NF6D już w Łodzi

infotram
12.04.2017 13:44

Po przejechaniublisko 1000 km dzisiaj w nocy dotarł do Łodzi wagon tramwajowy NF6D z Bochum ?poinformowało tamtejsze MPK.

Ma nieco ponad 28 m i jest dwukierunkowy. Pasażerów powinnoucieszyć to, że aż 70 proc. tramwaju ma niską podłogę, a pojazd jest wyposażonyw 72 miejsca siedzące. Tramwaj wyprodukowano w 1992 r. i co ciekawe, był tojeden z pierwszych niskopodłogowych tramwajów w Europie.

Cały czas próbujemyznaleźć rozwiązanie problemu taborowego w zakresie tramwajów. Z Bochum możemypozyskać 35 tramwajów z niską podłogą. Za tramwaj, który do nas przyjechał,zapłaciliśmy 100 tys. euro. Cena pozostałych tramwajów z Bochum waha się od 80do 150 tys. euro. Droższe są te, które przeszły już modernizację i usunięto wnich wadę fabryczną ? mówi Zbigniew Papierski , prezes MPK ? Łódź. Wada fabryczna wynika z tego, że wózki niemają pełnej osi. W tych tramwajach pierwszy raz zastosowano rozwiązaniebezosiowe. Niestety, nastąpił niewielki błąd obliczeniowy i po 10 latachpojawiały się pęknięcia na półosiach. Ten tramwaj, który do nas przyjechałzostał już pozbawiony wady ? dodaje.

Do kosztów zakupu wagonu należy doliczyć koszty naprzystosowanie go do eksploatacji w naszych warunkach, czyli: transport zBochum, wymianę sprzęgów, montaż kasowników, tablic informacyjnych iautokomputerów w celu współpracy z OSSR i zwrotnicami etc. Szacowany koszt tychprac to około 250 tys. zł. To i tak da spore oszczędności, bo łączy koszttramwaju wyniesie poniżej 1 mln zł a nowy wagon kosztuje około 7 mln zł.

W ciągu najbliższych tygodni tramwaj będzie przygotowywany wZakładzie Techniki MPK-Łódź do ruchu po Łodzi, a następnie skierowany na testy.Jeśli przejdzie je pozytywnie, wkrótce na łódzkich torach będą mogły znaleźćsię jeszcze 34 podobne do niego wagony tramwajowe.

Wagony są w dobrymstanie. W wnętrzu pojazdu nie będziemy wiele zmieniać. Na pewno dostosujemy wnich informację pasażerską by była taka sama, jak w innych eksploatowanychtramwajach. Odnośnie przemalowania tramwajów w łódzkie barwy nie podjęliśmyjeszcze decyzji, trwają rozmowy na ten temat ? mówi Dariusz Domański,kierownik sekcji modernizacji w Zakładzie Techniki MPK ? Łódź.

Najwięcej prac z dostosowaniem niemieckiego tramwaju dołódzkich warunków wiąże się z elektryką.