Modertrans zmodernizuje 45 stopiątek Tramwajów Śląskich
Tramwaje Śląskie wybrały ofertę poznańskiego Modertransu w przetargu na modernizację 45 sztuk taboru typu 105Na. Zadanie to będzie realizowane w ramach realizacji porojektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W przetargu startowało trzech oferentów. Modertrans złożył ofertę łącznie z MPK Łódź. Jej wartość to 54 796 500,00 PLN łącznie z VAT.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie do modernizacji zostanie przeznaczonych 45 wagonów typu 105Na. W ramach ww. liczby w toku przeprowadzanej modernizacji należy uzyskać 40 wagonów silnikowych sterujących z możliwością połączenia w zespoły tramwajowe dwuwagonowe, tj.:
– 23 wagonów z wyprowadzeniem elementów sterowania ukrotnionego z tyłu wagonu,
– 17 wagonów z wyprowadzeniem elementów sterowania ukrotnionego z przodu wagonu,
oraz 5 wagonów doczepnych czynnych (bez kabiny) z wyprowadzeniem elementów sterowania ukrotnionego z przodu wagonu. Do modernizacji zostaną przeznaczone wagony z poszczególnych jednostek organizacyjnych:
Rejonu nr 1 w Będzinie –w ilości 7 sztuk,
Rejonu nr 2 w Katowicach –w ilości 22 sztuk,
Rejonu nr 3 w Bytomiu –w ilości 14 sztuk,
Rejonu nr 4 w Gliwicach –w ilości 2 sztuk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakres modernizacji został szczegółowo określony w załączniku do SIWZ. Pokrótce warto jednak nakreślić zakres prac, jakie mają zostać wykonane. Wprowadzona zostanie nowa, wydzielona konstrukcja ściany przedniej i tylnej z tworzywa (laminatu) z zastosowaniem szyb giętych i osłony sprzęgu, wyposażona w elementy pochłaniające energię powstałą przy zderzeniu zwiększając bezpieczeństwo motorniczego podczas zdarzeń komunikacyjnych. Wymienione zostanie poszycie ścian zewnętrznych oraz lusterka zewnętrzne (prawe i lewe), które mają być nowe i podgrzewane. Nowe będą także okna –wymienione zostaną zarówno ramy, jak i szyby (czołowe i boczne). Drzwi, również nowe, wykonane powinny być z tworzywa sztucznego. Wymianie podlegać będzie również poszycie dachu oraz wywietrzniki. Nowe będą odbieraki prądu – jednoramienne typu OTK-2. Kabina motorniczego zostanie wyposażona w klimatyzację. Wnętrze wagonu ma być wyłożone płytami laminowanymi. Wygrodzenie stanowiska motorniczego –częściowo przeszklone. W nowych drzwiach do kabiny zastosowane ma być rozwiązanie umożliwiające sprzedaż biletów. Nowe będą również: fotel motorniczego, pulpit sterowniczy (z diodami LED), rolety, lusterko wsteczne czy elementy ciągów wentylacyjnych. Wymienione zostaną także fotele pasażerskie, na twarde, tapicerowane. Zmodernizowana i częściowo wymieniona zostanie także część elektryczna wagonów.
a) ściany boczne do wysokości dolnej krawędzi okien – kolor czerwony, powyżej kolor kość słoniowa
b) ściany czołowe –kolorystyka do uzgodnienia,
c) dach, odbierak prądu –kolor szary,
d) wózki –kolor czarny,
e) zgarniacz, sprzęg, ślizgacz sprzęgu, deski ochronne –kolor czarny.
Każdy z modernizowanych tramwajów zostanie wyposażony również w piasecznicę, uruchamianie której powinno odbywać się automatycznie po wykryciu poślizgu kół zarówno przy rozruchu wagonu jak i jego hamowaniu oraz na żądanie motorniczego. Zbiorniki piasku muszą znajdować się pod siedzeniami pasażerskimi i posiadać gabaryty maksymalnie wykorzystujące tą przestrzeń. Napełnianie zbiorników musi się odbywać poprzez otwór wsypowy na ścianach bocznych tramwaju oraz z wnętrza wagonu poprzez górną pokrywę zbiornika po podniesieniu siedziska fotela pasażerskiego. Zbiorniki muszą posiadać wziernik umożliwiający kontrolę poziomu piasku. Każdy zbiornik piasecznicy zostanie wyposażony we własny napęd zasilany napięciem pokładowym (24V lub 40V). Układ musi posiadać ogrzewanie automatycznie przeciwdziałające zawilgoceniu i zamarzaniu piasku. Elementy składowe systemu muszą być odporne na korozję i wykonane z blachy nierdzewnej bądź ocynkowane. Tramwaj musi być wyposażony w system mobilnego monitoringu wizyjnego w oparciu o nowoczesne rozwiązania techniczne w technologii cyfrowej. W każdym z wagonów zostanie również zastosowany asynchroniczny napęd prądu przemiennego oraz przetwornicę statyczną. Będą również „czarne skrzynki”, w których znajdą się dane wybranych parametrów ruchowych i technicznych wagonu uzyskanych z instalacji i odpowiednich czujników pomiarowych.