Niskopodłogowe tramwaje w Polsce – stan na 31 maja 2011 roku

infotram
31.05.2011 09:19
24 maja Tramwaje Warszawskie odebrały 50. tramwaj 120Na Swing. Pojawił się on w stolicy szybciej niż planowano. Warszawa jest obecnie tym polskim miastem, po którym kursuje najwięcej niskopodłogowych wagonów. Oprócz 51 Swingów na stanie Tramwajów Warszawskich znajduje się także 15 starszych wagonów wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ –120N, a także 30 wagonów, 112N, 116N i 116Na. Łącznie zatem na koniec maja Tramwaje Warszawskie dysponowały 95 niskopodłogowymi wagonami. To rekord, który z biegiem czasu będzie śrubowany dalej. Do chwili rozpoczęcia mistrzostw EURO 2012 w Warszawie ma być już 120 ze 186 zamówionych wagonów PESA Swing. Całość dostawy zakończy się w roku 2013. 31 wagonów ma zostać skierowanych do obsługi nowobudowanej obecnie linii na Tarchomin. Liczba 96 to polski rekord. Żadne inne miasto nie może się dziś pochwalić taką ilością wagonów niskopodłogowych. Zobaczmy zatem pokrótce jak niskopodłogowy tabor prezentuje się ilościowo, na koniec maja 2011 roku, w innych polskich przedsiębiorstwach tramwajowych.
Pierwszy z 50 dostarczonych już TW Swingów
Kraków
MPK Kraków eksploatuje obecnie 50 wagonów Bombardier NGT6 i Bombardier NGT6-2, dostarczonych w latach 1999-2008. Dodatkowo po stolicy Małopolski kursują używane niskopodłogowce, sprowadzone z Niemiec. Z Niemiec (Norymberga) zakupionych zostało 10 wagonów N8S-NF. Do tego dodać należy 12 wagonów EU8N, które powstały po przebudowie zakupionych z Wiednia wagonów E6+C6. Łącznie zatem Kraków dysponuje obecnie 72 tramwajami z niską podłogą. Dodać w tym miejscu należy, iż MPK myśli także o przebudowie środkowego członu wagonów GT8S, które do Krakowa ściągnięto z Dusseldorfu. Przebudowa ta umożliwiłaby wstawienie członu niskopodłogowego, co zwiększyłoby park wagonów niskopodłogowych o kolejne 21 pojazdów. Łącznie udział wagonów niskopodłogowych we flocie przewoźnika to około 25%.
Bombardier NGT6
Poznań
W maju poznańskie MPK wzbogaciło się o kolejne niskopodłogowe wagony. Ale po kolei. W 1997 roku do stolicy Wielkopolski zakupiono 10 wagonów Tatra RT6N1. Sześć lat później zakupiono kolejnych 14 niskopodłogowców, tym razem Siemens Combino. W 2007 roku MPK wypożyczyło od FPS Cegielski jedyny wyprodukowany dotychczas wagon 118N, zwany Pumą. Od kilkunastu tygodni Poznaniaków wozi prototypowy egzemplarz Solarisa Tramino. Bolechowski producent dostarczył też już pierwszy wagon z właściwego zamówienia obejmującego 45 pojazdów, który jednak czeka na swoją liniową premierę. Odnotować również należy, iż MPK odebrało od Modertransu 2 tramwaje Moderus Beta MF 02 AC. Przewoźnik myśli o zakupie 24 takich pojazdów. Łącznie zatem MPK Poznań na koniec maja 2011 roku dysponowało 29 niskopodłogowymi wagonami, co stanowiło około 8,5% udziału w taborze przewoźnika.
Pierwszy poznański Solaris Tramino
Gdańsk
Historia nowoczesnych wagonów niskopodłogowych w ZKM Gdańsk sięga roku 1997. Wówczas to przewoźnik odebrał 2 tramwaje 114Na, wyprodukowane przez Konstal. Dwa lata później ten sam producent dostarczył do ZKM 4 wagony NGd99. W roku 2007 przybyły nad Zatokę Gdańską trzy kolejne niskopodłogowe wagony – Bombardier NGT6. Większe dostawy pojazdów niskopodłogowych to rok 2009. Wówczas to do ZKM zaczęły przybywać pierwsze wagony N8C, w których Modertrans Poznań podczas modernizacji przerabia człon środkowy na niskopodłogowy. Aktualnie jest ich 37. I wreszcie najnowsze nabytki ZKM, czyli PESY Swing. Na koniec maja we flocie przewoźnika było ich 18. Łącznie ZKM zamówił 35 takich tramwajów. Obecnie w Gdańsku są zatem 64 niskopodłogowe wagony, stanowiące około 35% taboru.         
Najnowsza, siedemnasta, gdańska PESA. (foto: ZKM Gdańsk)      
Wrocław
Wrocławskie MPK posiada obecnie trzy rodzaje wagonów niskopodłogowych. Wśród nich są 22 wagony Protram 205 WrAs, 17 sztuk Skody 16T oraz 6, z 31 zamówionych, wagonów Skoda 19T. Łącznie przewoźnik ma zatem 43 sztuki pojazdów niskopodłogowych. Zaznaczyć jednak należy, iż najnowsze Skody 19T nadal oczekują na swoją liniową premierę, która nastąpi być może już w przyszłym miesiącu. Niskopodłogowce stanowią około 10% taboru MPK Wrocław. 
Wrocławska Skoda 16T
Łódź
MPK Łódź dysponuje obecnie 25 niskopodłogowymi wagonami tramwajowymi, z czego 15 to Cityrunnery, zaś pozostałe 10 to PESY 122N. Pierwsze z nich zostały dostarczone do Łodzi w 2002 roku, drugie sześć lat później. Niskopodłogowce stanowią około 2% wagonów eksploatowanych przez łódzkie MPK.  
GOP
Tramwaje Śląskie, obsługujące komunikację tramwajową na terenie GOP są właścicielem 17 niskopodłogowych wagonów 116Nd, które w 2000 roku zostały wyprodukowane przez Alstom Konstal. Stanowią one około 5% taboru eksploatowanego przez śląskiego przewoźnika.   
116Nd
Szczecin
Sześć tramwajów PESA 120NaS to pierwsze od kilkudziesięciu lat niskopodłogowe wagony w Szczecinie. Stanowią one około 2,5% taboru Tramwajów Szczecińskich. Przewoźnik eksploatuje je od listopada 2010 roku.
Elbląg
Tramwaje Elbląskie eksploatują obecnie sześć wagonów PESA 121N. W tak małej sieci wystarczy to do osiągnięcia całkiem wysokiego odsetku wagonów niskopodłogowych w taborze Tramwajów Elbląskich, na poziomie około 20%.
Bydgoszcz
MZK Bydgoszcz eksploatuje, od 2008 roku, dwa niskopodłogowe wagony PESA 122N. Stanowią one niecałe 2% taboru przewoźnika.
MKT Łódź
Od 2007 roku przedsiębiorstwo eksploatuje sześć wagonów GT8N z wbudowaną częścią niskopodłogową. Tramwaje zostały sprowadzone z niemieckiego Mannheim.    
Kilku polskich przewoźników nie posiada żadnych wagonów niskopodłogowych. Zaliczyć do nich należy MPK Częstochowa, MZK Gorzów Wielkopolski, MZK Toruń, MZK Grudziądz oraz Tramwaje Podmiejskie. Stan taki zmieni się zapewne wkrótce jedynie w przypadku pierwszego z nich. Pozostali prawdopodobnie nieprędko wprowadzą do eksploatacji wagony z chociażby jednym członem niskopodłogowym.