Newag i Modertrans w Olsztynie

infotram
23.01.2012 12:15
Jak już informowaliśmy w aktualnościach InfoTram Olsztyn wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum Newag i Modertrans w przetargu na dostawę 15 niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Pokonani, czyli Solaris i PESA, mają teraz czas na odwołania. Wybór oferty konsorcjum jest o tyle zaskakujący, że ani Newag, ani też Modertrans nie mają na chwilę obecną na swoim koncie żadnego wyprodukowanego w całości niskopodłogowego tramwaju. Nie zmienia to jednak faktu, że mają doświadczenie w budowie tramwajów jako takich. O ile Newag to jak dotychczas producent stricte kolejowy, o tyle Modertrans z powodzeniem buduje, przebudowuje i modernizuje wagony tramwajowe. Dość przywołać tu Moderusy Beta w trzech postaciach, o których pisaliśmy w InfoTram w ubiegłym tygodniu. Dodać do tego trzeba także modernizacje konstalowskich stopiątek, które bramy Modertransu opuszczają jako Moderusy Alfa (kursują m.in. w Poznaniu, Szczecinie czy GOP) i wówczas tramwajowe portfolio konsorcjum nie jest wcale takie ubogie…. Oferta Newagu i Modetransu była też najtańsza –113 mln zł. Dla porównania Solaris chciał za 15 wagonów 120 mln zł, zaś PESA –131 mln.
Moderus Gamma. Czy tramwaj dla Olsztyna będzie na nim wzorowany? (źródło: Modertrans)
Przypomnijmy, iż Olsztyn buduje sieć tramwajową od zera. Do jej obsługi miasto zamierza kupić na początek wspomnianych 15 wagonów tramwajowych. Na razie nie wiemy dokładnie jakie wagony dla Olsztyna chce dostarczyć konsorcjum. Opierając się na zapisach specyfikacji przetargowej wiadomo jedynie, że tramwaje muszą mieć od 28 do 32 metrów długości i 2,4 –2,5 m szerokości. Powinny być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring oraz przewożące jednorazowo co najmniej 200 pasażerów. Oferta została utajniona i niestety nie znamy jej szczegółów, a tym samym nie wiemy, jak wyglądać będą nowe wagony dla Olsztyna. Nie wiemy także, gdzie ewentualnie byłyby produkowane –w Nowym Sączu, w zakładach Newagu czy w Poznaniu, w halach Modertransu.     
Moderus Alfa na ulicach Poznania