Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacje torowisk w GOP – cz. 2

infotram
20.03.2014 11:25

W Górnośląskim Okręgu Przemysłowym trwają remonty torowisk związane z realizacją projektu unijnego „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W części drugiej opis stanu modernizacji linii na ul. Armii Krajowej w Chorzowie.

Opis drugi – modernizacja torowiska na ul. Armii Krajowej w Chorzowie
Konstrukcja nowego torowiska na ul. Armii Krajowej była już opisywana w Infotram:
http://infotram.pl/text.php?id=52030

tram768_760

Nowe rozwiązanie projektowe przewiduje szyny w otulinie. Dotychczas dwa tory z szyn rowkowych na drewnianych podkładach były poprowadzone w jezdni i pokryte betonowymi płytami EPT. Zdewastowane torowisko zostanie zastąpione nową konstrukcją z płyt betonowych VRZ o wysokości 0,35 m i długości 2,2 m. Podbudowę stanowić będzie warstwa kruszywa i asfaltu. W korytach szynowych umieszczone będą szyny rowkowe Ri60 ze stali gatunku 900. Pozostałą część koryt zapełni masa tłumiąca.

torowisko_760

Modernizacja weszła już w zaawansowany etap. Na wschodniej części modernizowanego odcinka, pomiędzy ul. Wysockiego a łącznicą do zajezdni na ul. Inwalidzkiej, gotowe są już oba nowe tory. Do ułożenia został asfalt na południowym pasie ulicy. Nowe zwrotnice i łuki na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ul. Inwalidzkiej nie są jeszcze pokryte docelową nawierzchnią. Mimo to kursują już po nich tramwaje. Na dalszym odcinku ul. Armii Krajowej aż do ul. Jasińskiego również są już 2 nowe tory. Przy tej przecznicy tramwaje zmieniają tor i wjeżdżają na stare szyny, które pozostały jeszcze aż do al. Bojowników o Wolność i Demokrację. Północny tor w niektórych miejscach dopiero co został zdemontowany. Bliżej al. Bojowników trwają prace ziemne –po usunięciu starych torów wysypywano już nowy tłuczeń. Maszyny budowlane pracują w sąsiedztwie kursujących liniowo tramwajów, co wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Na dalszym odcinku, za aleją, gotowe są już oba nowe tory, po których kursują już tramwaje.

img_2964_copy_760

Na połowie modernizowanego odcinka tramwaje kursują dwukierunkowo po jednym torze (na wschód od al. Bojowników). Ze względu na długość –1,2 km –i liczbę przystanków –3 –wiązało się to z zakłóceniami w ruchu i stadnym kursowaniem tramwajów – do 15 marca linii 7 i 20, a od tego dnia –tylko linii 7 (co 15 minut). Niektóre kursy linii 7 kończyły na przystanku przy zajezdni, co powodowało dezorientację u pasażerów (motorniczy na tym przystanku informował, iż wszyscy pasażerowie muszą przesiąść się do kolejnego tramwaju).

img_2969_23_760

Również samochody jeżdżą tylko po jednym pasie. Torowisko i modernizowana jezdnia nie są niczym odgrodzone, więc piesi przechodzą w wielu miejscach po placu budowy.

tram680_760

Prace budowlane związane z inwestycją rozpoczęły się w kwietniu 2013 r. Przebudowę torowisk i inwestycje towarzyszące zostaną zrealizowane przez konsorcjum firm NDI z Sopotu oraz Construcctiones y Promociones Balzola Sociadad Anonim z Bilbao. Koszt prac wyniesie blisko 29 mln zł brutto, co przy długości modernizowanej trasy równej 2 km oznacza cenę 14,5 mln zł za 1 km. Termin wykonania zamówienia to 20 miesięcy od podpisania umowy –a więc jesień 2014 r.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}