Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Moderus Beta MF 02 AC dla MPK Poznań

infotram
17.05.2011 08:49
17 maja pasażerów zaczął wozić nowy nabytek MPK Poznań – tramwaj Moderus Beta MF 02 AC. W dniu 28 kwietnia uzyskał on świadectwo homologacji, co oznacza to, że wagony produkowane przez Modertrans Poznań spełniają wszystkie przepisy obowiązujące w Polsce. . Wystawione przez Ministra Infrastruktury świadectwo pozwala jednocześnie na eksploatację tramwaju z pasażerami. Aby bezpiecznie kursować liniowo 11 maja motorniczowie oraz instruktorzy jazdy MPK Poznań Sp. z o.o. przeszli szkolenie z zakresu budowy i obsługi tramwaju. Poznali nowy model tramwaju zarówno w teorii oraz na schematach, jak i w praktyce –za sterem.
Moderus Beta MF 02 AC (foto: Modertrans)Moderus Beta MF 02 AC (foto: Modertrans)Moderus Beta MF 02 AC - pulpit (foto: MPK Poznań)Moderus Beta MF 02 AC (foto: Modertrans)
Moderus Beta MF 02 AC to jednoprzestrzenny i trójczłonowy pojazd. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny, wydajniejszy niż ten znany ze starszych wagonów, układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów będzie zdecydowanie sprawniejsza. Nowa Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Wnętrze tramwaju jest przestrzenne, jasne i nowocześnie zaaranżowane. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia, także siedzenia uchylne, w układzie 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Nowa Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu. Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w przemyśle lotniczym czarna skrzynka jest koloru czerwonego. Bezpieczeństwo zapewni także system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu. Pojazd naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie się ekran dotykowy, a tramwaj, jak już wspomniano, będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne, ż punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
Moderus Beta MF 02 AC - wnętrze (foto: MPK Poznań)Moderus Beta MF 02 AC - wnętrze (foto: MPK Poznań)Moderus Beta MF 02 AC - wnętrze, człon niskopodłogowy (foto: MPK Poznań)Moderus Beta MF 02 AC - wnętrze (foto: MPK Poznań)
W tym roku do MPK Poznań Modertrans dostarczonych zostanie przynajmniej 7 tramwajów Moderus Beta MF 02 AC. W kolejnych latach można spodziewać się jeszcze 17 wagonów tego typu.
Dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC
Długość
28250 m
Szerokość
2350 mm
Wysokość
3350 mm
Liczba miejsc
207
Liczba miejsc siedzących
30+9
V max
70 km/h
Niska podłoga
25%