Moderusy Beta w 2011 roku
infotram
18.01.2012 15:42
Moderusy Beta w 2011 roku
Do końca 2011 roku na polskich torowiskach pojawiło się łącznie 50 Moderusów Beta. To dobry moment, aby przedstawić krótkie podsumowanie. Modertrans przekazał dwóm polskim przewoźnikom wspomniane wyżej pojazdy w trzech wersjach. Najwięcej wagonów, bo 41, do końca grudnia 2011 roku odebrał ZKM Gdańsk –poinformowała nas Elżbieta Goźdź z Modertransu. Wszystkie przekazane tramwaje to Moderusy Beta MF 01, czyli wagony N8C po gruntownej modernizacji. Przypomnijmy, iż łącznie przewoźnik zakupił 46 takich pojazdów z Dortmundu. Moderusy Beta MF 01 to pojazdy szynowe, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych. Niska podłoga w środkowym członie umożliwia szybszą wymianę pasażerów na przystankach, gdyż po modernizacji, pojazd ma więcej o jedne dwuskrzydłowe, odkładane na zewnątrz drzwi z każdej strony. Człon środkowy zaprojektowany i zbudowany został od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby. Tramwaj „naszpikowany”jest najnowszą elektroniką pokładową: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne, zapowiedzi głosowe), monitoring wewnętrzny (zamontowano również kamerę obserwującą motorniczego), monitoring zewnętrzny, elektroniczny system łączności (radiotelefon i odbiornik GPS) czy klimatyzator kabiny motorniczego. Wagony N8C zakupione przez ZKM zostały wyprodukowane w latach 1978-1986 i przebudowane od 2009 do 2011 roku. Modernizacja ostatnich pięciu tramwajów trwa nadal i dobiega końca –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. Wkrótce zostaną one przekazane przewoźnikowi.
Dane techniczne wagonów Moderus Beta MF 01
Liczba członów
|
3
|
Długość
|
26648 mm
|
Szerokość
|
2330 mm
|
Wysokość
|
3650 mm
|
Masa
|
35750 kg
|
Liczba miejsc siedzących
|
54
|
Liczba miejsc stojących
|
172
|
V max
|
70 km/h
|
8 Moderusów Beta MF 02 AC trafiło w 2012 roku do MPK Poznań. Są to jednoprzestrzenne i trójczłonowe pojazdy. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny, wydajniejszy niż ten znany ze starszych wagonów, układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów będzie zdecydowanie sprawniejsza. Nowa Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Wnętrze tramwaju jest przestrzenne, jasne i nowocześnie zaaranżowane. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia, także siedzenia uchylne, w układzie 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Nowa Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu. Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w przemyśle lotniczym czarna skrzynka jest koloru czerwonego. Bezpieczeństwo zapewni także system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu. Pojazd naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie ekran dotykowy, a tramwaj, jak już wspomniano, będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne, ż punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
Dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC
Długość
|
28250 m
|
Szerokość
|
2350 mm
|
Wysokość
|
3350 mm
|
Liczba miejsc
|
207
|
Liczba miejsc siedzących
|
30+9
|
V max
|
70 km/h
|
Niska podłoga
|
25%
|
I wreszcie na koniec rodzynek. W 2011 roku Modertrans wykonał modernizację jednego tramwaju RT6N1. Była to naprawa główna –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. W wagonie wykonano wymianę układu napędowego, hamulcowego i informacji pasażerskiej. Nowy jest pulpit motorniczego oraz klimatyzacja kabiny. Zmianie uległ również design lamp czołowych i tylnych. Wagon oznaczono symbolem Moderus Beta MF 06 AC.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022