Moskwa: Spadek przewozów i rozbudowa metra
Jak oznajmił naczelnik moskiewskiego metra Dimitrij Gajew (ДмитрийГаев)w porannej audycji radia moskiewskiego i w wywiadzie udzielonym gazecie Izwiestia (Известия), mimo światowego kryzysu gospodarczego, rozbudowa moskiewskiego metra odbywać się będzie według zaplanowanego harmonogramu. Ogólna wartość związanych z tym inwestycji do 2015 roku wyniesie 379 mld rubli.
Pod koniec tego roku dokona się otwarcia pięciu nowych stacji: Mjakinino (Мякинино), Wołokamskaja (Волоколамская), Mitino (Митино), Marina Roszcza (МарьинаРоща) oraz Dostojewskaja (Достоевская) a także 9,5 km nowej trasy. Aktywnie budowane są stacje Nowokostino (Новокосино), Borisowo (Борисово), Szipiłowskaja (Шипиловская), oraz Zjablikowo (Зябликово), które oddane zostaną do użytku w latach 2010-2011. Ogółem do 2015 r. planuje się zbudowanie 65-69 km nowych linii.
W interesie bezkolizyjnego rozwiązania zadań na polu inwestycji metra w Moskwie, planowane jest pogłębienie partnerstwa państwowo – prywatnego –podkreślił Gajew. Właśnie na takiej płaszczyźnie budowana jest stacja Mjakinino (Мякинино). Nowa linia budowana jest z funduszy budżetowych, a stację buduje prywatny inwestor. Rozpatrywana jest możliwość przedłużenia linii od stacji Park Pobiedy (ПаркПобеды) na tereny Zachodniego okręgu, gdzie planowana jest budowa olbrzymiego osiedla mieszkaniowego. Jest rzeczą niewykluczoną, że budowa stacji na tej linii odbędzie się z prywatnego kapitału.
Szef moskiewskiego metra Dmitrij Gajew nie ukrywał także, że w minionych trzech miesiącach o 200 tys. osób spadła dzienna ilość osób przewiezionych metrem! Oznacza to jedno: tylu ludzi opuściło Moskwę. Jego zdaniem jest to jednak tymczasowa sytuacja, bowiem prędzej czy później ludzie ci powrócą. Również i w tym interesie należy rozwijać sieć moskiewskiego metra –zakończył Gajew.