Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków nie rezygnuje z budowy kolejnych 405N

infotram
15.05.2013 10:45
MPK Kraków definitywnie nie zrezygnowało z budowy kolejnych wagonów 405N. Zwracam uwagę, że MPK ma plan zakupu nowych wagonów o długości około 40 metrów –wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika. Realizacja tego zakupu jest jednak uzależniona od zdobycia dofinansowania z Unii Europejskiej. Jeżeli tego wsparcia nie uzyskamy, to wtedy wrócimy do planu modernizacji wagonów 105N, czyli budowy tramwajów 405N –dodaje. A to nie jedyne plany taborowe Krakowa. Planujemy modernizację wagonów E6 z Utrechtu –mówi Marek Gancarczyk. Do końca roku do stolicy Małopolski ma trafić sześć tramwajów E6 oraz cztery C6. Ich przebudowa pozwoli na powstanie tramwajów EU8N, które wyjadą na tory w 2015 roku. Docelowo MPK chce zbudować 13 takich jednostek, wykorzystując również wcześniej sprowadzone wagony. Przewoźnik planuje także zakup kolejnych tramwajów, które kursowały wcześniej w Wiedniu i Utrechcie. Budowane przez MPK tramwaje mają zostać wyposażone w klimatyzację, biletomaty czy informację pasażerską. Każdy z nich ma zabrać na swój pokład około 200 pasażerów.
Jedyny krakowski wagon 405N
Docelowo wagony EU8N mają zastąpić na trasach najstarsze krakowskie tramwaje, m.in. stopiątki. Te, które nie zostaną przerobione na czterystapiątki. Jeśli do budowy kolejnych takich jednostek dojdzie. Przypomnijmy, że przewoźnik posiada aktualnie jeden taki wagon, zbudowany przez wrocławski Protram. Kolejne mogłyby powstawać już w Krakowie. Do budowy tego jednego z najdłuższych wagonów w Polsce wykorzystano trzy stopiątki. Tramwaj ma 40,5m długości i może przewozić około 300 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących. Niska podłoga stanowi 25% całej powierzchni pasażerskiej. Jest przystosowany, co oczywiste, do poruszania się po torach o rozstawie 1435 mm i wyposażony w pulpit manewrowy umiejscowiony z tyłu wagonu, a także w system informacji wizualnej i fonicznej. Stanowisko pracy motorniczego jest wygrodzone od przedziału pasażerskiego, częściowo przeszklone. Łącznie wagon ma 7 drzwi, odskokowo-przesuwnych. Posiada klimatyzację. Na dachu pojazdu znajdują się 2 pantografy. Pojazd porusza się aż na 24 kołach.
Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu MPK Kraków odebrało ostatni z 24 zamówionych Bombardierów NGT8. Łącznie przewoźnik eksploatuje 74 tramwaje, dostarczone przez kanadyjskiego producenta, z czego pozostała pięćdziesiątka to NGT6. Tramwajowy tabor MPK uzupełniają wspomniane wcześniej wagonu 105Na, EU8N i 405N-Kr, jak również E1, N8S czy GT8S.