MPK Łódź leasinguje tramwaje
MPK Łódź chce leasingować modernizowane zestawy tramwajowe typu 805Na. Ten pomysł powstał już kilka lat temu –mówi przedstawiciel przewoźnika Marcin Małek. W 2005 r.
wyleasingowane zostały Cityrunnery, dzięki czemu spłata za ich zakup była
niższa niż w przypadku rat kredytowych. W przypadku tramwajów 805Na, ten zabieg finansowy sprawia, że możemy przeznaczyć do remontu kapitalnego więcej wagonów – dodaje.
Przetarg, ogłoszony przez MPK pod koniec sierpnia, dotyczy leasingu trwającego 5 lat dla 10 sztuk zmodernizowanych zestawów tramwajowych typu 805 Na, na tor o prześwicie 1000 mm, wyprodukowanych w latach 1983-1990 przez firmę Konstal, spełniających warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22.12.2003 roku, w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Transakcja zmodernizowanego taboru komunikacyjnego polegać będzie na sprzedaży przez Zamawiającego 10 zestawów tramwajowych Wykonawcy (Finansującemu), a następnie Wykonawca (Finansujący) zleci dokonanie modernizacji zestawów tramwajowych w zakresie ustalonym przez Zamawiającego i według ustalonego przez niego wcześniej harmonogramu. Po zakończonej modernizacji Wykonawca (Finansujący) odda Zamawiającemu w leasing zmodernizowane zestawy tramwajowe. Umowa leasingu zawierać będzie opcje zakupu po spłacie ostatniej raty leasingowej, bez dodatkowej opłaty, co nastąpi po 5 latach. Datę zawarcia umowy leasingu wyznaczać będzie zakończenie umowy modernizacji poszczególnych zestawów tramwajowych. O zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki i wymagania:
1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień – na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp., 2) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia – na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (np. konsorcjum firm), warunek, o którym mowa w pkt 1) mogą spełniać łącznie wszyscy Wykonawcy składający ofertę wspólną. Warunek wynikający z pkt 2) musi spełniać każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających o udzielenie zamówienia. Jeśli choćby jeden z nich nie spełnia warunku formalnego, z postępowania zostanie wykluczone całe konsorcjum.
Wymagany termin realizacji zamówienia wynosi 84 miesiące, od udzielenia zamówienia.
Jako kryterium wyboru oferty przyjmuje się:
1) wysokość marży – 95 %,
2) wysokość prowizji przygotowawczej – 5 %.
Łódzkie MPK nie jest jedynym przewoźnikiem, który leasinguje tramwaje. Na pomysł oddania w ramach leasingu jednemu z inwestorów piętnastu warszawskich tramwajów PESA 120N wpadły niedawno Tramwaje Warszawskie, które liczą, iż takie posunięcie przyniesie im około 75 mln zł. Pieniądze te miałyby zostać przeznaczone na kolejne inwestycje. Nie wykluczone, że miasto zdecyduje się na taki właśnie sposób finansowania zakupu kolejnych zakontraktowanych, 186 wagonów PESA 120Na. Dlaczego nie, skoro dla pasażerów nic nie zmienia, a zastrzyk gotówki może przyczynić się do chociażby modernizacji infrastruktury torowej w mieście? Na tej finansowej sztuczce mogą więc skorzystać wszyscy. Zabiegi takie nie są przecież nowością w świecie transportu pasażerskiego. Z powodzeniem są stosowane przez przewoźników autobusowych, zarówno przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, jak i PKS-y.