Metro Warszawskie dogadało się z Siemensem w sprawie Inspiro
W dniu 20października 2017r. przedstawiciele Metra Warszawskiego sp. z o.o. orazKonsorcjum Siemens i Newag podpisali ostateczne porozumienie zamykającewielomiesięczny spór dotyczący eksploatacji pociągów Inspiro na obu liniachmetra w Warszawie.
Z jednej strony, zarówno władzom Metra jak i KonsorcjumSiemens i Newag zależało na jak najszybszym wyjaśnieniu wszystkich spornychkwestii, z drugiej strony wyjaśnienie tak skomplikowanej technicznie sprawywymagało przeprowadzenia wielu badań, analizy szeregu danych uzyskanych wwyniku monitoringu, opinii biegłych oraz prac wielu ekspertów z zakresu budowyi eksploatacji urządzeń szynowych, a na koniec trudnych negocjacji prawnych ibiznesowych.
Dzięki współpracy stron i pracy zespołów roboczych, w skład którychwchodzili uznani eksperci oraz na podstawie doświadczeń wynikających zeksploatacji najnowocześniejszych wagonów metra w Europie, wyjaśniono szeregkwestii technicznych, w tym przyczyny szybszego niż normatywne zużywania kół wpoczątkowej fazie użytkowania. Ustalono m.in., że:
· Mając nawzględzie poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów Konsorcjum Siemens iNewag wymieni na swój koszt koła w dwóch dostarczonych składach – tam gdzie ichzużycie jest największe.
· DodatkowoKonsorcjum naprawi na swój koszt jeden pociąg.
· Konsorcjumdostarczy na swój koszt dla 6 pociągów 300 kół i 34 osi, które będą mogłyzostać wymienione przez Metro w momencie przewidywanego normatywnego ichzużycia.
· Jednocześniewysokość gwarancji dobrego wykonania ustalona na mocy kontraktu na poziomie 5%jego wartości zostanie zredukowana do wysokości, którą kontrakt przewidywał naokres rękojmi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· Ponadto wwyniku mediacji strony porozumiały się w kwestii rozliczenia kontraktu.
Podpisanie porozumienia nie kończy współpracy mającej nacelu dalszą optymalizację kosztów użytkowania, a także dalszego podnoszeniakomfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Proces zużycia kół jest stale monitorowanyi obecnie nie przekracza norm założonych w technicznej specyfikacji i warunkachkontraktu.
Zarówno Metro jak i Konsorcjum Siemens i Newag wyrażająprzekonanie, że nabyte doświadczenia wynikające z eksploatacji, prowadzeniastałych działań obserwacyjnych i badawczych oraz zgrywania rozbudowywanejinfrastruktury wraz z najnowocześniejszym taborem, pozwolą w przyszłości najeszcze większe obniżenie kosztów eksploatacji i zwiększenie komfortupasażerów.
„