MPK kupi tramwaje z Düsseldorfu
infotram
24.11.2009 09:41
MPK kupi tramwaje z Düsseldorfu
Niespodzianki nie było, bo być nie mogło. Do krakowskiego MPK wpłynęła jedna oferta, będąca odpowiedzią na ogłoszony przetarg, na dostawę 27 wagonów tramwajowych, używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych i przegubowych. Zapewne zwycięską ofertę złożył Rheinbahn Düsseldorf, czyli wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami przewoźnika. MPK nie ukrywało, iż chciało nabyć właśnie te konkretne pojazdy – Duewag GT8S, tym bardziej, że już wcześniej przewoźnik zakupił jeden taki tramwaj. Mimo, iż wozy te nie są niskopodłogowe już dziś MPK myśli o wbudowaniu członu niskopodłogowego, co jest zabiegiem coraz powszechniej stosowanym. Tramwaje te mogłyby być wykorzystywane już w przyszłym roku m.in. na fragmencie budowanej linii szybkiego tramwaju do Golikówki – na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, który powstanie najwcześniej – powiedział Dziennikowi Polskiemu Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Koszt zakupu wagonu pojazdów to około 4,6 milionów złotych. Za jeden pojazd niskopodłogowy trzeba dziś zapłacić od 7 do 9 milionów zł.
Duewag GT8S to tramwaj dwukierunkowy, produkowany w latach 1973-1975 przez Düsseldorfer Waggonfabrik i dostarczony w liczbie 69 sztuk dla przewoźnika z Dusseldorfu. 40 z nich, w związku z rozwojem premetra zostało przebudowanych na GT8U, przystosowane do obsługi wyższych peronów. Pojazdy, które już niebawem pojawią się w Krakowie, to, zgodnie z wymogami specyfikacji przetargowej, pojazdy dwukierunkowe. Osadzone są na 4 wózkach skrętnych, z których 2 są napędzane silnikami prądu stałego, a 2 toczne. Posiadają również hamulec elektromagnetyczny szynowy, tarczowy i ręczny.
W 2009 roku, jeszcze przed ogłoszeniem przetargu MPK zakupiło jeden taki pojazd, oznaczony numerem 3037. Przewoźnik zdecydował się na jego zakup także dlatego, że to tramwaj podobny technicznie bardzo podobny do tych już po Krakowie, dwukierunkowych tramwajów N8 z częściowo niską podłogą.
Dane tramwaju Düwag GT8S
Długość
|
27450 mm
|
Szerokość
|
2470 mm
|
Masa
|
37000 kg
|
Liczba miejsc siedzących
|
51
|
Liczba miejsc stojących
|
190
|
Liczba i moc silników
|
2 ×150 kW
|
V max
|
70 km/h
|
Polityka taborowa MPK już od dłuższego czasu zakłada, oprócz zakupów nowych Bombardierów (50 sztuk), sprowadzanie używanych wagonów z krajów Europy Zachodniej. W ten sposób do grodu Kraka trafiły pojazdy: T4, GT6, N8S (z Norymbergi), czy SGP E1 (z Wiednia). Oprócz tego w skład parku taborowego krakowskiego przewoźnika wchodzą oczywiście, obecne w prawie każdym polskim mieście tramwajowym, wagony 105Na. Kolejne zakupy „nowych”pojazdów pozwalały na wycofanie z ruchu części stopiątek oraz wcześniej także wszystkich stodwójek. Swego czasu kilka pojazdów 105Na trafiło do Tramwajów Śląskich. Duża cześć pojazdów MPK Kraków ma ponad 20 lat. W sumie przewoźnik eksploatuje ponad 400 pojazdów.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022