Metrobus zamiast tramwajów?
Metrobus – przeczytaj, zanim ocenisz ?zachęca wrocławski Urząd Miasta. Jak informuje magistrat to szybki, atrakcyjny i niezależny od warunków drogowych środek transportu publicznego. Rozwiązanie wykorzystywane jest z powodzeniem od wielu lat w Europie i na świecie, m.in. Holandii, Francji, Finlandii, Australii, czy Kanadzie. Wrocław też planuje inwestycję w szybki transport autobusowy i jego infrastrukturę. Ma to uatrakcyjnić dojazdy do centrum z zachodniej części Wrocławia (m.in. Nowy DwórCo najogólniej kryje się pod nazwą metrobus? Budowa wydzielonej trasy ekologicznego transportu zbiorowego we Wrocławiu. Zakup taboru. Jakie są jej cele?Inwestycja ma stanowić element projektu planowanego do dofinansowania ze środków UE. Jego celem jest uruchomienie szybkiej, atrakcyjnej dla pasażerów i izolowanej od ruchu kołowego masowej komunikacji zbiorowej w jednym z głównych korytarzy komunikacyjnych zachodniej części Wrocławia (od osiedla Nowy Dwór w rejonie ul. Rogowskiej do pl. Orląt Lwowskich). Będzie to możliwe poprzez wybudowanie specjalnej, wydzielonej infrastruktury transportu zbiorowego oraz wydzielonej drogi rowerowej łączącej trasy rowerowe Nowego Dworu z centrum miasta.Planowane przystankiDodatkowo w ramach projektu planuje się zakup 8 ekologicznych wielkopojemnościowych pojazdów (z napędem hybrydowym lub elektrycznym). Pojazdy te będą zakupione przez MPK Sp. z o.o. Jakie będą efekty?Stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla dojazdów samochodowych do centrum miasta w postaci niezawodnej, regularnej i z atrakcyjną częstotliwością komunikacji zbiorowej oraz rowerowej. Dzięki synergii trzech czynników (zastępowaniu przewozów indywidualnych przewozami zbiorowymi, rowerowymi oraz wykorzystaniu do przewozów zbiorowych pojazdów z napędem ekologicznym) projekt przyczyni się też do obniżenia emisji CO2 wywoływanej miejskim transportem we Wrocławiu.
Nowatorskie rozwiązanie w postaci wydzielonych jezdni dedykowanych wyłącznie transportowi zbiorowemu wykorzystywane będzie również przez istniejące już linie komunikacji zbiorowej, które obecnie są paraliżowane w godzinach szczytu przez kongestię (korki drogowe) ruchu kołowego na wspólnych trasach, w tym także linię zapewniającą bezpośrednie połączenie wrocławskiego Portu Lotniczego z Dworcem Głównym PKP. Tym samym przyczynią się do wspierania rozwoju intermodalnego transportu zbiorowego integrującego przewozy kolejowe, autobusowe i transport lotniczy. Budowa trasy rowerowej skomunikuje osiedle Nowy Dwór oraz Muchobór Wielki z siecią istniejących tras rowerowych, w tym z centrum. Jakie inwestycje w infrastrukturę za tym idą?
Zadanie 1
Budowa wydzielonej trasy transportu zbiorowego na odcinku od osiedla Nowy Dwór do ul. Śrubowej wraz z trasa rowerową (etap prac: opracowano i uzgodniono koncepcję programowo-przestrzenną. Trwa opracowanie projektu budowlanego. Trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej (wspólnej dla zadania 1 i 2).
Zadanie 2
Budowa wydzielonej trasy transportu zbiorowego na odcinku od ul. Śrubowej do pl. Orląt Lwowskich wraz z trasą rowerową (etap prac: opracowano i uzgodniono koncepcję programowo-przestrzenną).
Zadanie 3
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Modernizacja pl. Orląt Lwowskich w celu wydzielenia infrastruktury komunikacji zbiorowej (etap prac: opracowano i uzgodniono rozwiązania koncepcyjne).
Jakie parametry ma mieć wydzielona jezdnia dla Metrobusu? Jezdnia dwukierunkowa, odseparowana od ruchu kołowego, przeznaczona dla ruchu autobusowego oraz pojazdów uprzywilejowanych. Długość nowobudowanej trasy (od ul. Nowodworskiej do pl. Orląt Lwowskich): 4 km.
Ile to ma kosztować?
*Koszty całkowite brutto ?ok. 100 mln zł.Możliwe jest uzyskanie dofinansowania 85 % kosztów kwalifikowanych.
*Koszty mogą ulec zmianie ?w trakcie weryfikacji są kosztorysy przygotowane przez autorów koncepcji.