Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W dziedzinie taboru szynowego Europa jest niewątpliwym liderem, jednak na rynkach eksportowych pojawia się konkurencja z Azji. Oprócz przedstawionych w poprzednim tygodniu dokonań Chin o swoje miejsce walczy również Korea Południowa, a dokładniej spółka Hyundai Rotem.
Hyundai Rotem został założony w 1999 roku jako Korea Rolling Stock Corporation (KOROS), które powstało w skutku fuzji głównych dostawców taboru w Korei Południowej. W skład KOROS weszły Hanjin Heavy Industries, Daewoo Heavy Industries oraz Hyundai Precision. W 2002 roku spółka zmieniła nazwę na Railroading Technology System, czyliRotem. W 2007 roku chcąc podkreślić powiązania właścicielskie spółka przyjęła obecną nazwę Hyundai Rotem. Zatrudnia ona 3800 pracowników w 29 krajach świata. Pomimo stosunkowo małego stażu spółka posiada bardzo dużą wiedzę technologiczną pozwalającą na budowę różnego rodzaju pojazdów szynowych, których jakość jest oceniana pozytywnie. Hyundai Rotem posiada własny dział badań i rozwoju, dzięki czemu od wieli lat eksperymentuje z pojazdami na poduszce magnetycznej. Jednak w niniejszym artykule ograniczymy się do lekkich kolejek oraz składów metra. Artykuł bazuje na informacjach z oficjalnej strony producenta, stąd ma bardziej charakter poglądowy, niż kompletnego zestawienia dokonań.
Metro w Nowym Delhi
W 2001 roku został zawarty duży kontrakt na dostawę składów metra dla Delhi Metro Rail Corporation Ltd. (DMRC) obsługującego metro w Nowym Delhi. Pierwotne zamówienie na 240 wagonów zostało złożone w 2001 roku, natomiast w 2005 roku zamówiono opcjonalne 40 dodatkowych. Dostawa zespołów z pierwszego zamówienia odbyła się w latach 2002-2006, natomiast opcjonalnych składów w 2007 roku. Zespoły dla Nowego Delhi są czterowagonowe o prędkości maksymalnej 90 km/h. Składy zostały wykonane na tor szeroki 1676 mm. Pudła ze stali nierdzewnej mają długość 21,34 metra, szerokość 3,2 metra oraz wysokość 4,25 metra. Napęd zapewniają silniki prądu przemiennego z przekształtnikami VVVF.
Metro w Atenach
Ateny to kolejny z udanych zamówień dla Hyundai Rotem. Pierwotny kontrakt z 2002 roku obejmował 126 wagonów metra, których dostawa odbyła się w latach 2003-04. 21 normalnotorowych, sześciowagonowych składów o prędkości maksymalnej 120 km/h pozwoliło na zapewnienie sprawnego transportu podczas Igrzysk Olimpijskich. Każdy z wagonów ma pudła ze stali nierdzewnej o długości 17 metrów i szerokość 2,8 metra.
Pozytywne wyniki eksploatacyjne doprowadziły do zawarcia w dniu 16 września 2009 umowy na dostawę kolejnych 12 wagonów metra za 160 milionów €. Wagony te są przeznaczone do obsługi linii 2 i 3, a ich dostawy mają się odbyć do 2011 roku.
Składy metra dla Hong Kongu
W 2004 roku Hyundai Rotem zawarł kontrakt na dostawę 32 normalnotorowych wagonów metra dla potrzeb linii Tung Chung. Dostawy odbyły się w latach 2006-2007 i obejmowały cztery składy ośmiowagonowe o prędkości maksymalnej 140 km/h. Każdy z wagonów ma wymiary 22,5 metra długości, 3,118 metra szerokości oraz 3,698 metra wysokości.
Składy metra dla Seulu
Dla potrzeb metra w Seulu Hyundai Rotem dostarczył 96 wagonów metra. Kontrakt zawarty w 2005 roku został zrealizowany w 2008 roku i obejmował dostawy taboru dla potrzeb 9-tej linii metra w Seulu. Każdy pociąg składa się z 4 wagonów, co daje 24 składy. Pociągi dla standardowego rozstawu szyn mają prędkość maksymalną 100 km/h i zostały wykonane ze stali nierdzewnej. Wymiary wagonów to długość 20 metrów, szerokość 3,12 metra oraz wysokość 3,6 metra. Przekształtniki trakcyjne wykonano w technologii VVVF.
