Monografia Krakowskie Tramwaje
infotram
29.06.2010 12:34
Monografia Krakowskie Tramwaje
Właśnie ukazała się nowa monografia o komunikacji miejskiej „Krakowskie Tramwaje”, autorstwa Jacka Kołodzieja, pierwsza na temat miejskiej komunikacji szynowej w Krakowie.
Początki komunikacji miejskiej w Krakowie sięgają lat 60-tych XIX wieku. Pierwszymi pojazdami przewożącymi pasażerów na ustalonych trasach i według obowiązującego rozkładu jazdy były omnibusy konne. Należące do prywatnych właścicieli obsługiwały stałą jedną linię prowadzącą od Mostu Podgórskiego, przez Rynek Główny do dworca kolejowego. Pod koniec XIX wieku, wraz z rozwojem przemysłu wprowadzono tramwaj konny uruchomiony przez belgijską firmę na identycznej trasie jak omnibusy. Pierwsza linia tramwajowa oddana została do eksploatacji 25.10.1882 roku. Poprowadzenie linii tramwajowej przez Bramę Floriańską będącą pamiątką średniowiecznych murów otaczających Kraków spowodowało, że zastosowano nietypową w Europie szerokość toru wynoszącą 900 mm. Tramwaje elektryczne oddano do użytku 16.03.1901 roku. Rok później uruchomiono trzy kolejne linie. Szybki rozwój terytorialny Krakowa spowodował wykupienie przez gminę dotychczasowej firmy komunikacyjnej i podjęcie decyzji o budowie nowej sieci tramwajów, tak zwanych normalnotorowych, o szerokości toru wynoszącej 1435 mm. Pierwszą linię o nowym rozstawie toru oddano do użytku 20.01.1913 roku.
Pod koniec trzeciej dekady XX wieku podjęto prace w zakresie budowy zarówno torowisk jak i nowej zajezdni tramwajowej, które ukończono już podczas trwającej wojennej okupacji. Mimo iż zniszczenia wojenne ominęły Kraków to zburzone zostały mosty na Wiśle. Do końca 1947 odbudowano i uruchomiono wszystkie trasy tramwajowe sprzed 1940 roku oraz rozpoczęto zaplanowane przed wojną inwestycje torowe.
W 1949 roku rozpoczęto budowę pod Krakowem kombinatu metalurgicznego i socjalistycznego miasta, któremu nadano nazwę Nowa Huta. Od początku lat 50. wszelkie inwestycje tramwajowe były prowadzone w celu stworzenia dogodnego połączenia komunikacyjnego dla tysięcy robotników budujących Nową Hutę, dowożonych z Krakowa i jego przedmieść. Pierwsze połączenie tramwajowe Nowej Huty z Krakowem nastąpiło 7.11.1952 roku. Przez najbliższe lata nowe linie czy układy torowe powstawały wyłącznie na terenie Nowej Huty, która stała się kolejną dzielnicą Krakowa. Po czterdziestu latach eksploatacji dwóch sieci tramwajowych o szerokości 900 i 1435 mm w 1953 roku tramwaje wąskotorowe zniknęły z ulic Krakowa.
W latach siedemdziesiątych powstało wiele linii łączących duże osiedla mieszkaniowe z centrum miasta i Nową Hutą. Rozwiązaniem, stworzonym dzięki zachodzącym pod koniec lat 80. przemianom gospodarczym Polski, był zakup używanych tramwajów w Norymberdze. W ślady Krakowa poszły później także inne polskie miasta sprowadzając tramwaje z miast zachodniej Europy. Razem z gminą Kraków, po wielu latach przerwy, doprowadzono do budowy nowych linii tramwajowych w tym tunelu tramwajowego pod dworcem kolejowym oraz zakupiono 50 nowoczesnych tramwajów nie rezygnując z eksploatacji wagonów używanych. Mimo ogromnego wzrostu liczby samochodów osobowych spadek ilości pasażerów okazał się jednym z najmniejszych w Polsce.
W opracowaniu udało się zebrać ilustracje dotyczące wszystkich wagonów, jakie kiedykolwiek eksploatowane były w Krakowie. Krótki opis każdego typu przybliża jego historię eksploatacji. Opis dawnych zajezdni tramwajowych uzupełnia historię krakowskich wagonów. Opracowanie zawiera także pierwszy dotychczas nigdzie niepublikowany i niezwykle dokładny spis stałych linii tramwajowych, uwzględniający zmiany poszczególnych tras, a także nazw ulic. W miarę możliwości spis został uzupełniony danymi dotyczącymi długości poszczególnych linii oraz ilością użytego taboru. Trzeba przyznać, że ten bogato ilustrowany album znacząco uzupełni wiedzę o krakowskich tramwajach i będzie stanowił atrakcyjną publikację dla pasjonatów komunikacji miejskiej.
Mająca 296 stron i ok. 500 ilustracji książka została wydana przez Wydawnictwo Eurosprinter.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022