Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Rozwoju sfinansuje doradztwo dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

infotram
14.06.2017 10:11

Ministerstwo Rozwojusfinansuje ze środków unijnych doradztwo inwestycyjne dla Krakowa dotyczącebudowy kolejnego odcinka linii szybkiego tramwaju do os. Mistrzejowice w modelupartnerstwa publiczno-prywatnego. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 376 mlnzł.

Jak poinformował resort rozwoju, stosowna umowa międzyministerstwem i konsorcjum firm, które zrealizują usługę, została podpisana wśrodę.

Na mocy tej umowy konsorcjum trzech firm doradczych: DomańskiZakrzewski Palinka (lider konsorcjum), Mott MacDonald Polska oraz Crido Taxandudzieli Krakowowi wsparcia prawnego, ekonomiczno-finansowego i technicznego dlaprzygotowania i wdrożenia inwestycji w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego(PPP).

„Miasto nie zapłaci za tę pomoc ani złotówki – usługidoradców finansuje Ministerstwo Rozwoju przy wykorzystaniu funduszy unijnych” –wyjaśnił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Projekt dotyczący czwartego etapu linii tramwajowejKrakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) zakłada wybudowanie nowej liniitramwajowej o długości ok. 4,5 km, łączącej istniejącą sieć tramwajową poprzezulicę Meissnera z osiedlem Mistrzejowice w Nowej Hucie. Nakłady inwestycyjnezwiązane z tym zadaniem oceniane są na ok. 376 mln zł.

Jak tłumaczą przedstawiciele MR, na początku tego rokuKraków zgłosił tę inwestycję do organizowanego przez resort naboru.”Poszukiwaliśmy przedsięwzięć, wartych co najmniej 20 mln zł, którecharakteryzują się dużym prawdopodobieństwem realizacji w formule PPP. Indywidualnedoradztwo to jeden ze sposobów na rozruszanie rynku PPP” – ocenił Słowik.

Doradcy z konsorcjum firm pomogą miastu m.in. wprzeprowadzeniu postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego, aż doetapu zamknięcia finansowego. Wsparcie może objąć również sporządzeniedokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie ze środków UniiEuropejskiej. Drugi i trzeci etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju otrzymały lububiegają się o dofinansowanie z dwóch edycji unijnego Programu Infrastruktura iŚrodowisko.

W zeszłym miesiącu miasto podpisało umowę na wykonanietrzeciego etapu KST, czyli linii tramwajowej na północy Krakowa z KrowodrzyGórki do Górki Narodowej o wartości ponad 326 mln zł. Inwestycja ma być gotowaw grudniu 2020 r.

Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla KrowodrzaGórka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmujem.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystankówtramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.

W zakres prac wchodzi także przebudowa pętlitramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowejGórka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: wrejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiegooraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego,Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa -od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych wramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wwysokości ponad 151 mln zł. Dokumentacja aplikacyjna jest aktualnie w trakcieoceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.