MPK Wrocław kupuje kolejne tramwaje
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu ogłosiło przetarg na zakup kolejnych wagonów tramwajowych. Tym razem zamówienie obejmuje dostawę 6 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie lub częściowo niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z możliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy 16 kolejnych sztuk. Wagony mają zostać dostarczone w okresie od 20 maja do 15 grudnia 2015 roku! O udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy wykażą, że należycie wykonali w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy ?w tym okresie dostawy łącznie, co najmniej 4 sztuk fabrycznie nowych całkowicie lub częściowo niskopodłogowych tramwajów tożsamych ze wskazanym w załączniku nr 9 do Formularza Ofertowego zaoferowanym modelem tramwaju w zakresie konstrukcji pudła i podłogi oraz wózków wagonowych. Wykonawcy muszą wykazać, że na wyprodukowane tramwaje, o których mowa w zdaniu poprzednim, uzyskali homologację w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów:
1. Cena oferty ?67%,
2. Udział niskiej podłogi odniesiony do całkowitej powierzchni podłogi wagonu ?23%,
3. Ocena techniczna ?10%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oferty można składać do 23 kwietnia 2015 roku. Przypomnijmy, że poprzedni przetarg na dostawę 6 wagonów wygrała PESA, która zaproponowała wagony typu Twist. Obecnie bydgoska firma, zajęta innymi realizowanymi przez siebie kontraktami, mogła zobowiązać się do dostarczenia MPK dodatkowo jedynie dwóch pojazdów. A więc w sumie wyprodukuje dla Wrocławia 8 szt. tramwajów.- Chcemy wykorzystać szansę na zakup jak największej liczby tramwajów i dlatego ogłosiliśmy nowy przetarg na ich dostawę – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK. – Z myślą o kolejnym rozdaniu unijnych środków w umowie z nowym wykonawcą zastrzegliśmy sobie dostawę 6 tramwajów z możliwością rozszerzenia zamówienia, tzn, że jeśli zaoferowane tramwaje nam się spodobają, będziemy mogli kupić ich o 16 więcej . Dzięki temu bez dodatkowych procedur przetargowych będziemy mogli sięgnąć po środki z nowego rozdania na lata 2014-2020 r. Tym razem nie będzie takiej presji czasu na decyzje w tej sprawie, bo termin na dostawę tramwajów jest dłuższy tj. do końca 2017 r. Nowy przetarg ma być kontynuacją realizowanego już zamówienia i zawierał będzie analogiczne do poprzedniego warunki.
M.in o wyborze producenta zdecyduje nie tylko cena, ale też powierzchni udział niskiej podłogi w ogólnej powierzchni pojazdu.Wrocławski projekt to od początku wyścig z czasem. Gdy okazało się, że środków z UE na transport miejski pojawi się w Polsce więcej środków, niż początkowo przewidywano, było wiadomo, że wszystkie projekty trzeba będzie zrealizować i rozliczyć do końca 2015 r. Miasto postanowiło zawalczyć o unijną dotację i pozyskać fundusze na wrocławskie inwestycje transportowe. Częścią tego projektu był zakup nowego taboru tramwajowego. MPK, odpowiedzialne za to zamówienie, wyłoniło w przetargu firmę PESA Bydgoszcz jako wykonawcę 6 pojazdów z opcją zwiększenia zamówienia do 25 sztuk tramwajów. W czerwcu ub.r. projekt ten spadł jednak z listy projektów przeznaczonych do unijnego dofinansowania. Miasto zdecydowało wtedy, że bez względu na losy unijnej dotacji, sfinansuje zakup co najmniej 6 sztuk pojazdów i MPK podpisało umowę z wykonawcą tramwajów. W lutym br. wrocławski projekt został z powrotem wciągnięty na listę projektów objętych wsparciem unijnym. Niestety w międzyczasie upłyną termin, w którym PESA była zobowiązana zapewnić dostawę dodatkowych nawet 19 pojazdów.