Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK przejmuje nowe linie, MKT i Tramwaje Podmiejskie w stanie likwidacji

infotram
01.04.2012 18:33
W niedzielę, 1 kwietnia 2012 roku nastąpiły poważne zmiany w łódzkiej komunikacji tramwajowej. Zniknęli podmiejscy przewoźnicy czyli Międzygminna Komunikacja Tramwajowa i Tramwaje Podmiejskie. Za transport pasażerów będzie teraz odpowiadało MPK. Władze Łodzi, Zgierza i Ozorkowa porozumiały się już m.in. w sprawie kursowania linii tramwajowych 16 i 46. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że częstotliwość i funkcjonowanie obu linii nie zmieni się. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska ma nadzieję, że miejski przewoźnik wywiąże się ze swoich zobowiązań bez zarzutu. Warto wspomnieć, że pod koniec ubiegłego roku władze Łodzi zawarły także porozumienie z przedstawicielami Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska w sprawie funkcjonowania linii 43, 9 oraz autobusu 97.
Taki widok to już przeszłość (foto: MKT)
Tramwaje Podmiejskie kończą działalność
Przedsiębiorstwo zostało powołane do życia 1 lutego 1994 roku, na skutek porozumienia trzech gmin: Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Tramwaje Podmiejskie przez lata obsługiwały linię nr 43/43 bis, a trasa przejazdu poza granicami Łodzi oraz na odcinku od Zdrowia do granicy była jednotorowa. Dodatkowo spółka realizowała działalność autobusową, obsługując linie 3bus i 97. W związku z przejęciem zadań przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji z Łodzi, Tramwaje Podmiejskie nieuchronnie znalazły się w stanie likwidacji. Cały proces zostanie zakończony za około pół roku –informuje Bogdan Rynkiewicz –prezes zarządu spółki i jednocześnie likwidator. Pracownicy Tramwajów Podmiejskich nie mają jednak powodów do zmartwień. Wszyscy znajdą zatrudnienie w MPK. Zgodę na zmianę miejsca pracy pisemnie zadeklarowało około 50 pracowników.
Likwidacja spółki oznacza, że trzeba rozwiązać problem z taborem należącym do Tramwajów Podmiejskich. Część wagonów przejmie oczywiście MPK, część zostanie wystawiona na sprzedaż, a pozostałe zostaną zachowane dla miłośników komunikacji tramwajowej. Planowane jest utworzenie muzeum –wyjaśnia Bogdan Rymkiewicz.
Spółka MKT zostanie zlikwidowana (foto: K. Wach)
MKT także do likwidacji
Podobne zmiany następują w Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, która została powołana do życia w 1993 roku, kontynuując tradycję ponad stuletniej łódzkiej podmiejskiej komunikacji tramwajowej. Spółka prowadziła regularną działalność przewozową na najdłuższej linii tramwajowej w Polsce łączącej trzy miasta: Łódź – Zgierz – Ozorków oraz trzech liniach autobusowych (46 bus – Ozorków, Zgierz – Grotniki, Dąbrówka – Skotniki ). W niedzielę wszystko się jednak zmieniło. Obsługę linii przejęło MPK. Jeżeli chodzi zaś o pracowników MKT, to podobnie jak w przypadku Tramwajów Podmiejskich zasilą oni szeregi MPK. Chęć podjęcia pracy zadeklarowało około 100 osób.
Trasa linii 97
Tak będzie funkcjonowała komunikacja tramwajowa po zmianach
1. Wydłużona linia tramwajowa nr 9 zastąpiła dotychczas funkcjonującą 43 bis -, obsługiwana będzie przez podwójny skład typu 805N – przebieg trasy: KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI/PARK MIEJSKI: Jana Pawła II – Łódzka – Łódź: Konstantynowska – Legionów- Zielona – Narutowicza – Kopcińskiego – Piłsudskiego – Rokicińska – AUGUSTÓW
2. Linia tramwajowa 43, obsługiwana przez pojedynczy skład typu 805N lub tramwaj typu GT –
przebieg trasy: LUTOMIERSK – Mirosławice – Ignacew – Żabiczki – Konstantynów Łódzki: Lutomierska – Jana Pawła II – Łódzka – Łódź: Konstantynowska – Legionów – pl. Wolności – Pomorska – działki – TELEFONICZNA
3. Linia autobusowa 97, obsługiwana będzie przez autobusy krótkie – przebieg trasy: DWORZEC ŁÓDŹ – KALISKA – Włókniarzy – Konstantynowska – Unii Lubelskiej – Srebrzyńska – Biegunowa – Spadochroniarzy – Fizylierów – Podchorążych – Szczecińska – Niesięcin – Rąbień – Aleksandrów Łódzki – Aleksandrowska – Rydzowa – Rojna –ROJNA
Linia tramwajowa 16, obsługiwana będzie przez podwójny skład typu 805N – przebieg trasy: PLAC KILIŃSKIEGO (ZGIERZ) – 1-go Maja – Łódzka – Łódź: Zgierska – Zachodnia – Kościuszki – Żwirki – Piotrkowska – Pabianicka – Paderewskiego – Rzgowska- KURCZAKI
5. Linia tramwajowa 46, obsługiwana będzie przez pojedynczy skład typu 805N lub tramwaj typu GT – przebieg trasy: ZDROWIE – Konstantynowska – Legionów – pl. Wolności – Zgierska – Zgierz: Łódzka – Łęczycka – Ozorkowska – Proboszewice – Lućmierz – Rosanów – Emilia – Słowik – Aleksandria – Ozorków: Zgierska – Wyszyńskiego – Starzyńskiego –CEGIELNIANA
Co się zmieni dla pasażerów?
W związku z podpisaną umową od 1 kwietnia na liniach tramwajowych 16 i 46 będzie obowiązywała nowa taryfa biletowa, uwzględniająca strefę miejską oraz aglomeracyjną. Pasażer posiadający bilet aglomeracyjny będzie mógł podróżować w obrębie wymienionych gmin korzystając z jednego biletu. W przypadku biletu okresowego (tzw. migawki) pasażer będzie mógł korzystać z komunikacji miejskiej w całej aglomeracji (migawkę będzie można kupić na strefę miejską: miasto i gmina Łódź i strefę aglomeracyjną, obejmującą Łódź i gminy ościenne). Do 30 kwietnia będą honorowane bilety okresowe wystawione przez ościenne gminy.
Komu potrzebne były zmiany i likwidacja przewoźników podmiejskich?
Jak przekonują władze Łodzi, Ozorkowa i Zgierza, wspólne porozumienie daje szanse na walkę o pieniądze unijne w latach 2014-2020 na kolejny etap realizacji Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
Dołącz do nas na Facebooku.