Modertrans – nowy gracz na rynku taboru tramwajowego
Wszystko wskazuje na fakt, że najgorsze lata przemysł tramwajowy w Polsce ma już za sobą. Po bardzo niskich zamówieniach w latach ubiegłych rok 2007 stanowił prawdziwy przełom w dostawach. Również na 2008 rok zapowiadane są liczne przetargi. Rośnie także liczba producentów nowego taboru. Jednym z takich przykładów jest właśnie Modertrans.
Firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. została założona w 2005 roku, jednak tradycja zakładów wywodzi się z 1880 roku, kiedy to w Poznaniu utworzono pierwszą linię tramwaju konnego wraz z pierwszą zajezdnią i zakładem naprawczym. Kolejną ważną datą jest utworzenie w 1988 roku w strukturach MPK Poznań Zakładu Napraw Autobusów. 10 lat później powstał Zakładu Napraw Autobusów Sp. z o.o. w Biskupicach, który prowadził wiele napraw głównych autobusów nie tylko z MPK Poznań. Najważniejszą dla spółki datą było utworzenie w dniu 31.12.2005 roku Modertrans Poznań Sp. z o.o. jako spółki córki MPK Poznań. Wraz z tym krokiem rozszerzył się zakres działalności przedsiębiorstwa o modernizacje tramwajów, głównie dla MPK Poznań. W dniu 15.09.2006 oddano do użytki MPK Poznań dwa zmodernizowane wagony tramwajowe określane obecnie jako MODERUS ALFA HF 02 DK. Tramwaje te stanowią bardzo ciekawą hybrydę pojazdu dwukierunkowego, jednostronnego. Wagony te muszą kursować zawsze w składzie, gdzie pierwszy wagon ma typowe dla serii 105Na ustawienie drzwi i kabiny, natomiast drugi wagon w składzie ma kabinę na końcu składu. W efekcie tramwaj ten pozwala na eksploatację jako wahadłowy na jednotorowym odcinku trasy.
Niestety brak drzwi z drugiej strony uniemożliwia eksploatację drugiego wagonu solo jak również nie pozwala na eksploatację pojazdu jako typowo dwukierunkowego dwustronnego (brak możliwości obsługi przystanków po prawej stronie jadąc do tyłu). W 2006 roku firma zrealizowała również dostawę 22 zmodernizowanych wagonów 105N do typu MODERUS ALFA HF 01. Również tutaj odbiorcą był MPK Poznań. Oba typy pojazdów dostarczone zostały z tradycyjnym stylem czoła wagonu, choć wymianie uległa większość komponentów. W dniu 19.03.2007 zostało wdrożone nowe logo firmy, natomiast 03.07.2007 uzyskano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji dla nowego wózka MT-01H. Lipiec oznaczał również dostawę wagonu wieżowego dla MPK Poznań oraz pierwszego wagonu szkoleniowego MODERUS ALFA HF 03L dla tego samego odbiorcy. Drugi wagon dostarczono miesiąc później. W dniu 10.10.2007 MPK Poznań odebrało wagony 105N 193/194 odbudowane jako historyczne. W grudniu 2007 roku dostarczono również dwa tramwaje MODERUS ALFA HF05 przeznaczone dla Tramwajów Śląskich S.A. Pojazdy te jako pierwsze otrzymały ścianę czołową i tylnią z nową stylistyką. Natomiast w styczniu 2008 roku rozpoczęto końcową fazę produkcji 4 tramwajów MODERUS ALFA HF 04 AC dla MPK Poznań Sp. z o.o.
