Newag dla WKD bez szczegółów

infotram
26.08.2014 12:20
Dziś w Warszawie podpisana została umowa na dostawę sześciu ezt-ów dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Składy dostarczy Newag. Niestety producent nie zdecydował się na pokazanie wizualizacji jednostki, nie poznaliśmy też za wiele szczegółów. Obecnie trwają prace projektowe –mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. I jak dodaje na pewno pociągi będą komfortowe i przyjazne pasażerom. Każdy jednoprzestrzenny pojazd będzie miał 60 m długości i będzie składał się z 6 członów. Pomieści 164 pasażerów na miejscach siedzących. W pojeździe przewidziano też 4 miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem ramp odkładanych, umożliwiających wjazd wózka oraz 8 miejsc do przewozu rowerów. Ze względu na specyfikę trasy i mały promień łuków muszą to być pojazdy zupelnie nowe, przygotowane pod kątem WKD – informował Zbigniew Konieczek.  
Podpisanie umowy na dostawę 6 ezt-ów dla WKD
Każdy pojazd wyposażony zostanie w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD rozmieszczonymi w sposób zapewniający dobrą widoczność z każdego miejsca w pojeździe. Nowy tabor zostanie przystosowany do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego. Stąd też w ciągu 18 miesięcy, a więc do momentu przyjazdu pierwszego składu z Newagu przewoźnik będzie musiał przeprowadzić napięciową rewolucję. Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony do 26 lutego 2016 roku. Jak mówi jednak Zbigniew Konieczek być może uda się to wcześniej. Zakończenie dostaw zaplanowano na 22 sierpnia 2016 roku. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką będą poruszać się pojazdy w ruchu pasażerskim wyniesie 80 km/h. Zakup nowych pociągów pozwoli nam zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów i dzięki temu zmniejszyć tłok, zwłaszcza w szczycie –zaznacza Grzegorz Dymecki, Prezes WKD. Po zmianie napięcia całkowicie z ruchu wycofane zostaną pociągi EN94. Zostaną EN95 i EN97 z PESY, a także sześć nowych jednostek z Newagu.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z tego ponad 57,8 mln zł pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota zostanie zapewniona ze środków własnych spółki. Koszt zakupu nowego taboru w ramach realizowanego projektu wynosi ponad 98 mln zł, z czego 45,5 mln zł stanowić będzie udział funduszy szwajcarskich. Pozostałe środki w ramach realizowanego projektu będą wydatkowane na podwyższenie jakości oraz komfortu podróży na linii WKD w odniesieniu do zarządzanej infrastruktury, tj. w zakresie modernizacji wyposażenia przystanków oraz stworzenia systemu informacji pasażerskiej i monitoringu.