Moskwa wycofuje z ruchu wszystkie tramwaje PESA Fokstrot!
4 grudnia 2023 roku na moskiewskie torowiska nie wyjechał żaden z tramwajów 71-414 PESA Foxtrot.
Zamiast polskich tramwajów na trasy wyjechały wagony rosyjskiej produkcji, budowane przez Newskie Zakłady Transportu Elektrycznego w St. Petersburgu.
Sankcje i brak części zamiennych
W wydziale tramwajowym Państwowego Przedsiębiorstwa Unitarnego „Metro Moskiewskie” (jest to operator tramwajów w Moskwie) nie padły żadne oficjalne oświadczenia w sprawie wycofania wagonów PESA Fokstrot z obsługi tras tramwajowych.
Nieoficjalnie mówi się jednak, że Moskwa ma problemy wynikające z zaatakowania Ukrainy. Ostatnio wagony 71-414 kursowały na trasach linii 10, 15 i 21. W listopadzie na trasy wyjeżdżały 23 z 70 zakupionych wagonów. Z każdym dniem liczba tramwajów na liniach malała. Przyczyną wycofania ich z ruchu są częste awarie i brak możliwości serwisowania polskich tramwajów ze względu na sankcje, a co za tym idzie także brak części zamiennych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z pomocą nie chcą przyjść zakłady Uralwagonzavod. W tramwajach serii 71-414 kursujących w Moskwie oprócz logo PESA widniało także logo właśnie Uralvagonzavod. Jedynym przedsiębiorstwem koncernu Uralwagonzawod, które produkowało tramwaje, był Jekaterynburski Uraltransmash. Tramwaje dla Moskwy nie były jednak produkowane w zakładzie w Jekaterynburgu.
Fokstrot to pojazd niskopodłogowy, o długości 26 metrów. Pomieści 190 osób (w tym 60 na miejscach siedzących). Prędkość konstrukcyjna wynosi 75 km/h. Pojazdy są przystosowane do eksploatacji w temperaturze od -40 do +40 ºC. O bezpieczeństwo podróżnych zadba centralny komputer pokładowy PESA nadzorujący pracę ponad 20 systemów zainstalowanych na pokładzie „Fokstrota”. Tramwaj będzie ponadto wyposażony w pełną klimatyzację gwarantującą komfort cieplny w klimacie kontynentalnym, w którym znajduje się Moskwa.
O ironio, wagony Fokstrot, produkowane przez PESĘ, kursują nie tylko w Moskwie, ale także w Kijowie.