Obecna oferta
Na chwilę obecną Modertrans zajmuje się remontami i modernizacją tak autobusów jak i tramwajów. Jednak dla celów niniejszego artykułu zostanie pominięta część autobusowa. Modertrans podobnie jak inne zakłady remontowe wywodzące się z poszczególnych przewoźników stara się stale rozszerzać zakres swojej produkcji. Dzięki dużemu doświadczeniu zakłady takie oferują naprawy główne, powypadkowe oraz coraz popularniejsze modernizacje. Przy czym zakres modernizacji jest różny i zależy całkowicie od odbiorcy. Mogą to być zarówno podstawowe wymiany przetwornic dynamicznych na statyczne, jak również wymiana całego układu zasilania z pozostawieniem silników prądu stałego lub montażem silników prądu przemiennego. Naprawiane typy tramwajów to w zasadzie spis wszystkich używanych w Polsce. Składają się na nie tramwaje polskiej konstrukcji jak: N, 102N, 105N, 805N jak również produkty zachodnie: GT6, GT8, 1G, 2G, 3G czy najnowsze Combino. Modertrans naprawia również pojazdy specjalistyczne, czyli wagony gospodarcze, torowo-sieciowe, wagoniki kolejki dziecięcej oraz lokomotywy parowe.
Specyficzną część zamówień stanowią naprawy powypadkowe. Wymagają one dużej wiedzy w celu właściwego zdiagnozowania uszkodzeń oraz odnośnie konstrukcji wagonu aby naprawiony pojazd odpowiadał wymogom bezpieczeństwa. Modertrans oferuje również produkcję, regenerację i dostawy części zamiennych do aparatury elektrycznej jak i komponentów mechanicznych do naprawianych tramwajów. Zakład podejmuje się również jednostkowej regeneracji (produkcji) nietypowych części i podzespołów do pojazdów szynowych lub doboru zamienników dla części wycofanych z produkcji. Bardzo ciekawą ofertą jest wsparcie techniczne w rozwiązywaniu napraw nietypowych pojazdów szynowych. Oferta ta obejmuje: doradztwo techniczne, projektowanie nowych rozwiązań, modernizację konstrukcji, wdrożenie nowych produktów czy badania eksploatacyjne. Jednak największym zainteresowaniem cieszy się modernizacja pojazdów.
Wózek napędowy MT-01H
Modertrans opracował nowy typ wózka tramwajowego MT-01H. Wózek ten może być wykonany dla standardowego rozstawu szyn 1435mm oraz metrowego 1000mm. W dniu 03.07.2007 zostało wydane świadectwo dopuszczające do eksploatacji ten wózek. Natomiast cztery miesiące później 16 nowych wózków zostało dostarczonych do RiMT Protram z Wrocławia. Wózki te zostały zabudowane w tramwajach 205Wr AS, które zostały wyprodukowane dla MPK Wrocław. Generalnie wózek MT-01H jest przeznaczony dla tramwajów z rodziny 105N i pochodnych. Konstrukcja ta została nagrodzona podczas Trako 2007 w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego na najciekawszy wyrób i innowacje techniczną stosowaną w kolejnictwie.
Wózek MT-01H podstawowe dane techniczne
Wózek przeznaczony do
|
Tramwaju 105N/805N
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Masa wózka
|
3800 kg
|
Szerokość toru
|
1435 mm/1000 mm
|
Rozstaw osi zestawów kołowych
|
1900 mm
|
Średnica kół:
nowe/zużyte |
654/605 mm
|
Usprężynowanie 1-go stopnia
|
Sprężyna daszkowa typu MEGI
|
Usprężynowanie 2-go stopnia
|
Sprężyny gumowo-metalowe 2 tłumiki hydrauliczne
|
Silniki
|
DC LTa 220 41 kW
AC SDTa 220 L4-1 50kW |
Moderus Alfa.
