Moderus Beta MF 02 AC dla MPK Poznań
infotram
17.05.2011 08:49
Moderus Beta MF 02 AC dla MPK Poznań
17 maja pasażerów zaczął wozić nowy nabytek MPK Poznań – tramwaj Moderus Beta MF 02 AC. W dniu 28 kwietnia uzyskał on świadectwo homologacji, co oznacza to, że wagony produkowane przez Modertrans Poznań spełniają wszystkie przepisy obowiązujące w Polsce. . Wystawione przez Ministra Infrastruktury świadectwo pozwala jednocześnie na eksploatację tramwaju z pasażerami. Aby bezpiecznie kursować liniowo 11 maja motorniczowie oraz instruktorzy jazdy MPK Poznań Sp. z o.o. przeszli szkolenie z zakresu budowy i obsługi tramwaju. Poznali nowy model tramwaju zarówno w teorii oraz na schematach, jak i w praktyce –za sterem.
Moderus Beta MF 02 AC to jednoprzestrzenny i trójczłonowy pojazd. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny, wydajniejszy niż ten znany ze starszych wagonów, układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów będzie zdecydowanie sprawniejsza. Nowa Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Wnętrze tramwaju jest przestrzenne, jasne i nowocześnie zaaranżowane. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia, także siedzenia uchylne, w układzie 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Nowa Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu. Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w przemyśle lotniczym czarna skrzynka jest koloru czerwonego. Bezpieczeństwo zapewni także system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu. Pojazd naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie się ekran dotykowy, a tramwaj, jak już wspomniano, będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne, ż punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
W tym roku do MPK Poznań Modertrans dostarczonych zostanie przynajmniej 7 tramwajów Moderus Beta MF 02 AC. W kolejnych latach można spodziewać się jeszcze 17 wagonów tego typu.
Dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC
Długość
|
28250 m
|
Szerokość
|
2350 mm
|
Wysokość
|
3350 mm
|
Liczba miejsc
|
207
|
Liczba miejsc siedzących
|
30+9
|
V max
|
70 km/h
|
Niska podłoga
|
25%
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022