Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja łódzkiego M8C na finiszu

infotram
04.11.2014 14:00
Największa modernizacja tramwajowa w Polsce przeprowadzana przez pracowników Zakładu Techniki MPK-Łódź dobiega końca. Od wiosny 2014 roku na terenie Zakładu Techniki MPK-Łódź trwają prace nad wykonaniem prototypu modernizowanego tramwaju M8C –jednego z zakupionych w Bielefeld dla łódzkiego przedsiębiorstwa z myślą o czasie remontów. Dwukierunkowe wagony tego typu obsługują remontowane linie, zaś jeden z nich trafił w ręce inżynierów, którzy rozpoczęli prace nad jego gruntowną modernizacją. Efekt ich prac pasażerowie będą mogli zobaczyć już po nowym roku, kiedy zakończą się testy a pojazd przejdzie wszystkie niezbędne badania, uzyska homologację oraz dopuszczenie do ruchu.
Około 60. Pracowników Zakładu Techniki przez blisko pół roku od zera rozpoczęło budowę prototypu dwukierunkowego, posiadającego niskopodłogowy człon tramwaju wyposażonego w najnowocześniejsze rozwiązania, bogatą informację pasażerską i nowoczesny design. Duży zakres modernizacji zakładał również wymianę całej instalacji elektrycznej, montaż nowych drzwi odskokowo uchylnych wyposażonych w fotokomórki, systemu sterowania, wymianę stopni w drzwiach i montaż nowej aparatury technicznej. Tramwaj wyposażony będzie również w wentylację przedziału pasażerskiego, co stanowi nowość w temacie modernizowanych składów.
Wagon został uzupełniony o niskopodłogowy człon ułatwiający korzystanie z pojazdu przez osoby starsze, niepełnosprawne oraz matki z dziećmi –ta część wyposażona jest dodatkowo w specjalną rampę.
Łódzkie wagony po modernizacji (foto: MPK Łódź)Łódzkie wagony po modernizacji (foto: MPK Łódź)Łódzkie wagony po modernizacji (foto: MPK Łódź)Łódzkie wagony po modernizacji (foto: MPK Łódź)Łódzkie wagony po modernizacji (foto: MPK Łódź)
Koszt zakupu, transportu i uruchomienia wagonu wynosił ok. 200 tys zł. Koszt modernizacji to 1,5 mln złotych. Suma kosztów wynosi zatem ok. 1,7 mln złotych –więc o blisko 100 tys. zł mniej, niż remont podwójnego składu wagonów typu 805.
Z uwagi na bardzo szeroki zakres prac pojazd czeka jeszcze na przeprowadzenie testów układu elektrycznego i napędów. Po ich zakończeniu rozpocznie się proces uzyskiwania homologacji oraz dopuszczenia pojazdu do ruchu. Przewoźnik przewiduje, że na łódzkich torach tramwaj pojawi się na początku roku 2015 i poddany zostanie ocenie naszych pasażerów ale również motorniczych i pracowników zaplecza technicznego.
W Zakładzie Techniki MPK Łódź modernizowane są także kolejne wagony tramwajowe –poinformował dzisiaj przewoźnik. Od 1994 roku realizowany jest program remontów wagonów tramwajowych typu 805. To najpopularniejsze tramwaje na łódzkich ulicach. Do roku 2004 remontom kapitalnym poddano 226 wagonów, a od 2005 roku gruntownej modernizacji związanej m.in. ze zmianą designu, wymianą napędu i sterowania oraz odtworzeniu konstrukcji poddano 143 wagony. Modernizacje przedłużają żywotność pojazdów o 15 –20 lat.
Spośród 411 wagonów jeszcze 38 wagonów czeka na remont. Zmodernizowane wagony charakteryzują się bardzo nowoczesnym wyglądem –z zewnątrz można je poznać m.in. po trzydrzwiowym układzie wejść. Takich modeli łódzkie MPK wyremontowało już 20. Do końca roku Zakład Techniki opuści jeszcze sześć tak zmodernizowanych wagonów. Koszt modernizacji jednego wagonu to 900 tys. zł a jej zakres obejmuje nie tylko zmianę wyglądu, ale również instalacje najnowocześniejszych systemów informacji pasażerskiej czy sterowania pojazdem. Dla poprawy bezpieczeństwa montowane są piasecznice (nie było ich w tych wagonach przed modernizacją), pojazdy oświetlone są ledowo a także posiadają m.in. przyciemniane szyby przedziału pasażerskiego, podnoszące komfort podróży w ciepłe, słoneczne dni.
Zmodernizowane łódzkie tramwaje (foto: MPK Łódź)Zmodernizowane łódzkie tramwaje (foto: MPK Łódź)Zmodernizowane łódzkie tramwaje (foto: MPK Łódź)Zmodernizowane łódzkie tramwaje (foto: MPK Łódź)Zmodernizowane łódzkie tramwaje (foto: MPK Łódź)
MPK-Łódź planuje zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru uzupełniając jednocześnie tabor o pojazdy modernizowane i unowocześniane przez pracowników Zakładu Techniki MPK-Łódź. Jeśli modernizowany pojazd typu M8C spodoba się naszym pasażerom, przewoźnik zakłada dalszą modernizację pozostałych wagonów tego typu.

Przypomnijmy, że MPK-Łódź otrzyma dofinansowanie na zakup 22 nowych Swingów.