Nowa pętla w Poznaniu gotowa

infotram
25.08.2020 13:45

Pięć miesięcy przedzakładanym terminem pierwsze tramwaje dowiozą pasażerów do nowej pętli przy ul.Unii Lubelskiej.

Nowa linia tramwajowazapewni mieszkańcom tego rejonu Poznania możliwość sprawnego dojazdukomunikacją miejską do centrum miasta. Liczymy, że dzięki temu osobykorzystające głównie z samochodu, częściej wybierać będą transport zbiorowy– mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Nowy odcinek trasy tramwajowej zostanie otwarty 1 września.

Do tej pory mieszkańcyosiedli przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej do najbliższego przystankutramwajowego mieli około kilometra. Dzięki inwestycji pobliskie osiedla zostanąlepiej skomunikowane z resztą miasta, a z transportu zbiorowego będzie mogłokorzystać więcej osób. Szczególnie skorzystają na tym mieszkańcy południowegoPoznania – Marlewa, Minikowa i Starołęki. To inwestycja również na przyszłość,bowiem w najbliższych latach tereny wzdłuż ul. Unii Lubelskiej zostaną zagospodarowanei wprowadzą się tu nowi mieszkańcy – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępcaprezydenta Poznania.

Prace przy budowie rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku iprzebiegały bardzo sprawnie.

Dzięki zaangażowaniuwykonawcy – konsorcjum spółek Tormel i Terlan – udało się przed końcem wakacjinie tylko zakończyć prace nad nowym odcinkiem trasy tramwajowej, ale równieżnad układem drogowym w tej okolicy. Jesienią, w warunkach pogodowych bardziejsprzyjających przyjmowaniu się roślinności, zostaną jeszcze nasadzone nowedrzewa – zaznacza Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich InwestycjiMiejskich.

W ostatnim tygodniu sierpnia zakończy się również rozbudowaul. Unii Lubelskiej na odcinku łączącym pętlę z rondem Żegrze i przebudowaukładu drogowego w obrębie ul. Falistej i Obodrzyckiej.

Tramwaj wzdłuż ul. Unii Lubelskiej pojedzie pięć miesięcyszybciej, a zakończenie zasadniczych prac wyprzedzi z kolei przyjętyharmonogram o trzy miesiące.

Z tramwaju prosto doautobusu

Nowa pętla pozwoli nawiększe zintegrowanie linii autobusowych i tramwajowych, ponieważ zastosowanotam po raz pierwszy w Poznaniu awangardowe rozwiązanie ułatwiające korzystaniez komunikacji przez pasażerów. Na pętli Unii Lubelskiej będzie obowiązywał takzwany odwrócony kierunek ruchu dzięki czemu będzie możliwe niezwykle wygodne isprawne wykonywanie przesiadki z tramwaju na autobus „drzwi w drzwi”– wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. W pierwszej kolejności z trasy będziekorzystał tramwaj linii numer 5, a docelowo będzie tu kursować także tramwajlinii numer 11 oraz – po oddaniu do użytku układu drogowego – również autobuslinii numer 174 – dodaje.

Nowa pętla jest wyposażona w budynek ekspedycji, przystankitramwajowe i autobusowe oraz parking dla rowerów. Przygotowano również miejsce,w którym w przyszłości stanie stacja ładowania autobusów elektrycznych. Wrejonie pętli i przystanków ulokowano elementy małej architektury: wiatyprzystankowe, tablice informacji pasażerskiej, wiaty i stojaki rowerowe na 100pojazdów, ławki, kosze na śmieci itp.

Wzdłuż torowiska, na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli,powstała nowa jezdnia, która została przedłużona do rejonów osiedla przy ul.Falistej. Z jednej strony są tam nowe chodniki oraz droga rowerowa, a z drugiej- ciąg pieszo-rowerowy. Wcześniej na tym odcinku przebudowano podziemnąinfrastrukturę: ciepłociąg, kanalizację deszczową, sieć gazową, wodociągową,energetyczną, kanalizację sanitarną oraz telekomunikacyjną. Powstał systemmonitoringu wizyjnego.

W ramach inwestycji przebudowano również fragment ul. UniiLubelskiej od strony ul. Obodrzyckiej. Dziś dysponuje nową jezdnią, chodnikamii miejscami postojowymi.

Rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku od ronda Żegrze donowej pętli tramwajowo-autobusowej oraz przebudowa tej ulicy na odcinkuistniejącego układu drogowego w obrębie ulic Falistej i Obodrzyckiej jestczęścią projektu „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha -rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. UniiLubelskiej”. Uzyskał on dotację z Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020. Dzięki jego realizacji przejazdy tramwajów będągenerowały mniejszą emisję hałasu i drgań, a trasa będzie dostępna dla osóbniepełnosprawnych.

Więcej nowych tras

Powstanie nowego odcinka trasy tramwajowej od ronda Żegrze,to nie jedyna inwestycja w infrastrukturę komunikacyjną, o którą wzbogaci sięPoznań. Trwa budowa „tramwaju na Naramowice”, czyli ponad3-kilometrowego odcinka, który połączy pętlę Wilczak z Naramowicami. Wprzyszłym roku będzie można dojechać do przystanku Włodarska, a na wiosnę 2022roku w okolice ul. Błażeja.

W ciągu trzech lat gotowa też będzie nowa trasa wzdłuż ul.Niezłomnych i Ratajczaka. Powstanie ona w ramach drugiego etapu ProgramuCentrum i będzie znaczącym ułatwieniem dla mieszkańców Wildy i Dębca wdojeździe do centrum.

Od 17 lipca trwają z kolei konsultacje społeczne w związku zpoprowadzeniem trasy tramwajowej na Marcelin. Więcej o tej inwestycji możnaprzeczytać na stronie https://tramwajmarcelin.pl/

{https://www.youtube.com/watch?v=E2qrucnoF8U}