Napędy tramwajowe Kiepe

infotram
08.05.2012 23:36
Vossloh Kiepe GmbH, dawniej Kiepe Elektrik GmbH, od lat specjalizuje się w produkcji tramwajowych, kolejowych i trolejbusowych napędów elektrycznych. Przedsiębiorstwo powstało w 1906 roku i od początku zajmowało się produkcją w branży elektrycznej.
W ostatnim dziesięcioleciu liczne modele tramwajów otrzymały napędy wykonane przez Kiepe.
Z najnowszej produkcji, napęd Kiepe mają posiadać tramwaje wysokopodłogowe TW3000 dla üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG. 3-osiowe, 25-metrowe pojazdy będą posiadały dwa wózki napędzane i jeden toczny. Napęd zapewnią 4 silniki o mocy 125 kW każdy. Pojazdy będą dostosowane do obsługi wysokich peronów. TW3000 będą dużo oszczędniejsze niż zastępowane przez nie 30-letnie TW6000. Część mechaniczną tramwaju wykona Heiterblick. Montaż końcowy będzie miał miejsce w fabryce Alstom Deutschland GmbH w Salzgitter.

tw3000_760

Vossloh uczestniczy również w produkcji tramwajów dla Kassel. Tramwaje Bombardier NGT8 dla KVG Kassel są w 70% niskopodłogowe, dwukierunkowe, 3-członowe, osadzone na 4 wózkach. W skrajnych wózkach zabudowano po 2 silniki o mocy 105 kW każdy. Vossloh Kiepe odpowiada za organizację projektu, instalację napędu i uruchomienie pojazdów. Przedsiębiorstwo dostarczy do tramwajów: kompletny układ napędowy wraz z systemem nadzorującym, hamulce szynowe, odbieraki, przetwornice statyczne, klimatyzację, układ kontroli temperatury, wyświetlacze oraz monitoring.
Aktualnie realizowany projekt to również dostawa 30 kompletów napędów dla tramwajów CAF Urbos dla Belgradu. Pojazdy są 5-członowe i osadzone na 3 wózkach. Kiepe dostarcza kontenery trakcyjne, zapewniające zasilanie silników. Pojazdy wyróżniają się wyposażeniem w zasobnik superkondensatorowy, gromadzący energię hamowania, która jest wykorzystywana przy rozruchu.
Produkowanym obecnie tramwajem jest również HeiterBlick GTZ8-B dla moBiel GmbH z Bielefeld. Pojazd jest 3-członowy, 34-metrowy, wysokopodłogowy i dwukierunkowy. Tramwaj wyróżnia się szerokością 2,65 m, zaś wózki są wąskotorowe, na rozstaw 1000 mm. Pojazd osadzono na 4 wózkach. Część mechaniczną wykonuje HeiterBlick, a Kiepe dostarcza napęd i systemy sterowania, a także jest liderem projektu. moBiel zamówiło 16 sztuk GTZ8-B. Zespoły napędowe umieszczono w podwoziu w podpodłogowych kontenerach, a ogrzewanie, rezystor hamowania i skrzynię bezpieczników –na dachu. Tramwaj posiada 8 silników trakcyjnych –w każdym z wózków umieszczono po 2 silniki tworzące grupę sterowaną z jednego falownika. Falownik pojazdu to Kiepe DPU 102. Silniki trakcyjne to chłodzone powietrzem asynchroniczne jednostki o mocy 80 kW i momencie maksymalnym 430 Nm. Przetwornica pojazdu to Kiepe BNU 533.

stadtbahnwagen_gtz8b_vamos_760

Kiepe dostarcza również napędy dla Siemensa. Przedsiębiorstwo Rheinbahn AG z Düsseldorfu, zadowolone z 15 sztuk NF8U, rozszerzyło zamówienie o kolejne 61 sztuk. Tramwaje NG8U są 5-członowe, niskopodłogowe, osadzone na 4 wózkach. Poza samym napędem, Kiepe dostarczy wyposażenie elektryczne, system nadzorujący pracę pojazdy oraz kompletny system informacji pasażerskiej. Aby zapewnić nacisk na oś rzędu 100 kN, w pojazdach zrezygnowano z montażu klimatyzacji.