Na chwilę obecną Modertrans oferuje w głównej mierze tramwaje określane jako Moderus Alfa. Modertrans wymienia gamę swoich produktów, gdzie znajdujemy wiele odmian tego pojazdu. Moderus Alfa HF01 posiada tradycyjny przód, HF02 DK to wymieniane wcześniej pojazdy dwukierunkowe, HF03 L to tramwaje nauki jazdy, HF04 AC to produkowane obecnie tramwaje dla MPK Poznań z impulsowym układem rozruchu i silnikami prądu przemiennego, HF05 to pojazdy zmodernizowane dla Tramwajów Śląskich. Tramwaje tego typu jako pierwsze otrzymały nowe ściany czołową i końcową, choć pozostała część modernizacji jest raczej symboliczna (efekt zamówienia). W ofercie znajdują się również HF06 AC DK będący dwukierunkową wersją HF04 AC. Przy czym producent nie precyzuje czy w tym wariancie będzie to pojazd dwustronny, czy nadal jednostronny. Producent wymienia również model HF07 jednak bez sprecyzowania czym będzie się różnił od pozostałych. Na chwilę obecną wszystkie tramwaje Moderus Alfa powstają w drodze kompleksowej modernizacji starych pojazdów generacji 105N. Jednak producent zapewnia, że może dostarczyć również całkowicie nowe pojazdy. W najbliższym czasie na ulice poznania ma wyjechać model HF04 AC, który oprócz zastosowania impulsowego układu rozruchu ma się różnić od modelu HF05 również zastosowaniem nowych drzwi wejściowych. Jego wygląd ma bardziej odpowiadać wizualizacjom.
Moderus Alfa podstawowe dane techniczne
Długość
|
13500mm
|
Szerokość
|
2350 mm
|
Wysokość
|
3350mm
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Masa wagonu
|
16500 kg
|
Szerokość toru
|
1435 mm/1000 mm
|
Napięcie zasilające
|
600V
|
Silniki
|
DC LTa 220 41 kW
AC SDTa 220 L4-1 50kW |
Dostępne napędy
|
Prądu przemiennego;
Tradycyjny-rozrusznikowy; Chopperowy; |
Miejsca siedzące
|
16 – 20
|
Miejsca stojące (0,2m²/osobę)
|
77
|
Łączna ilość miejsc
|
97
|
Moderus Gamma
Modertrans pracuje również nad całkowicie nowym modelem tramwaju określanego mianem Moderus Gamma. Tramwaj ten ma być 100% niskopodłogowy o konstrukcji wieloczłonowej z pięcioma członami. Układem drzwi pojazd ten przypomina tramwaje Combino Siemensa. Podłoga we wnętrzu będzie się znajdować na wysokości 350 mm nad główką szyny, natomiast w wejściu zostanie obniżona do 300mm. W planach jest oddane prototypu do użytku na przełomie roku 2008 i 2009. Ponieważ tramwaj jest w fazie konstrukcji, więc na więcej szczegółów musimy poczekać do czasu wyjechania prototypu.
Moderus Gamma podstawowe dane techniczne
Długość
|
29500-32500mm
|
Szerokość
|
2400 mm
|
Wysokość
|
3400mm
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
Masa wagonu
|
34000 kg
|
Szerokość toru
|
1435 mm/1000 mm
|
Napięcie zasilające
|
600V
|
Dostępne napędy
|
Prądu przemiennego
|
Miejsca siedzące
|
57
|
Miejsca stojące (0,2m²/osobę)
|
146
|
Łączna ilość miejsc
|
203
|
Modertrans to kolejny dobry przykład jak wydzielenie czynności modernizacyjnych poza firmę przewozową (choćby w formie spółki córki) wpływa korzystnie na rozwój myśli technicznej. Zakład pozbawiony gwarancji ciągłego portfela zamówień musi dążyć do rozwoju swoich produktów oraz podnoszenia jakości już dostarczanych. Dodatkowo myśląc o przyszłości należy postawić na nowe, nowoczesne produkty. Modertrans przyjął właśnie taką strategię, gdzie obok doskonalenia obecnych produktów i usług, postawił na wdrożenie nowych produktów. Na chwilę obecną działania spółki wydają się iść we właściwym kierunku i pozostaje mieć nadzieję, że projekt Moderus Gamma zostanie doprowadzony do końca. Już obecnie konkurencja na polskim rynku nowych tramwajów jest duża, więc pojawienie się kolejnego konkurenta na pewno wpłynie na spadek cen lub przynajmniej poprawę jakości produkowanych pojazdów.