Nie Solaris a Cegielski w Szczecinie?
infotram
01.07.2009 12:20
Nie Solaris a Cegielski w Szczecinie?
Tramwaje Szczecińskie po raz drugi otworzyły oferty w przetargu na dostawę 6 niskopodłogowych tramwajów. Przypomnijmy, iż pierwsze postępowanie przetargowe zostało unieważnione przez sąd. Wszystko zaczęło się od protestu złożonego przez Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania. Został on odrzucony przez Krajową Izbę Odwoławczą, jednak producent z Wielkopolski nie poddał się i odwołał się do sądu. Mimo, iż protest FPS został odrzucony, spowodował to, że sąd bliżej przyjrzał się całej procedurze przetargowej. Efektem tej działalności było wykrycie uchybień formalnych, których zdaniem wymiaru sprawiedliwości dopuściły się Tramwaje Szczecińskie przy przeprowadzaniu procedury przetargowej. W konsekwencji niemożliwe stało się podpisanie umowy między szczecińskim przewoźnikiem i wybranym przez niego pierwotnie producentem –Solarisem.
Do powtórzonego przetargu przystąpiły trzy firmy –oprócz pierwotnego zwycięzcy także Cegielski i PESA. Tym razem najtańszą ofertę złożyła Fabryka Pojazdów Szynowych, która za 6 tramwajów żąda 41,5 mln zł. Drugi pod względem ceny producent –Solaris złożył ofertę opiewającą na kwotę 53 mln zł, a więc o 8 mln więcej niż w przypadku pierwszego podejścia. Najdroższą ofertę przedstawiła PESA, która za pojazdy chciałaby dostać ponad 55 milionów zł. – Cieszę się, że postępowanie ruszyło, jest szansa, że nowymi tramwajami szczecinianie pojadą na początku przyszłego roku –mówił Kurierowi Szczecińskiem radny Marek Goc, inicjator zakupów i członek komisji przetargowej. – Cieszy mnie również proponowana najniższa cena: poniżej 6 mln zł za wagon. Kontrakty na rynku europejskim są realizowane za wyższe kwoty. Nowy wagon tej klasy kosztuje obecnie ok. 8-9 mln zł.
O wyborze oferty zadecyduje w znacznej mierze cena, zaproponowana przez producenta. Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy zatem powiedzieć, że zwycięsko z tego pojedynku wyjdzie FPS Cegielski. Teraz Komisja przetargowa ocenia złożone propozycje, zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym.
W ofercie poznańskiego producenta pozostaje obecnie jeden tramwaj niskopodłogowy –118N zwany Pumą. Dotychczas wyprodukowany został jeden egzemplarz tego tramwaju, który nie znalazł jednak swojego nabywcy. Obecnie jeździ on w barwach MPK Poznań w ramach wypożyczenia. Doświadczenie Cegielskiego w dziedzinie samodzielnej produkcji tramwajów ogranicza się zatem do pojazdów wysokopodłogowych 123N, które zostały dostarczone dla Tramwajów Warszawskich.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022