na ten temat w dalszej części tekstu).

Zastosowana technologia

Omawiany tu odcinek torów liczy około 2,2 km. Pokonując go tramwaje zatrzymają się, aby zabrać pasażerów 3 razy – jadąc w kierunku Nowego Bemowa i czterokrotnie w stronę Piasków. Dodatkowo jeden przystanek powstał także na pierwszej z pętli. Wybudowana została również nowa podstacja. Kilka słów poświęcić warto również samemu torowisku. Wybrane jego fragmenty zostały wykonane na gumowych podkładach. Ma to na celu zmniejszenie hałasu – podczas projektowania nowej trasy nie obyło się bowiem bez protestów mieszkańców, którzy obawiali się właśnie nadmiernego zakłócania ciszy przez pojazdy szynowe. Ponadto nowe torowisko zostało obsiane trawą. W trakcie budowy inwestor próbował również ograniczyć zniszczenia w szacie roślinnej do minimum. Starano się zatem wyciąć jak najmniejszą liczbę drzew, ponadto w pasach rozgraniczających posadzono nową roślinność. Szkoda tylko, że nie wszyscy potrafią uszanować publiczne dobro i niszczą je na potęgę. Mianowicie, jeszcze przed wyruszeniem na trasę regularnych kursów pomazane zostały wiaty przystankowe. „Dzieła lokalnych twórców” pojawiają się jednak wszędzie, problem jest zatem większy i nie warto chyba szerzej o nim pisać akurat przy tej okazji.

Grunt to promocja

Od dnia uroczystego otwarcia trasy, a więc od 21 grudnia 2005 roku do 1 stycznia 2006 roku po nowym odcinku torów (Piaski – Nowe Bemowo) kursowała specjalna, darmowa linia promocyjna „P”, uruchomiona przez Tramwaje Warszawskie. W dni powszednie obsługiwał ją jeden wagon niskopodłogowy, w dni świąteczne na trasę wyjeżdżał natomiast tabor zabytkowy. W drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia po nowym odcinku kursowała także okolicznościowa linia „M” (Pl. Narutowicza – Nowe Bemowo). Przejazdy obiema liniami cieszyły się niezłą popularnością wśród mieszkańców Warszawy. Była to bowiem dobra okazja do zapoznania się z trasą, którą już od 2 stycznia 2006 roku zaczynają kursować trzy regularne linie:

  • 2 – Koło – Żerań Wschodni;
  • 13 – Kawęczyńska – Huta;
  • 35 – Banacha – Nowe Bemowo.

Tramwaje w/w linii będą pojawiały się na przystankach co 10 minut w szczycie oraz co 15 minut poza szczytem i w dni świąteczne. Powyższe zmiany są jedynie niewielką częścią tramwajowej rewolucji komunikacyjnej jaka dokonała się 2 stycznia 2006 roku. Wówczas to, oprócz trzech wskazanych powyżej, trasy zmieniło 12 linii, jedna została zawieszona, a 5 zlikwidowano. Korekcie uległy również rozkłady jazdy.
Pisząc o trasie Nowe Bemowo – Piaski wspomnieć należy, iż to właśnie na tym odcinku torów zaprezentowano pierwszy warszawski tramwaj hybrydowy, a więc zasilany również bateriami. 9 września 2005 roku jako pierwszy pojazd przejechał on po nowym torowisku, nad którym nie było jeszcze rozciągniętej sieci trakcyjnej. Jak informowaliśmy już w InfoBusie był to wolski wagon 116N – nr 3002.