Niecodziennie spotkanie w Krakowie. Zabytki z czterech polskich miast
1 kwietnia 2019 rokuw zabytkowej zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przyul. św. Wawrzyńca 15 spotkały się historyczne tramwaje z czterech polskichmiast: Warszawy, Wrocławia, Gdańska i Krakowa.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przedsiębiorstwkomunikacyjnych tych miast, w których historyczne tramwaje kursowały wprzeszłości: MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu,Gdańskie Tramwaje i Autobusy Sp. z o.o., Tramwaje Warszawskie orazoczywiście MPK SA w Krakowie.
Okazją do organizacji tego wyjątkowego wydarzenia byłaprezentacja warszawskiego wagonu typu K, który wyremontowało MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie. Jest to wagon o numerze 437wyprodukowany w 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II WojnyŚwiatowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostaływykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończeniawojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy,gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych.Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku ipoddany renowacji. Zwraca uwagę jego intensywny czerwony kolor, jaki w latach30. stosowano w Warszawie i jaki w 1939 roku zaplanowano dla całej serii tychpojazdów. W efekcie tramwaj, którego konstrukcja i wyposażenie były wzorem dlapolskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski, w2019 roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika.
Pierwszym wagonem zabytkowym w tej kolekcji był wrocławskiwagon Linke-Hofmann z 1925 roku. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmachrolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, byłpierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżowaćmieszkańcy miasta.
Gdański tramwaj Ring do kolekcji zabytkowych tramwajówKrakowa dołączył w 2016 roku. Zanim jednak miał szansę wyjechać na tory, ponad30 lat spędził w zajezdniach MPK w Krakowie czekając na remont. Wagony tejserii zostały wyprodukowane w latach 30 XX wieku, a swoją potoczną nazwę „Ring”zawdzięczają kursom na linii okrężnej w Gdańsku.
Najstarszym z zaprezentowanych 1 kwietnia 2019 rokutramwajów jest znany pod nazwą „Gracówka” krakowski SN1. Od wielu lat tenwyprodukowany w 1912 roku zabytek zachwyca mieszkańców i turystów wyjeżdżającna Krakowską Linię Muzealną. Był to pierwszy normalnotorowy tramwaj elektrycznyw stolicy Małopolski. Wyremontowany w latach 90. XX wieku ma zachowany podziałna pierwszą i drugą klasę. W 1995 roku można go było podziwiać m.in. podczasekspozycji na Rynku Głównym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1 kwietnia 2019 roku mieszkańcy i turyści odwiedzającyKraków mieli wyjątkową okazję nie tylko zobaczyć każdy z tych historycznychtramwajów, ale także nimi podróżować. Wagony od 12.30 do 14.00 kursowały zMuzeum Inżynierii Miejskiej do centrum miasta, a następnie wokół Plant. Odjazdyzostały zaplanowane co 10 minut z ul. św. Wawrzyńca przez ul. Starowiślną,Westerplatte, Basztową, Dunajewskiego, Straszewskiego, Franciszkańską, pl.Wszystkich Świętych, ul. Dominikańską i ul. Dajwór.
Historyczne wagony będzie można oglądać w zabytkowejzajezdni Muzeum Inżynierii Miejskiej przez najbliższy miesiąc, do 30 kwietnia2019.
„