Miejski transport szynowy podstawą EURO 2012 w Warszawie
infotram
15.12.2009 00:17
Miejski transport szynowy podstawą EURO 2012 w Warszawie
Wiemy już w jakich miastach odbędą się mecze mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Będą to Warszawa, Poznań, Gdańsk i Wrocław po stronie polskiej i Kijów, Lwów, Charków i Donieck po stronie ukraińskiej. Oprócz strony technicznej (przede wszystkim budowa obiektów sportowych) wyzwaniem dla każdego z tych miast-organizatorów będzie zapewnienie sprawnego dojazdu na stadiony. Podstawą ma być w tym segmencie organizacyjnym transport publiczny. W dniu 7 grudnia 2009 roku w warszawskim „Centrum Zielna”odbyła się konferencja poświęcona właśnie temu zagadnieniu w stolicy naszego kraju. Warszawa, jako jedyne polskie miasto, w którym rozgrywane będą mistrzostwa Europy, do dyspozycji kibiców będzie mogła oddać metro. Według wyliczeń specjalistów to właśnie transport szynowy –metro i tramwaje –będzie przewozić największą liczbę pasażerów podczas EURO w 2012 roku w Warszawie.
Aby wysnuć takie wnioski przedstawiciele Warszawy gościli w Austrii i Szwajcarii. To właśnie te dwa państwa organizowały ostatnie mistrzostwa Europy w 2008 roku. Analiza materiałów zebranych w trakcie tych konsultacji pozwoliła na przedstawienie wstępnej koncepcji transportu w trakcie mistrzostw w 2012 roku w Warszawie, gdzie, przypomnijmy, odbędzie się m.in. mecz otwarcia. Wśród inwestycji przygotowywanych przez Warszawę należy na pierwszym miejscu postawić modernizację linii tramwajowych. Obsługa komunikacyjna stadionu narodowego ma być realizowana przez trzy środki transportu –autobus, kolej podmiejską i tramwaj. Najwięcej pasażerów ma na godzinę ma przewozić kolej –18.000 pasażerów na godzinę, do przystanku Warszawa Stadion, drugi na tej liście jest tramwaj, który ma dowozić 10.000 kibiców na godzinę w ciągu Al. Jerozolimskie –most Poniatowskiego –Rondo Waszyngtona, po którym przez godzinę ma przejechać 50 pociągów. Dla porównania 50 autobusów, przemierzając ten sam odcinek, przewiezie o 4.000 osób mniej na godzinę.
Jak powszechnie wiadomo, kibice będą mogli oglądać mecze nie tylko na stadionie, ale również w tzw. strefach kibiców. Ta główna zostanie zlokalizowana przy Pl. Defilad. Ciężar obsługi transportowej tego miejsca spadnie również na transport szynowy. Metro i tramwaje mają dowozić największą liczbę kibiców: kolejka podziemna 40.000 osób na godzinę –20 pociągów, tramwaje w ciągu Al. Jerozolimskie 20.000 kibiców na godzinę –50 pociągów, w ciągu ul. Marszałkowskiej –12.000 osób na godzinę –30 pociągów i w al. Jana Pawła II –14.000 pasażerów na godzinę –35 pociągów. Pewne problemy w sprawnym zorganizowaniu komunikacji w rejonie ul. Świętokrzyska i Tamka może powodować budowa II linii metra, która jak już wiadomo w czasie EURO nie będzie gotowa, a jak się okazuje może jedynie utrudniać. Niemniej jednak to właśnie komunikacja publiczna ma stanowić trzon transportu kibiców. Jak mieliśmy się okazje przekonać w Austrii, wykorzystanie metra do transportu fanów futbolu, z dobrze sterowanym ruchem pociągów skutecznie rozładowywało tłok i sprawnie dowoziło na mecz i z powrotem. Warszawa będzie musiała sobie radzić bez podziemnej kolejki w okolicy stadionu, dlatego warto dobrze wykorzystywać tramwaje i kolej, Mimo, iż władze stolicy już zapowiadają, że kierowcy indywidualni w okolice stadionu nie dojadą, na drogach należy spodziewać się korków. Co zatem mają zrobić kibice, którzy będą do Warszawy jechali samochodami. Miasto przygotowuje dla nich parkingi Park&ride na obrzeżach miasta. Przy stadionie będzie tylko około 4.000 miejsc parkingowych –dla VIPów i gości UEFA. Dziś istnieją już 4 parkingi, które mają zostać wykorzystane w czasie EURO 2012 –Metro Marymont i Metro Młociny –dla osób jadących od Gdańska, P&R Połczyńska –od strony Poznania i Metro Wilanowska –od strony Warki. Kolejne mają powstać przy wylotówkach na Augustów, Białystok, Terespol/Lublin, Dęblin, Kraków/Katowice/Wrocław.
Także słuchając stołecznych policjantów, można wysnuć wniosek, że transport szynowy okaże się w czasie mistrzostw Europy w 2012 roku najważniejszym ogniwem transportowym. Jak poinformował Wojciech Pasieczny z WRD KSP dziś w ciągu doby do Warszawy wjeżdża 346.000 pojazdów. Po mieście porusza się 700.000 samochodów. W czasie mistrzostw liczby ta zdecydowanie powiększą się. Ile razy. Tego oszacować się nie da. Dodać do tego należy kolizje drogowe, które mogą ten ruch utrudniać. Problemy te w pewnym stopniu dotyczą tramwajów, ale praktycznie wcale nie powinny wpływać na kursowanie metra, jak również kolei.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022