Kolejki miejskie dla Istambułu
W 2005 roku Hyundai Rotem zawarł z IETT (Istanbul Elektrik Tramvary ve Tunel Isletmeleri) kontrakt na dostawę 34 składów kolejek miejskich z wejściem w strefie wysokiej podłogi. Zamówienie było realizowane od 30 kwietnia 2008 do 30 grudnia 2008. Przedmiotem dostaw były dwuwagonowe składy kolejki miejskiej o długości 26,96 metra, szerokości 2,65 metra oraz wysokości 3,32 metra. Cztery silniki trakcyjne o mocy 43 kW każdy zapewniają prędkość maksymalną 80 km/h. Silniki są prądu przemiennego i są zasilane poprzez przekształtniki trakcyjne w technologii VVVF. Zasilanie odbywa się standardowo z sieci napowietrznej za pomocą pantografu.
Automatyczne składy metra dla Vancouver
W 2005 roku zawarto również kontrakt z SNC Lavalin na dostawę 40 wagonów automatycznego metra dla budowanej nowej linii Canada Line w Vancouver. Dostawy były realizowane od końca marca 2008 do 4 kwietnia 2009, natomiast linia oficjalnie ruszyła w dniu 17 sierpnia 2009. Trasa ma 19 km długości, 16 stacji, a jej budowa pochłonęła 2 miliardy dolarów kanadyjskich. Wagony są przystosowane do eksploatacji jako podwójne i posiadają przejścia międzywagonowe na jednym z końców. Na drugim końcu znajduje się ściana czołowa z przednią szybą, za którą znajdują są siedzenia. Było to możliwe, ponieważ linia ta jest w pełni automatyczna i pozwala na prowadzenie pociągów bez maszynisty. Każdy z wagonów ma długość 20 metrów, szerokość 3 metry i wysokość 3,67 metra. Pudła wagonów zostały wykonane ze stali nierdzewnej, natomiast koła o standardowym rozstawie szyn 1435 mm są napędzane za pomocą silników elektrycznych i przekształtników trakcyjnych w technologii VVVF. Zasilanie odbywa się za pomocą trzeciej szyny.
Linia lekkiej kolei Busan-Gimhae
W 2006 roku Hyundai Rotem uzyskało zamówienie na dostawę 50 składów kolejek miejskich dla linii Busan-Gimhae w Korei Południowej. Zamówienie to ma zostać zrealizowane do 30 lipca 2010 roku. Pojazdy mają mieć dwa wagony, wejście w strefie wysokiej podłogi, długość 27 metrów, szerokość 2,65 metra i wysokość 3,4 metra. Normalnotorowe składy mają mieć pudła aluminiowe, prędkość maksymalną 80 km/h oraz przekształtniki trakcyjne VVVF. Ciekawostką będzie fakt, że składy te mają poruszać się automatycznie bez maszynisty.
Automatyczne metro w Sao Paulo
Niedawno miała również miejsce dostawa pierwszego automatycznego składu metra Hyundai Rotem dla linii 4 w Brazylijskim Sao Paulo. Linia ta ma zostać otwarta w 2010 roku i umożliwiać automatyczne prowadzenie ruchu bez udziału maszynisty. Cały system sterowania dostarczy Hyundai Rotem. Składy na tej linii będą sześciowagonowe. Łącznie zamówienie opiewa na 84 wagony za 1,6 miliarda dolarów amerykańskich.
W przeciwieństwie do niektórych dostawców liczących na szybki zarobek eksportując niskiej jakości produkty, Hyundai Rotem do każdego zamówienia przykłada odpowiednią wagę. Najlepszym tego dowodem może być zamówienie na składy metra z Aten. Warto również podkreślić, że producent ten posiadając własny ośrodek badań i rozwoju oferuje własne systemy automatycznego prowadzenia i sterowania pociągami, czy też rozwija projekt kolejek na poduszce magnetycznej. Dzięki temu produkty oferowane przez Hyundai Rotem należą do dopracowanych i raczej wzbudzają pozytywny odbiór tak przez użytkowników jak i pasażerów.