Najpierw zmiana napięcia potem pierwszy Newag
WKD przymierza się do zmiany napięcia w sieci. Ostatnie pogłoski mówią, że nastąpi to jeszcze przed przyjazdem pierwszego z sześciu pojazdów, jakie dla przewoźnika ma wyprodukować Newag. Wydaje się to być jedynym słusznym rozwiązaniem, zwłaszcza, że nowe pociągi mają być przystosowane tylko do napicia wyższego. To będzie oznaczało, że całość pracy przewozowej będą przez jakiś czas musiały wziąć na siebie pociągi EN97 wspomagane przez dostosowywanego do nowych wymagań EN95. Starsze jednostki, EN94, zostaną zmuszone do odejścia na zasłużoną emeryturę. Przypomnijmy, że WKD planuje zmianę napięcia z 600V do 3000V. Pociągi EN94 nie są przystosowane do korzystania z napięcia wyższego, a ich modernizacja w perspektywie nieuchronnej kasacji i dostaw nowych jednostek jest zupełnie bezprzedmiotowa. Zmiana napięcia w tym kontekście musi nastąpić przed przyjazdem pierwszego składu wyprodukowanego w Nowym Sączu, ponieważ nowe jednostki, jak wspomnieliśmy na wstępie, będą przystosowane do zasilania tylko z 3000V. Pasażerowie mogą mieć mieszane uczucia. Z jednej strony zmiana systemu zasilania umożliwi przewoźnikowi zwiększenie liczby uruchamianych pociągów. Dziś w ruchu jest 11 pociągów, po zmianach może być ich o 5 więcej. Ponadto przewoźnik zniweluje straty związane z przesyłem energii. Według wyliczeń WKD nawet o 25%. Problemem mogą być natomiast niedyspozycje składów EN97, przede wszystkim awarie klimatyzacji, które stały się przyczyną unieruchomienia 5 pociągów przez UTK oraz problemy z kołami. Przewoźnik stara się rozwiązać te problemy. Być może jeszcze w tym roku WKD będzie miała własne stanowisko do przetaczania kół, które pomoże rozwiązać kłopoty z EN97. W tym kontekście problemy z klimatyzacją wydają się być znacznie prostsze do załatwienia. Nowe jednostki z Newagu mają dotrzeć do przewoźnika w 2015 roku. Zmiany napięcia w sieci WKD możemy spodziewać się zatem jeszcze w roku bieżącym.