MPK Poznań odnawia park taborowy

infotram
25.05.2011 12:35
Poznańskie MPK już w przyszłym roku będzie miało jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych w Polsce –mówił nam podczas prezentacji Solarisa Tramino szef wielkopolskiego przewoźnika –Wojciech Tulibacki. Wszystko dzięki odważnej decyzji władz miasta, na czele z Prezydentem Ryszardem Grobelnym. To dzięki lokalnym samorządowcom, którzy zapalili zielone światło odmładzaniu taboru, zarówno autobusowego, jak i tramwajowego, Poznań mógł rozstrzygnąć przetarg na dostawę nowoczesnych tramwajów. Jak wiadomo wygrał Solaris z modelem Tramino. Do 2012 roku po stolicy Wielkopolski przybędzie 45 takich pojazdów. Dodatkowo Modertrans rozpoczął dostawy wagonów Beta MF 02 AC. Łącznie ma ich być w MPK 7 w tym roku i 17 w roku 2012. To całkiem spora, jak na polskie realia, dostawa nowoczesnych, co ważne niskopodłogowych wagonów. W ostatnim czasie tylko Warszawa zdecydowała się na zakup większej liczby tramwajów, rozstrzygając przetarg na 186 pojazdów, które, jak powszechnie wiadomo, produkuje dla Tramwajów Warszawskich bydgoska PESA.
Starsze wagony MPK czeka kasacja Starsze wagony MPK czeka kasacja Starsze wagony MPK czeka kasacja Starsze wagony MPK czeka kasacja
Z dostawami wymienionych powyżej wagonów wiążą się kasacje pojazdów starszych. Już dziś wiemy, że MPK ogłosiło przetarg na ich sprzedaż. I tak do kupienia są wagony sprowadzone niegdyś z Europy Zachodniej. Trzeba bowiem w tym miejscu przypomnieć, iż Poznań, podobnie jak wiele innych polskich miast ratował się swego czasu sprowadzaniem wagonów tramwajowych wycofywanych z innych miast europejskich. Tak właśnie do MPK trafiły pojazdy typu 3G, GT-6 i GT-8 które już wkrótce ponownie zmienią właściciela. Zapewne po raz ostatni, gdyż ich nabywca przeznaczy je na złom. Do sprzedania MPK chce przeznaczyć 5 wagonów 3G, 1 wagon GT-6 oraz 9 wagonów GT-8. Sprzedający zastrzega sobie jednak prawo do zmniejszenia, jak również zwiększenia liczby wycofanych wagonów tramwajowych w zależności od bieżących potrzeb i zaistniałej sytuacji. Wagony będą sprzedawane do 31 grudnia 2011 roku lub do wyczerpania limitu ilości wagonów przewidzianych do sprzedaży.     
Kończy się zatem powoli pewien etap w historii poznańskiej komunikacji tramwajowej, warto zatem przypomnieć dane techniczne wagonów, które już wkrótce przestaną wozić pasażerów.       
Wagon typ 3G:
Długość całkowita: 25,645 m,
Szerokość: 2,35 m,
Wysokość: 3,10 m,
Masa własna: 26,9 Mg.
Wagony 3G były produkowane od 1961 roku przez holenderską firmę Beijnes Waggonfabrik. Do MPK Poznań z Amsterdamu trafiło 31 sztuk tego typu pojazdów. Są tramwajami jednokierunkowymi, trójczłonowymi, osadzonymi na 4 wózkach (dwa toczne, dwa napędowe).   
Wagon Typ GT6
Długość całkowita: 20,1 m,
Szerokość: 2,35 m,
Wysokość: 3,35 m
Masa własna: 23,30 Mg.
Wagony typu GT6 zostały sprowadzone do Poznania z Dusseldorfu oraz Frankfurtu nad Manem. Łącznie było ich 19, z czego obecnie w ruchu pozostaje 8. GT6 to tramwaj jednokierunkowy, dwuczłonowy, sześcioosiowy, napędzany dwoma silnikami o mocy 120 kW każdy.      
Wagon Typ GT8
Długość całkowita: 25,647 m,
Szerokość: 2,35 m,
Wysokość: 3,35 m
Masa własna: 26,0 Mg.
Wagony GT8 były produkowane w latach 1957-1976 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Do Poznania zostało sprowadzonych 40 wagonów: 29 wagonów z Düsseldorfu, a 11 z Frankfurtu nad Menem. W kwietniu 2010 roku podpisana została umowa na zakup kolejnych 21 wagonów z Duuseldorfu.