Metro Warszawskie zamawia 35 pociągów

infotram
04.05.2010 15:22
Metro Warszawskie chce kupić 35 nowych pociągów. Przedmiotem Zamówienia jest dostawa, na warunkach loco Stacja Techniczno –Postojowa Kabaty w Warszawie (w przypadku drogi kolejowej: do stacji kolejowej PKP Warszawa Okęcie i łącznicą Metra Warszawskiego Sp. z o.o. do STP Kabaty), fabrycznie nowych 210 wagonów metra, w tym 70 wagonów z kabiną maszynisty i 140 wagonów pośrednich, zestawionych w 35 sześciowagonowych pojazdów trakcyjnych metra, w tym również dostawę na okres gwarancji uzgodnionego z Zamawiającym kompletu fabrycznie nowych części zamiennych podlegających obligatoryjnym wymianom, szybko zużywających się oraz mogących być potencjalnie narażone podczas eksploatacji na zniszczenie lub uszkodzenia (w tym na skutek aktów wandalizmu) oraz niezbędnego fabrycznie nowego sprzętu, stanowisk, narzędzi i oprogramowania do obsługi, serwisu i diagnostyki. Przedmiot zamówienia obejmuje również świadczenia dodatkowe, w szczególności przeprowadzenie pomiarów, badań i prób odbiorczych, uzyskanie uzgodnień, zatwierdzeń i dokumentów niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania pojazdów. Dostawy ww. wagonów mają odbywać się w okresie od 18.10.2010 r. do 31.12.2013 r. Kryteria wyboru dostawcy są następujące:
1. Cena – waga 50
2. Zużycie energii elektrycznej – waga 20
3. System utrzymania pojazdu – waga 20
4. Ekologia – waga 8
5. Wydłużenie gwarancji na cały pojazd powyżej 30 miesięcy – waga 2.  
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
1) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy nakładają obowiązek ich posiadania,
2) posiadania wiedzy i doświadczenia,
3) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
4) sytuacji ekonomicznej i finansowej
Wykonawca musi wykazać m.in., że posiada niezbędne doświadczenie w produkcji taboru metra i wykazać, że wykonał i przekazał do eksploatacji w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej 10 fabrycznie nowych pojazdów metra złożonych z minimum 3 wagonów każdy, które otrzymały dokument dopuszczający do eksploatacji w którymkolwiek kraju Unii Europejskiej. Wykonawca musi wykazać też, że dysponuje zapleczem technicznym wraz z torem prób dla pojazdów metra, wyposażonym w urządzenia pozwalające na sprawdzenie w ramach wstępnych prób odbiorowych poprawnego działania systemu automatycznego prowadzenia pociągów.
Ponadto Wykonawca musi wykazać, że dysponuje wdrożonymi technologiami produkcji, w tym co najmniej spawaniem aluminium, komputerowymi systemami wspomagania projektowania, wdrożonym nowoczesnym systemem sterowania silników trakcyjnych opartym na tranzystorach IGBT. Więcej szczegółów na temat specyfikacji przetargowej na stronie Metra Warszawskiego. (www.metro.waw.pl) .
Przypomnijmy, iż obecnie stołeczna podziemna kolejka to dwa rodzaje wagonów: serii 81, oraz alstomowskie Metropolisy. Wszystkie pociągi składają się dziś z 6 wagonów. Jak będą wyglądać kolejne –dowiemy się być może jeszcze w tym roku. Do 18 sierpnia można składać oferty na dostawę przedmiotowych wagonów. Biorąc oczywiście poprawkę na to, iż wszystko pójdzie zgodnie z założeniami i protesty nie zablokują przetarg na dłuższy czas. A jest się o co bić. Warunki przetargowe są takie, że zwycięzca może liczyć na kolejne zamówienie –105 takich samych wagonów, które mają pojawić się w polskiej stolicy w 2016 roku, po wydłużeniu II linii metra.
Czego mogą spodziewać się pasażerowie. Otóż nowe wagony mają być nie dzielone, co oznacza, że w czasie jazdy można będzie poruszać się po całym pociągu. Nie zabraknie monitoringu i możliwości otwierania drzwi przez pasażera. To rozwiązanie ma być wykorzystywane głównie na mniej oblężonych stacjach. Pociągi mają zabierać ponad 1400 osób, z czego 230 na miejscach siedzących. Jako ciekawostkę można dodać, iż tapicerka na siedzeniach ma być z motywem warszawskim, taka jak ta w najnowszych autobusach firmy Mobilis.