Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Najnowsze tramwaje z Protramu już na torach!

infotram
05.02.2008 12:17
29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane zaprezentowane najnowsze nabytki MPK Wrocław: cztery trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłogowym. Ponadto w styczniu br. MPK odebrało z Protramu cztery wagony typu 204 WrAs.
29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane najnowsze zakupy MPK Wrocław: trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłgowym z firmy Protram29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane najnowsze zakupy MPK Wrocław: trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłgowym z firmy Protram29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane najnowsze zakupy MPK Wrocław: trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłgowym z firmy Protram
Tabor MPK we Wrocławiu wzbogacił się o jednego jeżdżącego na dachu tramwaju …krasnoludka o imieniu ŚWIETLIK. Dzierży on w ręku latarnię, z którą szuka zaginionego skarbu. Jego historię podczas konferencji opowiedziała Wiktoria Krawczyk (6 lat) z Przedszkola Król Maciuś I. –„Był sobie krasnoludek o imieniu Świetlik –opowiadała. –Miał latarenkę, świecącą błękitnym światełkiem i worek pieniędzy. Co noc chował worek ze skarbem w innym miejscu, żeby mu nikt go nie ukradł. Żeby zapamiętać, gdzie go schował, chodził tylko po torach tramwajowych. Pewnego razu zginęła mu z worka jedna moneta. Zmartwiony Świetlik postanowił jej poszukać, wskoczył na nadjeżdżający tramwaj, usiadł na jego dachu i świecił na tory swoja błękitną latarenkę, szukając zguby. Minęły lata, potem zapomniał nawet gdzie ukrył skarb i tak jeździ na tramwaju wpatrując się w tory”. To oczywiście piękna bajeczka, nie mająca za wiele wspólnego z rzeczywistością, natomiast fakt współpracy wrocławskiego MPK z dziećmi bardzo cieszy. To w końcu przyszli pasażerowie.
29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane najnowsze zakupy MPK Wrocław: trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłgowym z firmy Protram29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane najnowsze zakupy MPK Wrocław: trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłgowym z firmy Protram
Podczas konferencji zarówno dzieci, jak i dziennikarze mogli zobaczyć nowe tramwaje oraz wyremontowaną halę obsługową. Na wszelkie pytania odpowiadali Witold Turzański, prezes MPK Wrocław oraz Zdzisław Ferenz, członek zarządu MPK Wrocław. I właśnie z szefem wrocławskiej spółki rozmawialiśmy o najnowszych zakupach, a także o kolejnych inwestycjach. Oto zapis naszej rozmowy:
TransInfo: Proszę powiedzieć, jakie tramwaje zakupił ostatnio MPK Wrocław?
Witold Turzański, prezes MPK Wrocław Sp. z o.o.: Podczas dzisiejszej uroczystości pokazujemy najnowsze zakupione przez nas tramwaje z wrocławskiej firmy Protram. To efekt naszych jeszcze zeszłorocznych zakupów. Zamówiliśmy wówczas cztery, niskopodłogowe tramwaje trójczłonowe typu 205 WrAs (w łącznej cenie 15 616 000 zł netto) oraz dwa wyskopodłogowe składy po dwa wagony typu 204 (w łącznej cenie 5 368 000 zł netto). Dołączyły one do posiadanych przez nas ośmiu sztuk modelu 204. Mnie szczególnie cieszą 205-tki, które oferują pasażerom obniżoną podłogę w członie środkowym . Pierwsze tego typu dwa tramwaje zakupiliśmy w 2006 r. i dziś mogę powiedzieć, że sprawdziły się w codziennej eksploatacji na wrocławskich torach. Nie mamy z nimi żadnych problemów, charakteryzują się niską awaryjnością i uznaniem wśród naszych motorniczych. Zastosowane w nich asynchroniczne silniki są stosowane przez renomowanych producentów wieloczłonowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Również komfort oferowany w tych wagonach nie odbiega standardem od europejskiej średniej. Do tego dochodzi stosunkowo niska cena zakupu i oczywiście miejsce produkcji –Wrocław. Dlatego w kolejnych latach będziemy sukcesywnie kupować zarówno modele typu 204, jak i typu 205, tak aby w 2010 r. móc wycofać z ruchu wszystkie tramwaje z serii 102. Wielkość tych zamówień będzie na podobnym poziomie jak obecnie. To tyle, jeżeli chodzi o zakupy z Protramu. Ponadto w 2007 r. dotarły do nas wszystkie niskopodłogowe Skody, czyli łącznie 17 sztuk.
Podczas konferencji na wszelkie pytania odpowiadali Witold Turzański, prezes MPK Wrocław oraz ZdzisławFerenz, członek zarządu MPK WrocławWitold Turzański, prezes MPK WrocławŚwieżo wyremontowana hala do obsługi niskopodłogowych tramwajów MPK Wrocław –w zajezdni przy ul Powstańców Śląskich
TransInfo: Czy oprócz zakupów modeli z Protram przewidujecie w najbliższych latach jakieś inne inwestycje w tramwajowy tabor?
Tak, oczywiście. Przede wszystkim cały czas sukcesywnie odnawiamy wagony z rodziny 105 i w zeszłym roku zmodernizowaliśmy 24 egzemplarze tego typu. Dzięki temu ciągłemu procesowi już za rok, a najdalej za dwa, nie będzie na wrocławskich torach „kanciastych stopiatek”. Wszystkie zostaną unowocześnione przez firmę Protram. Drugi filar naszej strategii to zakup wrocławskich tramwajów 204 i 205, o czym mówiłem już wcześniej. I ostatni, trzeci filar, czyli zakupy najdroższych tramwajów –niskopodłogowych, wieloczłonowych. Do tej pory udało nam się w tym celu skorzystać ze środków unijnych. Dzięki temu zakupiliśmy tramwaje Skoda 16T, które pochodzą z dwóch projektów ZPORR. W wyniku pierwszego z nich –„Trasa średnicowa Północ –Południe”zakupiliśmy 8 wagonów, a w ramach drugiego „Przebudowa multimodalnego węzła komunikacyjnego –pl. Powstańców Wielkopolskich”kolejnych 9 wagonów. Wszystkie te tramwaje już do nas dotarły i z powodzeniem je eksploatujemy.
