Modertrans wygrywa przetarg Tramwajów Śląskich, Cegielski wykluczony

infotram
16.07.2014 13:39
Tramwaje Śląskie wybierają ofertę Modertransu w przetargu na dostawę 12 częściowo niskopodłogowych wagonów. Oferta FPS Cegielski została odrzucona, zaś producent wykluczony z przetargu z uwagi na brak udokumentowanego doświadczenia w budowie niskopodłogowych tramwajów, mimo, iż złożył ofertę tańszą, bo o wartości 41.788.000 zł netto.
 W uzasadnieniu czytamy, iż Modertrans spełnia warunki udziału w postępowaniu, oferta nie podlega odrzuceniu, jest zgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, spełnia wymagania zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i w oparciu o przyjęte kryterium oceny ofert (cena 90%, największy udział niskiej podłogi 10%) zawiera najniższą cenę brutto 58.302.000,00 złotych oraz uzyskała najwyższą liczbę punktów, tj. 100 pkt. spośród złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu.
Jak wspomnieliśmy na wstępie oferta Cegielskiego została odrzucona, producent zaś został wykluczony z postępowania. Dlaczego? Zamawiający w pkt. 2.5 opisu przedmiotu zamówienia zażądał spełnienia przez oferowany wagon wymogów skrajni budowli zdefiniowanych w normie PN-K-92009. Analiza informacji zawartych w tabelarycznym zestawieniu parametrów technicznych wykazała, że najniższy punkt tramwaju nad główką szyny, przy maksymalnym obciążeniu, zużyciu obręczy kół i uwzględnieniu ugięć dynamicznych zawieszenia wynosi 18 mm. Przytoczona powyżej Polska Norma natomiast określa, iż minimalna dopuszczalna wartość wynosi 30 mm. W związku z tym zaoferowany przez FPS wagon tramwajowy nie spełnia wymagań określonych przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Oferta ww. Wykonawcy została odrzucona z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy –zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3.
Prawdopodobnie Modertrans dostarczy 12 wagonów TŚ
Wykluczenie Cegielskiego natomiast zostało uzasadnione w sposób następujący:
Zamawiający, kierując się założeniem, że wiedza i doświadczenie wykonawcy objawia się w jego umiejętności wykonania świadczenia, które jest przedmiotem zamówienia i jego specyfiką – na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w tym zakresie wskazał, że warunek zostanie uznany za spełniony, gdy wykonawca wykaże się realizacją „dostawy min. 3 sztuk nowych wagonów tramwajowych częściowo lub całkowicie niskopodłogowych z napędem energoelektrycznym prądu przemiennego. Przez niską podłogę zamawiający rozumie podłogę o wysokości maks. 370 mm nad poziomem główki szyny (pgs)”. Wykonawca nie przedstawił dokumentów potwierdzających należyte wykonanie dostaw trzech nowych wagonów tramwajowych.
Z przedstawionych dokumentów jednoznacznie nie wynika, że odbiorcy dostaw otrzymali wagony od wykonawcy „Dom Handlowy UKWZ-Ukraina”(tj. wykonawcy oddającego do dyspozycji „H.Cegielskiemu-Fabryce Pojazdów Szynowych”swój potencjał w zakresie wiedzy i doświadczenia) tj. byli odbiorcami nowych dopuszczonych do użytkowania wagonów. Zamawiający, pismem z dnia 08 lipca 2014 roku oraz z dnia 11 lipca 2014 roku wezwał wykonawcę do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie przez wykonawcę warunków określonych w SIWZ. W wyznaczonym przez zamawiającego terminie uzupełnienia dokumentów do dnia 14 lipca 2014 roku wykonawca nie uzupełnił dokumentów potwierdzających spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, co stanowiło podstawę do wykluczenia wykonawcy z przedmiotowego postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy –z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców, którzy nie wykazali spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Wszystko zatem wskazuje, że Tramwaje Śląskie będą trzecim, po MPK Poznań i Tramwajach Szczecińskich, przewoźnikiem, który będzie eksploatował Moderusy Beta. Czy będzie odwołanie Cegielskiego? Zobaczymy. Jeśli nie przewoźnik będzie mógł podpisać umowę z wybranym wykonawcą.