Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław będzie testować odzyskiwanie energii z hamowania tramwajów

infotram
06.02.2014 09:37
Wrocławskie MPK zapowiada przeprowadzenie testowej przebudowy układu napędowego jednego z tramwajów. Przewoźnik chce sprawdzić możliwości odzyskiwania i gromadzenia energii elektrycznej (tzw. rekuperacji). Jest już podpisana w tej sprawie umowa. Modernizacja ma polegać na dobudowaniu do tramwaju układu odzyskiwania energii, co w konsekwencji ma prowadzić do oszczędności.
 – Uzyskane w ciągu kilku ostatnich lat doświadczenia z eksploatacją nowych tramwajów wykazały duże możliwości ograniczenia ilości zużywanej energii. Jest to związane z zastosowaniem napędów asynchronicznych prądu przemiennego –wyjaśnia Patryk Wild, dyrektor inwestycji i rozwoju w MPK Wrocław.
MPK Wrocław będzie testować odzyskiwanie energii z hamowania tramwajów (foto: UM Wrocław)
Stąd pomysł na zainstalowanie na tramwaju układu odzysku energii wykorzystującego tzw. ultrakondensatory.  – Zastosowanie takiego rozwiązania polega na gromadzeniu energii elektrycznej hamującego pojazdu w zasobnikach ultrakondensatorowych zamontowanych na pojeździe i powtórne jej wykorzystanie do rozpędzenia tramwaju przy ruszaniu z przystanku –mówi Patryk Wild.
Tramwaj wyposażony w ultrakondensatory powinien pojawić się na wrocławskich ulicach w drugiej połowie tego roku. Na razie jest to projekt pilotażowy, a testy mają sprawdzić, czy w ten sposób można zaoszczędzić nawet 30 procent energii, jak szacują eksperci. Jeśli wyniki testu byłyby obiecujące, MPK będzie się starać, aby wszystkie tramwaje zmodernizować w ten sposób, a także, aby wszystkie zakupione przez przewoźnika w przyszłości składy miały takie urządzenia.
Rekuperacja energii elektrycznej – odzyskiwanie energii w pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym poprzez wykorzystanie silnika elektrycznego jako prądnicy. Przy hamowaniu energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną, która jest oddawana do sieci trakcyjnej (lokomotywy, tramwaje, trolejbusy) lub gromadzona w akumulatorze (samochody hybrydowe, np. Toyota Prius, autobusy hybrydowe, np. Solaris Urbino 18 Hybrid, a także trolejbusy i tramwaje).