TransInfo: Czyli wystawicie Państwo Skodzie pozytywny opinię za te tramwaje?
Tak. Aczkolwiek na początku występowały małe trudności techniczne z dostosowaniem nowych pojazdów do naszej infrastruktury –zarówno zasilania, jak i torowej. Pojawiły się również problemy wynikające z przyzwyczajeń naszych pasażerów, którzy czasami nie mogli zrozumieć nowoczesnych zabezpieczeń przed ewentualnym przytrzaśnięciem drzwiami. Obecnie jest z tym już zdecydowanie lepiej i mam nadzieję, że początkowa nieufność przerodziła się w poczucie pełnego bezpieczeństwa podczas podróżowania Skodami. W ramach dwuletniej gwarancji mamy cały czas na miejscu czeski serwis, którzy na bieżąco usuwa pojawiające się usterki. I tutaj współpraca układa się naprawdę bardzo dobrze. Ponadto nasi motorniczowie byli na specjalnym szkoleniu z zakresu obsługi tramwajów w Pilźnie. Podobny trening –z zakresu serwisu –przeszli nasi mechanicy, którzy przygotowują się do objęcia pełnej opieki nad tymi tramwajami po okresie gwarancyjnym. Nieoceniona jest tutaj również pomoc czeski kolegów, którzy przebywają we Wrocławiu i dzielą się z nami wszelką wiedzę w zakresie serwisu i napraw tramwajów. I to jest najlepsza nauka.
Świeżo wyremontowana hala do obsługi niskopodłogowych tramwajów MPK Wrocław –w zajezdni przy ul Powstańców ŚląskichTabor MPK we Wrocławiu wzbogacił się o jednego jeżdżącego na dachu tramwaju …krasnoludka o imieniu ŚWIETLIKTrójczłonowy tramwaj typu 205 WrAs wyrusza w podróż z przedszkolakami
TransInfo: Kiedy możemy spodziewać się kolejnego przetargu na niskopodłogowe tramwaje?
Lada moment Gmina Wrocław ogłosi przetarg publiczny na zakup 38 niskopodłogowych tramwajów, które mają przybyć do naszego miasta w przeciągu dwóch-trzech lat. My –jako MPK –współpracowaliśmy przy specyfikacji technicznej zamówienia i obecnie tylko czekamy na jego ogłoszenie. I oczywiście na zwycięzcę. Dlaczego gmina kupuje te tramwaje a nie my? Z punktu widzenia pasażerów nie ma tutaj żadnej różnicy, natomiast po ostatnich zakupach naszego spółka jest dość mocno zadłużona i z tego punktu widzenia lepiej jest, aby nowe, dość spore zobowiązania finansowe przejęła gmina. Przypomnijmy tutaj, że przed nami jest jeszcze kontrakt na dostawę 100 niskopodłogowych autobusów.
TransInfo: Obecnie znajdujemy się w wyremontowanej hali do obsługi niskopodłogowych tramwajów. Czyli można powiedzieć, że jesteście gotowi do przyjęcia partii?
Dokładnie. Ta hala ma ponad już stuletnią historię. W zeszłym roku przeszła generalny remont pod kątem obsługi właśnie tramwajów niskopodłogowych –czyli obecne Skoda 16T i Protram 205. Modernizacja polegała na wprowadzenie stacji obsługowych zarówno kanałowych, jak i pomostowych, gdyż zdecydowana większość aparatury sterującej nowoczesnymi tramwajami zlokalizowana jest na dachach pojazdów. Ponadto przygotowaliśmy stanowisko tokarki podtorowej do obtaczania kół we wszystkich typach wagonów, jakie posiadamy. Generalnie służy ona do nadawania odpowiedniego profilu kołom tramwajów i standardowo taki przegląd wykonuje się raz w roku. Do tej pory konieczne było demontowanie kół tramwaju, a obecnie robimy to na stanowisku najazdowym, co jest zdecydowanie łatwiejsze i szybsze.
TransInfo: I na koniec pytanie odnoście przetargu na dostawę 100 autobusów i negatywnym wyniku kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez UZP.
Przyjęliśmy ją z całym z szacunkiem, anulowaliśmy przetarg i ogłosiliśmy nowy, z którego specyfikacji zostały wykreślone kontrowersyjne zapisy. Obecnie jesteśmy już po pierwszym, formalnym etapie nowego przetargu, który pomyślnie przeszło czterech producentów: MAN, Volvo, Evobus i Solaris. Konieczność ogłoszenia nowego zamówienia skutkować będzie kumulacją dostaw z 2007 i 2008 r. Naszym życzeniem jest dostarczenie 66 autobusów na przełomie sierpnia i września 2008 r., a następnej partii 34 autobusów –do września 2009 r. Przyznaję, że to dość wyśrubowany termin, ale również wielkość zamówienia jest całkiem spora.
TransInfo: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Trójczłonowy tramwaj typu 205 WrAs wyrusza w podróż z przedszkolakami W styczniu br. MPK Wrocław odebrało z Protramu także cztery wysokopodłogowe tramwaje typu 204 WrAs eksploatowane w zestawach dwuwagonowych