MPK Kraków podpisało umowę na dofinansowanie zakupu 35 tramwajów
We wtorek, 6grudnia przedstawiciele MPK SA wKrakowie podpisali umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych odofinansowanie projektu pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego wcelu usprawnienia i poprawy jakości miejskiej komunikacji zbiorowej w Krakowie- część I”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 ?2020.
Projekt obejmuje dostawę 35 nowoczesnych tramwajów odługości 32-35 metrów, w których jednocześnie zmieści się co najmniej 220pasażerów. Zgodnie z podpisaną umową MPK SA otrzyma dofinansowanie narealizację tego zadania w wysokości blisko 125 mln zł (ok. 50 proc. wartościkosztów kwalifikowalnych całego projektu).Ponieważ wartość projektu jest wysoka i przekracza 50 mln Euro krakowskiprzewoźnik musi jeszcze poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiejpotwierdzającą przyznanie tych środków. Dopiero wtedy MPK SA w Krakowie będziemogło być pewne dofinansowania i podpisać umowę z producentem tramwajów.
Przypomnijmy, że obecnie trwa postępowanie przetargowe,które ma wyłonić dostawcę nowych wagonów dla Krakowa. Swoje oferty złożyłoczterech producentów: Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz zpartnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA, Newag SA, PESA BydgoszczSA oraz Skoda Transportation. Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram firma zBydgoszczy została wykluczona z przetargu, co skutkuje złożeniem odwołania doKIO. Sprawa jest w toku.
Przewoźnik przypomina, że przetarg zakłada podpisanie umowyramowej na dostawę 50 nowych tramwajów, z czego w pierwszym etapie do Krakowatrafi 35 wagonów w latach 2019-2020. Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będąmieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesnysystem informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB doładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.
MPK podkreśla także, że dwa nowe tramwaje będą wyposażone winnowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalacjęumożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie mapozwolić na jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystaniaz sieci trakcyjnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewoźnik zapewnia, że zakup nowych tramwajów sprawi, żezostaną wycofane kolejne stare wagony wysokopodłogowe. Będą one takżewykorzystywane na nowych trasach tramwajowych, których budowa jest planowana wKrakowie w najbliższych latach.
„